کد خبر: ۲۰۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
عمده خدمات روانپزشکی تحت پوشش بوده است اما برخی از خدمات روانپزشکی و برخی تامین دارو ها تخت پوشش نیست. گسترش تختهای روانپزشکی و افزایش تعرفه های این خدمات از اصول مهم برای این زمینه است.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در ایام تعطیلات مصدومان ترافیکی افزایش پیدا کرده و به دلیل پرخوری مشکلات بیماران قلبی و عروقی نیز بیشتر می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در اولین نشست خبری خود در سال ۹۷ با ارائه گزارش عملکرد وزارت بهداشت در ایام نوروز گفت: در ایام عید ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۶۱۶ مورد مراجعه به بیمارستان صورت گرفته که از این تعداد ۲۰۶ هزار و ۹۲۹ مورد ماموریت اورژانس بوده‌اند و ۱۰۳ هزار و ۲۶۸ مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی ادامه د اد: در این مدت ۹۰ هزار و ۲۱۹ مورد مراجعه به بیمارستان و بستری شدن گزارش شده، همچنین ۳۵ هزار و ۶۲ عمل اورژانسی و بیش از ۲۱ هزار عمل غیراورژانسی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تعطیلات طولانی مدت به سلامت مردم ایران لطمه وارد می‌کند، ادامه داد: در تعطیلات میزان بروز و شیوع بیماری تغییر نکرده و البته برخی مشکلات بهداشتی و درمانی نیز بیشتر می‌شود همچنین در ایام تعطیلات مصدومان ترافیکی افزایش پیدا کرده و به دلیل پرخوری مشکلات بیماران قلبی و عروقی نیز بیشتر می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایام تعطیلات خدمات سرپایی در بخش خصوصی تعطیل است و خدمات بستری غیر اورژانسی در بخش‌های خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی به میزان زیادی کاهش می‌یابد از این رو مجموعه بخش دولتی به ویژه در بخش اورژانس در ایام تعطیلات مجبور است فعالیت بیشتری ارائه کند. بنابراین توصیه ما این است که تعطیلات طولانی مدت سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

حریرچی در ادامه با بیان اینکه یکی از معیارهای مهم در حوزه سلامت دسترسی به خدمات است گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال ۹۳ و ۹۴ ، ۹۸.۳ درصد خدمات سرپایی را دریافت کردند که براساس ۵ دهک درآمدی در کشور تفاوت قابل توجهی میان دریافت کنندگان خدمات سرپایی وجود نداشته است. همچنین در بخش خدمات نیز ۹۵.۵ درصد خدمت دریافت کرده‌اند و دسترسی به خدمات سلامت طی ۴۰ سال گذشته و همچنین با اجرای طرح تحول سلامت و گسترش مراکز و ارائه خدمات ارزان‌قیمت به صورت عادلانه انجام شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات و سختی‌هایی در نحوه دسترسی به خدمات وجود دارد گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما این است که هزینه حمل و نقل رسیدن به محل دریافت خدمت از هزینه خدمت سلامت گرانتر است همچنین گروهی از افراد جامعه که حتی در تامین تغذیه نیز مشکل دارند در خصوص هزینه‌های خدمات سلامت با مشکلات روبرو هستند. البته در کیفیت دریافت خدمات سلامت تفاوت‌هایی بین بخش خصوصی و دولتی وجود دارد و افراد با کیفیت‌های متفاوت این خدمات را دریافت می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به هزینه‌های سلامت گفت: در حوزه سلامت هزینه‌های فقرزا وجود دارد به این معنی که فرد با انجام آن هزینه‌ها به زیر خط فقر تعیین شده می‌رود و همچنین هزینه‌های کمرشکن و مشکل‌زا وجود دارد که طبق تعریف شامل پنج معیار می‌شود  به طور کل اگر ۲۵ درصد کل هزینه درآمد یک خانواده به سلامت اختصاص یابد دچار هزینه‌های کمرشکن در آن سال شده است.

حریرچی با بیان اینکه هزینه‌های کمرشکن در افراد متوسط جامعه و کم‌درآمد تاثیرات بدی دارند گفت: ۹۱.۸ درصد از هزینه‌های کمرشکن سلامت مربوط به افراد با درآمد متوسط و کم در جامعه است همچنین ۶ درصد از هزینه‌های کمرشکن در حوزه سلامت مربوط به افراد پایین‌تر از سطح متوسط جامعه است و ۲.۲ درصد از افراد جامعه دچار هزینه‌های فقرزا در حوزه سلامت می‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات در هزینه درمان افراد این است که به مراکزی مراجعه می‌کنند که وسع پرداخت آ‌ن را ندارند خاطرنشان کرد: اصلاح هزینه فقرزا در حوزه سلامت بر عهده دولت وزارت بهداشت و بیمه‌ها است در حالی که اصلاح هزینه‌های کمرشکن در حوزه سلامت در اقشار بالاتر از متوسط در جامعه نیازمند تغییر الگوی رفتار در این بخش از جامعه است.

وی ادامه داد: همچنین درصد رضایتمندی از ارائه خدمات سلامت به افراد تنها به کیفیت خدمات مربوط نبوده و عناصر دیگری مانند نحوه رفتار کادر درمانی در آن تاثیرگذار هستند.

حریرچی با بیان اینکه تاخیر در پرداخت گروه‌های مختلف پزشکی پیراپزشکی و ارائه کنندگان خدمات در مراکز سلامت و بیمارستان‌ها وجود دارد گفت: من رسما از همه این گروه‌ها عذرخواهی می‌کنم اما تراز وزارت بهداشت و سیستم بیمارستانی مثبت است. یعنی اگر وزارت بهداشت مطالبات خود را از دیگر طرف‌های مورد حساب مانند بیمه‌ها دریافت کند و بدهی‌های خود را بپردازد همچنان مبلغی برای وزارت بهداشت باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در سال گذشته ۱۴ میلیارد و ۲۹۹ میلیون تومان از ۴ سازمان بیمه‌گر اصلی طلب دارد که تاکنون ۳ میلیارد آن توسط این سازمان‌ها پرداخت  شده است و بیش از ۱۱ میلیارد آن همچنان باقی مانده همچنین نزدیک به ۲ میلیون سند بین راهی همچنان موجود است و در کل وزارت بهداشت بیش از ۱۳ میلیارد تومان از ۴ سازمان بیمه‌گر اصلی در کشور مطالبه دارد.

حریرچی در ادامه درباره تاثیر افزایش دلار بر میزان قیمت دارو و تجهیزات پزشکی گفت: افزایش قیمت دلار  در قیمت گذاری تجهیزات پزشکی و دارو تاثیر دارد و منتظر هستیم که قیمت کاهش یابد و گروه هایی به منظور  بررسی این موضوع در وازاتخانه تشکیل شده است.معمولا در این شرایط بحران های خاصی اتفاق می افتد که باید بررسی شود.

حریرچی خاطرنشان کرد: قسمت قابل توجهی از مطالبات در بخش تجهیزات پزشکی پرداخت شده و در بخش هایی مانند دارو بخش هایی از بدهی باقی مانده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه کتاب تعرفه ها و مصوبات شورای عالی بیمه از پیشنهادات وزارت بهداشت است تصریح کرد: عمده خدمات روانپزشکی تحت پوشش بوده است اما برخی از خدمات روانپزشکی و برخی تامین دارو ها تخت پوشش نیست. گسترش تختهای روانپزشکی و افزایش تعرفه های این خدمات از اصول مهم برای این زمینه است.

وی ادامه داد: دیرکرد بیمه ها در پرداخت بدهی ها مشکل اصلی ماست. صنعت دارویی ما بیش از ٦٠ درصد از ظرفیتش خالی است و توسعه بیش از ظرفیت کشور به مشکلی تبدیل شده است که باید به صادرات برای رفع آن توجه شود و علاوه بر کسب بازار بین المللی باید به سطح استانداردهای بین المللی نیز برسد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره قیمت دارو تصریح کرد:درباره قیمت دارو  ممکن است چند درصد از دارو ها افزایش و یا کاهش یابد که دلایل خاص دارد و داروهای محدودی را شامل می شود. به طور کلی اجازه افزایش قیمت سبد دارویی در کشور را نداریم.

حریرچی خاطرنشان کرد: معمولا کمبود نیم درصدی در برخی داروها پیش می آید که طبیعی است ولی در قیمت داروهای ژنریک تفاوت چندانی ندارد ولی این در داروهای برند ژنریک متفاوت است . بیمه ها طبق قانون فقط داروی ژنریک را تحت پوشش قرار می دهند و برند ژرنریک را شامل نمی شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین