|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۲۰۹۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
محمد بن‌سلمان از امروز (دوشنبه) دیدارهای رسمی خود را در چارچوب سفرش به پاریس آغاز می‌کند و در تلاش است تا روابط پیچیده میان دو کشور را که پس از برخی بحران‌های منطقه‌ای به وجود آمده است، تقویت کند.
 ولیعهد عربستان در حالی به پاریس رفته است که محافل حقوقی و دولتی فرانسه مخالف قراردادهای تسلیحاتی میان عربستان و فرانسه هستند. باوجود این، بن‌سلمان تلاش می‌کند برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه دشمن مشترک پیدا کند.

 محمد بن‌سلمان از امروز (دوشنبه) دیدارهای رسمی خود را در چارچوب سفرش به پاریس آغاز می‌کند و در تلاش است تا روابط پیچیده میان دو کشور را که پس از برخی بحران‌های منطقه‌ای به وجود آمده است، تقویت کند.

بن‌سلمان عصر روز یکشنبه از آمریکا وارد پاریس شد و شب گذشته در ضیافت شام امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در موزه لوور شرکت کرد.

طبق اعلام کاخ الیزه، دو طرف که جوانی‌شان حکایت از انتقال قدرت میان دو نسل در فرانسه و عربستان دارد، درباره موضوعات مهم مشترک تبادل نظر کردند و قرار است رایزنی‌های اصلی خود را روز (سه‌شنبه) دنبال کنند.

ولیعهد جوان سعودی که از متحدان اصلی آمریکا و غرب در خاورمیانه به‌شمار می‌رود با شرکت در چندین بحران منطقه‌ای ازجمله بحران یمن به‌شدت پایه‌های حکومت پادشاهی عربستان را سست و سیاست خارجی این کشور را تضعیف کرده است، به گونه‌ای که در حال حاضر بسیاری از محافل فرانسوی منتقد بستن قراردادهای تسلیحاتی با ریاض هستند.

محمد بن‌سلمان که سه هفته در آمریکا حضور داشت و چندین دیدار انجام داده و توافق‌نامه‌هایی امضاء کرده بود، با توجه به فضای ضد سعودی حاکم بر پاریس ترجیح داده است تا بیش از سه روز در این شهر نماند. علاوه بر این، جدول کاری و برنامه سفر او در پاریس به‌طور آشکار بیان نشده است و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به‌عنوان نمونه او شب گذشته دیدارش را با ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه لغو و آن را به امروز موکول کرد. این دیدار قرار بود در «ایستگاه اف» که بزرگ‌ترین کمپ استارت‌اپی دنیاست، انجام شود.

محمد بن‌سلمان همچنین قرار است در سفر به پاریس عصر امروز با وزیر دفاع فرانسه و وزیر ارتش‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

ولیعهد سعودی دنبال یافتن دشمن مشترک علیه ایران

بسیاری از سازمان‌های خصوصی، محافل حقوقی و همچنین نمایندگان پارلمان فرانسه در حاشیه این سفر به قراردادهای تسلیحاتی فرانسه با عربستان اعتراص کرده‌اند. آن‌ها معتقدند عربستان از این سلاح‌ها برای کشتن انسان‌های بی‌گناه در چارچوب ائتلاف عربی و در جنگ یمن استفاده می‌کند.

علاوه بر این، ولیعهد عربستان به‌تازگی اعلام کرده است خود را به سلاح‌هایی که بتواند با ایران مقابله کند، مجهز می‌کند و این موضوع، نکته‌ای است که اهمیت این سفر را بیش از پیش نشان می‌دهد. بن‌سلمان در این سفر در درجه نخست قصد دارد برای تقابل احتمالی‌اش با ایران دشمن مشترک بیابد و در درجه دوم سطح توان نظامی خود را با بستن قراردادهای تسلیحاتی با پاریس ارتقاء دهد.

بن‌سلمان همچنین قصد دارد چندین پرونده مهم منطقه ازجمله یمن را در دیدار با مسئولان عالی‌رتبه فرانسوی بررسی و درباره حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی سوریه تبادل نظر کند.

نکته فابل توجه در سفر ولیعهد عربستان به پاریس مخفی بودن محل اقامتش است. همچنین بخش کوچکی از هیات همراه بن‌سلمان در هتل جرج پنجم که متعلق به خاندان پادشاهی سعودی در پاریس است اقامت دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین