|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۰۹۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۲
عربستان و فرانسه که پیشتر در جنگ داخلی سوریه شکست خورده اند، با پیوستن به ترامپ در هجمه بی دلیل اخیر علیه سوریه، به دنبال راهی برای اقدام تلافی جویانه هستند.
عربستان و فرانسه که پیشتر در جنگ داخلی سوریه شکست خورده اند، با پیوستن به ترامپ در هجمه بی دلیل اخیر علیه سوریه، به دنبال راهی برای اقدام تلافی جویانه هستند.

هفته نامه آمریکایی نیوزویک در گزارشی نوشت: احتمال می رود فرانسه و عربستان به عنوان متحدان آمریکا در حمله احتمالی پیش رو به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بپیوندند و در برابر روسیه، ایران و چین قرار بگیرند.

بیش از یک روز کامل از تهدید ترامپ مبنی بر پاسخ قاطعانه به سوریه «ظرف 24 تا 48 ساعت آینده» - پس از طرح ادعا در مورد حمله شیمیایی در سوریه - می گذرد. این تهدید ترامپ، واکنش متقابل روسیه را در پی داشت؛ در حالی که «سارا هاکبی ساندرز» تایید کرد که ترامپ با رهبران فرانسه و انگلیس تماس گرفته است. او به خبرنگاران گفت: «ما همچنان با شماری از شرکا و متحدانمان همکاری خواهیم داشت تا ببینیم گام های بعدی چه خواهد بود.»

ترامپ و «جیمز ماتیس» وزیر دفاع او با افزایش گمانه زنی ها در مورد اقدام نظامی احتمالی ترامپ در سوریه، برنامه های سفر خود برای روز سه شنبه را لغو کردند. آمریکا، عربستان و فرانسه از آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال 2011 از تروریست ها در برابر اسد پشتیبانی کرده بودند و پس از شکست در این جنگ، اکنون به دنبال فرصتی برای به چالش کشیدن دولت سوریه هستند.

ترامپ و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی روز دوشنبه خود، خواستار پاسخ قاطعانه جامعه جهانی به حمله دوما شدند. ماکرون روز گذشته گفت در روزهای آینده تصمیم گیری خواهد کرد و حتی در مورد اهداف احتمالی سخن گفته است.

آمریکا و فرانسه قبلا هم در مورد حملات هوایی مشترک علیه دولت سوریه در سال 2013 با یکدیگر گفت و گوهایی داشته اند. با وجودی که ادعای قبلی در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در حومه غوطه شرقی اثبات نشد، اما برخی دولت های غربی و متحدان آنها هنوز مدعی دسترسی دولت اسد به چنین سلاح هایی هستند.

در این میان عربستان نیز آمادگی خود برای مشارکت در واکنش در ارتباط با حمله‌ اخیر به دوما را مطرح کرده است.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در جریان دیدار خود با رئیس جمهور فرانسه گفت که عربستان سعودی در صورتی که شرایط ایجاب کند، می‌ تواند در عملیاتی بین‌ المللی شرکت کند.

در حال حاضر گمانه‌ زنی‌ های بسیاری در مورد حمله احتمالی آمریکا و هم‌ پیمانان آن به ویژه فرانسه علیه سوریه جریان دارد.

اعزام ناو جنگی «یو اس اس دونالد کوک» به منطقه، نشانی از جدی بودن تهدید‌های آمریکا برای حمله‌ ای نظامی به اهدافی در سوریه است.

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا در این میان پیامی به هواپیماهایی که در حریم‌ های هوایی شرق دریای مدیترانه در حول و حوش قبرس در پرواز هستند، فرستاده است. این سازمان در پیام خود در مورد خطر حمله‌ ای هوایی به سوریه با موشک‌ های هوا به زمین در طی 72 ساعت آینده هشدار داده است.

با توجه به وخامت اوضاع در سوریه دونالد ترامپ سفر برنامه‌ ریزی شده خود به آمریکای لاتین، از جمله شرکت در هشتمین اجلاس کشورهای قاره آمریکا را لغو کرد تا بتواند شخصا به مسئله سوریه رسیدگی کند.

این نخستین بار طی 8 سال گذشته است که رئیس جمهور آمریکا در اجلاس کشورهای قاره آمریکا حضور نمی‌ یابد.

منبع : جماران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین