|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۷
کد خبر: ۲۰۹۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰
کشف پنیر به دنبال اهلی شدن حیوانات شیرده مثل بز، شتر و گاومیش اتفاق افتاد در گذشته برای مایه کردن پنیر از شیره ی سفید رنگ درخت انجیر استفاده میکردن و این کار فواید فوق العاده ای به محصول بدست آمده اضافه میکرد.
 کشف پنیر به دنبال اهلی شدن حیوانات شیرده مثل بز، شتر و گاومیش اتفاق افتاد در گذشته برای مایه کردن پنیر از شیره ی سفید رنگ درخت انجیر استفاده میکردن و این کار فواید فوق العاده ای به محصول بدست آمده اضافه میکرد.

پنیر از اوایل قرن بیستم بصورت صنعتی تولید شد و در اون برهه زمانی بود که علم و دانش دست به کار شد تا پنیرهایی تولید کنه که هم بهداشتی باشه و هم بازده بیشتری داشته باشه و از طرفی چون ماندگاری پنیر نسبت به سایر لبنیات بیشتره طرفداران بیشتری پیدا کرد. با خوندن ادامه ی مطلب درباره ی این محصول لبنی بیشتر بدانید.

ارزش غذایی پنیر
پنیر یک غذای پروتئین دار کامله که میتونه جایگزین مناسبی برای گوشت در رژیم غذایی کسانی که تمایل به مصرفش ندارن و گیاهخوارن باشه. این محصول لبنی به استثنای لاکتوز بقیه مواد تشکیل دهنده اش در شیر هم وجود داره مثل پروتئینها، چربی، ویتامین، مخصوصا ویتامینهای A و B و B2 و B5 و املاح معدنی مثل کلسیم و فسفر. در مقایسه با شیر این مزیت رو داره که زودتر هضم میشه به استثنای پنیرهای خیلی چرب و یا خیلی تخمیر شده. پنیر بطور کلی برای همه قابل هضمه حتی کسانی که شیر رو نمیتونن هضم کنن. دیر یا زود هضم شدن پنیر بستگی به طرز تهیه و ساختن اون هم داره. پنیر غذاییست که با وجود حجم کم مقدار زیادی چربی و پروتئین داره و بسیار پر کالریه و بطور میانگین هر صد گرم دارای پانصد کالری انرژیست.

پنیر برای چه کسانی مفیده؟
پنیر از اون دسته غذاهاییست که هم برای بچه ها و هم برای بزرگسالان مناسبه و بهتره بگم بهش نیاز دارن. چون مقدار زیادی کلسیم و ویتامین داره که عامل رشد و تقویت و استحکام بدنه. شاید دیده باشید که بچه ها با میل زیادی پنیر میخورن، دلیل اینهمه میل و رغبت احتیاج بدن به این ماده غذاییست.
اشخاصی که کار فکری میکنن، کسانی که در اثر کار زیاد خسته میشن و کسانی که زود خسته میشن باید پنیر بخورن چون دارای فسفره و فسفر غذایی مطلوب برای این دسته از اشخاص به حساب میاد.
کسانی که بیماری دیابت دارن، چرا که قند نداره و از این جهت صبحونه و میانوعده مناسبی برای این دسته افراده.
مادرانی که کودک شیرخوار دارن در هفته باید چندین وعده از این ماده غذایی غنی از کلسیم و پروتئین و ویتامینها، میل کنند تا از عوارض کمبود کلسیم و سایر مواد معدنی و ویتامینها در امان باشن.
خانمهای باردار هم بدلیل تامین مواد مورد نیاز جنین بشدت به مواد مغذی نیاز دارن که میتونن در کنار وعده های پر کالری و مغذی در میان وعده یا صبحانه پنیر میل کنن.
کسانی که از بستر بیماری برخاسته و دوران نقاهت رو میگذرونن باید نوعی پنیر که زود هضم میشه رو انتخاب کرده و میل کنن.
اشخاص چاق باید پنیر کم چربی بخورند، چون بهترین گزینه برای اضافه نشدن به وزن و در عین حال جذب مواد مغذی محسوب میشه.

پنیر برای چه کسانی ضرر داره؟
کسانی که چربی خون دارن، مبتلایان به ورم کبد و کیسه صفرا نباید پنیرهای خیلی چرب بخورن.
کسانی که از ناحیه ی معده و روده ناراحتی دارن، پنیرهای خیلی کهنه نباید بخورن چون سخت هضم میشه که این دسته افراد بخاطر ناراحتی معده یا روده نمیتونن تحمل کنن.
پنیر برای کسانی که دچار بیماری قلبی هستن ضرر داره چون دارای نمکه و خوردن نمک برای این بیماران منع شده.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین