|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۶
کد خبر: ۲۰۹۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
براساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، به گفته کارشناسان امور چین، از آنجا که این پرونده قطعا زیر نظر حزب پیگیری خواهد شد، به احتمال زیاد قضات دادگاه سون ژنگچای را در ارتباط با اتهام وارده مقصر خواهند شناخت و به محکومیت او رای خواهند داد.
یکی از سیاستمداران ارشد پیشین چین به اتهام فساد در دادگاهی در شرق چین حاضر شد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رسانه‌های خبری چین گزارش کردند که سون ژنگچای، دبیر سابق شعبه حزب کمونیست در شهر چونگکینگ، از شهرهای عمده این کشور، و عضو دفتر سیاسی حزب به اتهام دریافت رشوه، سوء استفاده از مقام و ثروت‌اندوزی در شعبه محلی دادگاه خلق محاکمه می‌شود.

در ماه فوریه، دادستانی چین اعلام کرد که پرونده‌ای علیه سون ژنگچای به اتهام دریافت "مبالغ هنگفتی" به عنوان رشوه طی ۱۵ سال تصدی سمت‌های حزبی و دولتی در نقاط مختلف تشکیل شده است.  اما وی این اتهامات را رد کرده و آنها را سیاسی دانسته است.

رئیس امور هماهنگی امنیتی چین اعلام کرد: سال گذشته میلادی در نشست حزب کمونیست خلق چین سون و چندین نفر از مقامات این کشور که مورد بازجویی و تحقیقات علیه فساد قرار گرفته بودند از رهبری این حزب در شهرهای مختلف چین برکنار شدند.

بر همین اساس سون از حزب اخراج شد. زیرا وی مظنون به نقض جدید قوانین و اصول حزب است که معمولا این اصطلاح برای افراد رشوه بگیر و مرتکب دیگر فسادهای مالی استفاده می‌شود.

در گزارش رسانه‌های خبری چین آمده است که سون از طرق غیرقانونی ثروتی بیش از ۲۰ میلیون دلار آمریکا اندوخته است.

براساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، به گفته کارشناسان امور چین، از آنجا که این پرونده قطعا زیر نظر حزب پیگیری خواهد شد، به احتمال زیاد قضات دادگاه سون ژنگچای را در ارتباط با اتهام وارده مقصر خواهند شناخت و به محکومیت او رای خواهند داد.

از زمان بازداشت در ماه فوریه، رسانه‌های خارجی به سون دسترسی نداشته‌اند و در نتیجه، نمی‌توان به طور مستقل در مورد ماهیت اتهامات علیه او اظهار نظر کرد.

سون، ۵۴ ساله، در ماه ژوئیه سال گذشته به طور ناگهانی از سمت خود در حزب برکنار شد. پیش از آن گفته می‌شد که او یکی از افراد نزدیک به شی جینپینگ، دبیرکل حزب کمونیست و رئیس جمهوری چین است و ممکن است پس از پایان دوره خدمت شی به جانشینی او برسد.

شی جین‌پینگ از زمان رسیدن به قدرت در سال ۲۰۱۲ مبارزه با فساد را در تمامی رده‌های دولتی و به خصوص حزبی مورد تاکید قرار داده و گفته است که فساد در تشکیلات حکومتی آینده چین و رونق اقتصادی آن کشور را به مخاطره می‌اندازد. در راستای سیاست مبارزه با فساد، تا کنون شماری از مقامات حزبی و دولتی از کار برکنار، بازداشت، محاکمه و مجازات شده‌اند.

بعضی از منابع چینی گفته اند که شی جینپینگ از سیاست مبارزه با فساد برای سرکوب و از میان بردن رقبای سیاسی خود استفاده کرده است. در ماه اکتبر یک مقام حزبی گفت که چند تن از مقامات ارشد حزبی بود در نظر داشتند با به چالش کشیدن شی در مقام رهبر حزب، زمینه سرنگونی او را فراهم آورند. بعضی منابع گفته‌اند که سون از جمله این مقامات بوده است.

ماه گذشته، حزب کمونیست و پارلمان چین محدودیت دو دوره ریاست جمهوری این کشور را لغو کرد وبه این ترتیب، شی جینپینگ می‌تواند پس از ۱۰ سال رهبری چین در همین سمت بماند. در چند دهه اخیر، رئیس جمهوری و دبیرکل حزب پس از دو دوره پنجساله از مقام خود کناره‌گیری می‌کردند و قدرت به فردی که معمولا به دقت انتخاب و برای جانشینی تربیت شده بود، منتقل می‌شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین