|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۲۰۸۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
مجله آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: ولیعهد 32 ساله عربستان به مردم کشورش قول داده است فضای باز و پویای اجتماعی را برای آنان به ارمغان بیاورد.
 مجله آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: ولیعهد 32 ساله عربستان به مردم کشورش قول داده است فضای باز و پویای اجتماعی را برای آنان به ارمغان بیاورد.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در سفر اخیر خود به آمریکا تلاش کرد با انتقال فن آوری، سینما، محصولات پیشرفته تجاری و پیشرفته ترین علوم سایبری به کشورش در راستای به ارمغان بردن تحولی بزرگ برای عربستان سعودی گام بردارد.

بن سلمان در سفر سه هفته ای به آمریکا سعی کرد با دیدار از صاحبان صنایع و فن آوری های نوین، چهره دیگری از این کشور نفت خیز خاورمیانه به آمریکایی ها نشان دهد.

در برخی عکس هایی که حضور سلمان را در آمریکا نشان می داد او با کت و شلوار و بدون لباس سنتی اعراب دیده شده بود و حتی زمانی که او در «نیویورک» بود، در یک فروشگاه استارباکس به همراه «مایکل بلومبرگ» تاجر آمریکایی دیداری برای نوشیدن قهوه داشت.

از دیرباز اقتصاد عربستان بر مبنای فروش نفت بوده و این کشور صرفا مجموعه ای از خریدهای نظامی از آمریکا داشته است؛ اتفاقی که امسال هم در حجم وسیع تری تکرار شد.

پادشاه عربستان می خواهد به سرمایه خارجی مورد نیاز برای ساختن یک عربستان جدید، که کمتر وابسته به نفت باشد و یک اقتصاد پر جنب و جوش بداشته باشد، دست یابد.

«احمد خطیب» یکی از مقامات ارشد عربستان می گوید: تمرکز ما در گذشته فقط در فعالیت های نفت، گاز و امور تجاری بود؛ اما اکنون روابط را گسترش داده ایم و در خصوص تغییر اجتماعی، فرهنگی، سرگرمی و گردشگری سخن می گوییم.

حتی بن سلمان قصد دارد «دیزنی لند» و هالیوود را به کشوری ببرد که «مهد دین اسلام» است. در واقع صنعت سرگرمی برای عربستان سعودی یک صنعت نفت جدید محسوب می شود.

عربستان سعودی در همین راستا همکاری هایی با چند شرکت مطرح آمریکایی نظیر «ای ام سی» در بخش سرگرمی و تفریح آغاز کرده است .

قرار است نخستین سینما در عربستان هم در آخر ماه جاری میلادی پس از سه دهه افتتاح شود.

این اقدام عربستان در قالب اصلاحات و طرح چشم‌انداز 2030 محمد بن سلمان برای حمایت از اقتصاد داخلی و تغییرات فرهنگی این کشور است که سال گذشته برخی محدودیت‌ ها برای زنان در این کشور از جمله ممنوعیت رانندگی را لغو کرد و تلاش می‌ کند با اصلاحات بیشتر مظاهر دینی مذهبی، به خصوص مظاهر وهابیت را از وجهه این کشور بزداید.

بن سلمان در سفر به آمریکا نیز گفته است که برخی سخت گیری‌ ها در ارتباط با زنان در دین اسلام وجود ندارد. این طرح بلندپروازانه بن سلمان، در حوزه سینما، پای شرکت‌ های آمریکایی را به عربستان باز کرده و برخی منتقدان، افتتاح سینما در 18 ماه جاری را ورود هالیوود به عربستان سعودی می‌ دانند.

زمانی که ماه گذشته ترامپ با چکی که در دست داشت، به طور دقیق رقم خرید نظامی عربستان سعودی از آمریکا را اعلام کرد، ترامپ با شادی به خبرنگاران ارقام این معامله را نشان داد. در حالی که به نظر می رسید ملک سلمان زیاد از این کار راضی نبود، ترامپ رو به ملک سلمان کرد و گفت: این ارقام که برای شما چیزی نیست و در حد یک بادام زمینی است و ملک سلمان در پاسخ، تنها سری تکان داد و لبخند زد.

البته این را هم باید در نظر داشت که برخی سعودی های حاضر در این جلسه این جمله ترامپ را توهینی به کشور خود می دانستند.

به گفته یک مقام سعودی، آمریکایی ها فکر می کنند زندگی ما در نفت، ارتش و شتر خلاصه می شود. اما مطمئنا تاکنون اکثر قراردادهای تجار عربستانی با آمریکایی ها انبوهی از قراردادهای نفتی و نظامی بوده است.

از دو سال گذشته که بن سلمان از طرح خود برای رهایی اقتصاد کشورش از نفت خبر داد، گسترش روابط تجاری عربستان سعودی با غرب، به اولویت اول ریاض تبدیل شده است.

اما این کارها به این راحتی عربستان را تغییر نمی دهد و همچنان این کشور را باید در بین کشورهای محافظه کار در زمره محافظه کارترین ها دانست و با توجه به برخی اقدامات اصلاحی و مبارزه با فساد که از سوی ملک سلمان انجام گرفته، تصور اینکه شاهد چهره دیگری از عربستان باشیم سخت است.

برخی منتقدان طرح‌ های بن سلمان را نویدبخش نمی‌ بینند و بالعکس، چشم انداز آن را مثبت ارزیابی نمی کنند.

منبع : جماران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین