|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۲۰۹۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
قبل از آنکه دیگران ما را به اینکه کیفیت لازم را نداریم، متهم کنند و مراکز جامع علمی کاربردی را حذف کنند، باید به سمت ارتقای کیفیت آموزشی گام برداریم که خوشبختانه دانشگاه‌های علمی کاربردی در این مسیر به خوبی گام برداشته‌اند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاه‌های علمی کاربردی بیشتر از دوره‌های نظری است و ما اگر موفق شویم جمعیت بیشتری را به این حوزه سوق دهیم، کمک به اشتغال داشته‌ایم.

 محمدحسین امید عصر روز گذشته در نشست روسای مراکز آموزش عالی علمی کاربردی استان کرمان اظهار کرد: اهدافی را در سال‌های گذشته ترسیم کرده‌ایم، شواهد نشان می‌دهد که در حال دستیابی به آن‌ها هستیم.

وی ارتقای کیفیت را یک الزام دانست و بیان کرد: قبل از آنکه دیگران ما را به اینکه کیفیت لازم را نداریم، متهم کنند و مراکز جامع علمی کاربردی را حذف کنند، باید به سمت ارتقای کیفیت آموزشی گام برداریم که خوشبختانه دانشگاه‌های علمی کاربردی در این مسیر به خوبی گام برداشته‌اند.

وی از کاهش تعداد دانشجو در دانشگاه‌هایی به جز دانشگاه‌های علمی کاربردی سخن به میان آورد و عنوان کرد: اوج پذیرش دانشگاه‌های علمی کاربردی بین سال‌های 92 تا 94 بوده است و مراکز علمی کاربردی کشور در سال 95 حدود 193 هزار و 980 دانشجو ثبت نام داشته‌اند و در سال گذشته پذیرش این مراکز به حدود 207 هزار و 765 دانشجو رسید و این عدد نشان‌دهنده رشد 25 درصدی پذیرش دانشجو نسبت به سال 94 در آنها است و این در حالی است که سایر دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان روند نزولی داشته‌اند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بیان کرد: برنامه‌ریزی دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی کشور بر آن است که در سال 97 حدود 250 هزار دانشجو پذیرش داشته باشند، قابل ذکر است که در هفته آخر شهریوماه پذیرش جدید دانشگاه‌های علمی کاربردی آغاز خواهد شد و پذیرش بعدی ما در دی ماه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کیفیت‌گرایی شعار اصلی ما است و به آن وفادار خواهیم بود، تصریح کرد: اگر همه اقدامات آموزشی را به موقع و با کیفیت انجام دهیم، روند پذیرش دانشجو در مراکزمان روند صعودی خود را ادامه خواهند داد.

امید از هجمه‌های منفی علیه مراکز جامع علمی کاربردی سخن به میان آورد و اظهار کرد: امروز دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از منادیان کیفیت آموزش است، به‌گونه‌ای که بیشترین رضایتمندی وزیر علوم از اقدامات و ساماندهی‌هایی است که در دانشگاه‌های علمی کاربردی صورت گرفته است.

وی میزان پذیرش دانشجو با کیفیت آموزشی را مکمل یکدیگر دانست و بیان کرد: امیدوارم با استمرار و افزایش کیفیت آموزشی خود بتوانیم در سال جاری 350 هزار دانشجو در مراکز خود پذیرش کنیم.
 
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در کشور توسط علمی کاربردی خبر داد و عنوان کرد: به دنبال آن هستیم که سالانه تعداد 300 هزار سرباز دیپلم به بالا را آموزش پودمانی دهیم.

وی ماموریت گرایی و ارتقای کیفیت را شعار سال جاری دانشگاه علمی کاربردی دانست و بیان کرد: باید هر اقدام فرهنگی برای ترویج مهارت آموزی در جامعه صورت گیرد.

وی با بیان این مطلب که در سال جاری اقدامات سال‌های قبلی را استمرار خواهیم داد، اظهار کرد: بیش از 85 درصد مراکز اساسنامه‌های خود را به مرکز ارائه داده‌اند.

امید خطاب به روسای دانشگاه‌های علمی کاربردی تاکید کرد: همه مراکزی که آمادگی لازم را برای راه‌اندازی مرکز نوآوری یا رشد دارند، اقدام کنند.

وی اعلام کرد: از سال جاری مقرر شده است که در پایان هر سال به صورت سراسری جشن دانش‌آموختگی برگزار شود و این باید به صورت یک رویه ادامه یابد، ضمن‌آنکه لباس مناسب دانش آموختگی علمی کاربردی طراحی خواهد شد و در اختیار مراکز قرار خواهد گرفت.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری کشور در مورد فعالیت نداشتن دستگاه‌های دولتی در حیطه آموزش عالی، اظهار کرد: ما برای رفع این مشکل دو راهکار به مراکز علمی کاربردی که این قانون شامل حال آنها می‌شود، ارائه داده‌ایم که یا مراکز دولتی مراکز آموزشی خود را به بخش خصوصی واگذار کنند یا مدیران و کارکنان این مراکز هیئت موسسی را بین خود مشخص و به ما معرفی کنند که ما مجوز ادامه کار را به آنها خواهیم داد؛ اما باید صلاحیت‌های لازم را داشته باشند، قابل توجه است که برای آنکه این مراکز پذیرش مهرماه را از دست ندهند، لذا تا خردادماه فرصت معرفی هیئت موسس خود را به ما دارند.

وی ادامه داد: برخی از این مراکز دانشجوی تخصصی تربیت می‌کردند و قصد واگذاری یا تعیین هیئت موسس را ندارند، بنابراین با هماهنگی استان اگر مراکزی در سطح استان توان آموزش و اجرای این رشته‌های انحصاری را دارند، این مسوولیت را به آن مراکز خواهیم داد و این مراکز نیز می‌توانند قراردادی با دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از امکانات آنها در زمان مشخص منعقد کنند.

امید با بیان این مطلب که اگر مهارت آموزی را سرلوحه کار خود قرار دهیم، خود به خود دانشجو جذب این مراکز خواهد شد، عنوان کرد: متاسفانه دانشجو پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه‌های نظری توانایی لازم را برای ورود به بازار کار ندارد، اما مراکز علمی کاربردی مهارت آموز هستند و دانشجو پس از پایان تحصیل می‌تواند وارد بازار کار شود.

وی با بیان این مطلب که دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای اقدامات تشویقی به دانشجویان و مراکز برتر علمی خود، بسته‌های تشویقی و تخفیف شهریه در نظر گرفته است، ادامه داد: دانشجویان برتر دانشگاه‌های علمی کاربردی از تخفیف شهریه می‌توانند استفاده کنند، همچنین مراکز علمی کاربردی که کیفیت آموزشی آنها بالا باشد، 15 درصد حق نظارتی پرداختی از سوی آن‌ها، به 10 درصد کاهش می‌یابد.
 
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تاکید کرد: بازار کار برخی از رشته‌ها اشباع شده است، اما به دلیل آنکه هنوز متقاضی برای آن رشته‌ها وجود دارد، نمی‌توانیم آنها را تعطیل کنیم، اما باید با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی دانشجویان را به سمت رشته‌هایی که بازار کار نیاز دارد، سوق دهیم.

وی با گلایه از اینکه برخی از رشته‌ها که بازار کار خوبی هم دارند، با یک سوم ظرفیت کلاس تشکیل می‌شوند، تصریح کرد: به‌زودی کیفیت و سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی را اعلام خواهیم کرد تا متقاضیان با آشنایی و آگاهی کامل انتخاب داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: سیاست ارتقای کیفیت، ماموریت‌گرایی، فرهنگ‌سازی و ترویج آموزش‌های مهارتی را دنبال می‌کنیم و مطمئن هستیم که این مسئله محقق می‌شود.  

امید افزود: اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاه‌های علمی کاربردی بیشتر از دوره‌های نظری است و ما اگر موفق شویم جمعیت بیشتری را به این حوزه سوق دهیم، کمک به اشتغال داشته‌ایم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین