|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۳
کد خبر: ۲۰۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
اعضای شورای شهر تهران سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان امروز با 15 رأی موافق با استعفای دوم محمدعلی نجفی شهردار تهران موافقت کردند و نجفی با رأی اعضا از ساختمان بهشت رفت.

پنجاه و سومین جلسه شورای شهر تهران برای بررسی استعفای دوم نجفی شهردار تهران امروز برگزار شد و در نهایت اعضای شورا با 15 رأی موافق ، 5 رأی مخالف و یک رأی سفید با استعفای شهردار تهران موافقت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛استعفای محمدعلی نجفی شهردار تهران که از روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته مطرح شد و دلیل آن هم بیماری وی بود، در جلسه 19 فروردین ماه شورای شهر تهران بررسی و مورد قبول اعضای شورا قرار نگرفت و شورایی‌ها مجدد به نجفی به عنوان شهردار تهران رأی مثبت دادند اما ساعاتی نگذشت که دوباره نجفی استعفای دوم خود را تقدیم هیأت رییسه شورا کرد و اعضای شورای شهر دوباره جلسه امروز شورا را به بررسی استعفای دوم نجفی اختصاص دادند که مشروح آن در زیر می‌آید:

به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران به عنوان اولین دستور جلسه بررسی استعفای شهردار تهران را در دستور کار قرار دادند و موافقان و مخالفان در حال بیان نظرات خود هستند.

از آنجایی که اعضای شورای شهر تهران نظرات موافق و مخالف خود را در مورد استعفا در جلسه پیشین ارائه کردند، محسن هاشمی رییس شورا از اعضاء درخواست کرد که اگر پیشنهادی دارند ارائه کنند که الویری پیشنهاد کرد از آنجایی که انتخاب سرپرست نیاز به بررسی بیشتر دارد بررسی موضوع استعفا و انتخاب سرپرست به جلسه روز یکشنبه موکول شود.
نظری، خداکرمی، الویری، آروین و میرلوحی امضاء کنندگان این پیشنهاد بودند که نامشان توسط هیات رییسه قرائت شد.

اعضای شورا با ١٤ رأی مخالف به موکول شدن بررسی استعفا به جلسه بعد مخالفت کرده و در حال حاضر بررسی استعفا در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، مسجد جامعی - عضو شورای شهر تهران در ادامه بررسی‌ها پیشنهاد داد که بررسی موضوع استعفای شهردار به جلسه روز یکشنبه هفته آینده موکول شود تا دقت بیشتری برای انتخاب شهردار داشته باشند.

وی که به عنوان موافق موکول شدن بررسی استعفای نجفی به جلسه بعد شورا سخن می‌گفت، ادامه داد: اظهارات مقام قضایی تنها یک اظهار نظر است و ما باید به تکلیف اداره شهر، رسیدگی کنیم.

الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز اعلام کرد که بهتر است جلسه بررسی استعفا به روز یکشنبه موکول شود.

وی که پشنهاد داده بود انتخاب شهردار و سرپرست به زمان دیگر ی موکول شود، ادامه داد: من تردید ندارم که اگر امروز تصمیم گیری برای سرپرست شود، بهتر از فردا است. اما از آنجایی که در مورد سرپرست به جمع بندی نرسیدیم و با کسی هم حرف نزدیم، ممکن است به مشکل برخوریم.

وی با بیان اینکه همزمانی بررسی استعفای شهردار با اظهارات غیر قانونی دادستان که دخالت در مدیریت شهری بود، اظهار کرد: ممکن است این توهم و ذهنیت را در اذهان عمومی ایجاد کند که شورا در برابر گفته‌های دادستان کوتاه آمده است.

حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در ادامه سخنان موافقان و مخالفان استعفای نجفی از عدم واکنش رئیس شورای شهر تهران به اظهارات روز گذشته دادستان کل کشور انتقاد کرد و گفت:  طبق اصل ۵۷ قانون اساسی قوای حاکم،‌ مقننه، مجریه و قضاییه هستند  و بر تفکیک قوا در قوانین تاکید شده است. بیشتر کشورهای دنیا نیز به این نتیجه رسیده‌اند که تفکیک قوا اثربخش است و به همین دلیل مورد تاکید قانون و امام راحل (ره) نیز قرار گرفت.

رسولی عضو دیگر شورای شهر تهران هم گفت: قوه قضاییه به هیچ کدام از پرونده‌های فساد شهرداری رسیدگی نکرده است.

وی  در واکنش به مخالف با موکول شدن استعفا به جلسه بعد گفت: اظهارات روز گذشته دادستان با اصل ۵۷ ،۱۰۱،۱۰۲ و ۱۰۳ قانون اساسی مغایرت دارد و در شأن و جایگاه دستگاه قضایی و دادستان هم نیست.

به گزارش ایسنا پس از سخنان موافقان و مخالفان در ساعت 10:20 اعضای شورا به رفتن نجفی رأی مثبت دادند.

اعضای شورای شهر تهران پس از آنکه به استعفای نجفی رأی مثبت دادند، انتخاب سرپرست در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و محسن هاشمی از اعضا خواست که گزینه‌های سرپرستی را به هیات رئیسه بدهند.

پس از وصول پیشنهادات، محسن هاشمی گفت: تنها دو نفر از اعضای شورای شهر، حقانی را به عنوان سرپرست پیشنهاد داده و مابقی حسینی مکارم معاون امور مالی شهردار را به عنوان سرپرست پیشنهاد داده‌اند که بر همین اساس اعضای شورای شهر بین حسینی مکارم و حقانی رأی خود را بدهند

بنابراین گزارش در نهایت شورایی ها با 14 رأی موافق به حسینی مکارم رأی مثبت دادند.

سمیع الله حسینی مکارم حکم سرپرستی خود را از رئیس شورا گرفت.

 در دقایق پایانی جلسه علنی روز سه شنبه سمیع الله حسینی مکارم که با ۱۴ رای به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شده بود، حکم خود را از محسن هاشمی گرفت.








ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین