|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۲۰۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
قطعا با تداوم حضور آقاي نجفي در مديريت شهري مي‌توانیم در سال جاري و سال بعد شاهد تحقق برنامه‌ها باشيم، هرچند اعتقاد دارم براي رسيدن به نقطه ايده‌آل فاصله زيادي وجود دارد اما بسترسازي مناسبي انجام شده، بنابراین مجموعه همکاران من در شوراي اسلامي شهر تهران با استعفاي آقاي نجفي مخالف هستند.
  شهردار بر استعفا اصرار دارد و شورا روي ماندن پافشاري مي‌کند. اين وضعيتي است که الان تهران با آن دست به گريبان است. در چنين شرايطي تکليف چيست و قانون چه مي‌گويد؟ اگر شهردار منتخب اصرار قطعي بر نماندن داشته باشد ولي شوراي شهر استعفاي او را نپذيرد، چه بايد کرد؟ آيا شهرداري که با بي‌ميلي و عدم رضايت قرار است بر مسند مديريت کلان‌شهري ١٠ميليوني بنشيند مي‌تواند از پس مشکلات و کارهاي بي‌شمار بر بيايد؟

همين سؤالات را با تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران در ميان گذاشتيم و نظر آنها را جويا شديم. فردا قرار است جلسه هم‌انديشي اعضاي شوراي شهر برگزار شود تا خود را براي جلسه رسمي روز يکشنبه آماده كنند که بايد در آن تکليف درخواست استعفاي شهردار نجفي را به صورت رسمي بررسي کرده و به نتيجه مشخصي برسند.

ابراهيم اميني، نايب‌رئيس شوراي شهر تهران در همين رابطه در پاسخ به «شرق» توضيحات خود را ابتدا با مثالي طنز آغاز کرد و گفت: «حکايت ما و شهردار تهران مثل حکايت آن فردي است که از دختر پادشاه خواستگاري کرده بود و دوستش درباره نتيجه کار پرسيده بود و گفت خوشبختانه ٥٠ درصد قضيه حل است و فقط ٥٠ درصد ديگر ماجرا باقي مانده، دوستش گفته بود اگر اين‌طور است پس خوب پيشرفتي داشتي و قضيه اميدوارکننده است، طرف پاسخ داد بله ٥٠ درصد قضيه اين است که من خودم راضي هستم ولي ٥٠ درصد ديگر به رضايت دختر پادشاه بستگي دارد که نمي‌دانم چه مي‌شود. حالا وضعيت ما هم همين است. ٥٠ درصد رضايت اعضاي شوراي شهر از ماندن آقاي نجفي در سمت شهرداري تأمين شده ولي ٥٠ درصد ديگر ماجرا یعنی تمايل خود آقاي نجفي، منفي است».

اميني با لبخند اين مثال را مي‌زند و ادامه مي‌دهد: «اما جداي از اين مثال و مطايبه، اگر آقاي نجفي همچنان بر نظر خودشان مبني بر استعفا اصرار کند ما چاره‌اي جز انتخاب سرپرست و شهردار جديد نداريم. به لحاظ قانوني براي اينکه تکليف کار به صورت قطعي مشخص شود، اگر شورا همچنان بر نظر خود مبني بر نپذيرفتن استعفاي شهردار اصرار کند، آقاي نجفي بايد مجددا درخواست استعفا دهد يا در نهايت اعلام کند حاضر به حضور در محل کار خود نيست که در اين شرايط بايد ابتدا سرپرست را انتخاب کنيم و در ادامه گزينه‌هاي جايگزين را بررسي و نهايي کنيم. ولي اميدوار هستيم با توجه به اينکه استقرار شهردار و تيمش چندين ماه وقت مي‌برد و هنوز هم تمامي کادر شهرداري تثبيت نشده‌اند، شرايط ماندن آقاي شهردار در سمتشان حاصل شود و او در اين موقعيت باقي بماند. چون حقيقتا اين شش ماه وقت ارزشمندي براي کلان‌شهر تهران است و مصلحت شهر و شهروندان هم بر اين است که اين شش، هفت ماه را از دست ندهيم. اميد ما اين است که نگراني‌هاي آقاي نجفي هم قابل برطرف‌شدن باشد و شورا هم حضوری قوي داشته باشد. بر اين اساس ما به دنبال اين هدف هستيم. ولي اگر به هر صورت محذوريت‌هايي که آقاي نجفي دارد قابل‌حل نباشد، چاره‌اي جز انتخاب سرپرست شهرداري و بررسي گزينه‌هاي ديگر نداريم هرچند اين کار زمان‌بر است و وقت شورا و شهر را مي‌گيرد».

از آقاي اميني پرسيدم آيا در اين مدت به گزينه‌هاي جايگزين فکر کرده يا بحثي داشته‌ايد؛ او اين‌طور پاسخ داد: «واقعيت اين است که هنوز به گزينه‌هاي جايگزين نپرداخته‌ايم و به اين موضوع هم فکر نکرديم، اينکه چه تصميمي گرفته شود، هنوز مشخص نيست. به احتمال زياد در جلسه هم‌انديشي که قبل از جلسه علني برگزار مي‌شود به اين جمع‌بندي خواهيم رسيد».

نظر شخصي خودتان چيست؟ آيا با شنيدن صحبت‌هاي آقاي نجفي و همچنين بررسي شرايط به اين جمع‌بندي رسيده‌ايد که شهردار در سمت خود باقي مي‌ماند يا خير؟

نايب‌رئيس شوراي شهر در پاسخ به اين سؤال هم اين‌طور توضيح مي‌دهد: «حقيقتا من هنوز به اين جمع‌بندي قاطع نرسيدم و نمي‌توانم بگويم که شهردار مي‌ماند يا ميل قطعي‌شان به رفتن است».

سخنگوي شوراي شهر هم در همين رابطه و در پاسخ به پرسش‌هاي «شرق» اين‌طور پاسخ داد: «به لحاظ قانوني از آنجا که ما تصدي بلامتصدي نبايد داشته باشيم، اگر در يک جلسه‌اي در شورا استعفاي شهردار پذيرفته شد، شورا موظف است در همان جلسه يک سرپرست را تعيين کند، به لحاظ قانوني سرپرست بايد يکي از کارکنان شهرداري باشد و از آنجا که همواره از انتخاب تا انتصاب و امضاي حکم شهردار توسط وزير و... مدت زماني لازم است، انتخاب سرپرست اجتناب‌ناپذير است و بايد حتما سرپرست را انتخاب کرد. قوانين و شرايطي که براي انتخاب شهردار لازم است، براي انتخاب سرپرست الزامي نيست و تنها شرط براي تعيين سرپرست همان است که در قانون ذکر شده: اينکه يکي از کارکنان شهرداري باشد. سرپرست انتخاب‌شده تا سه ماه مي‌تواند در موقعيت خود باقي بماند».

از او درباره تحليل و نظر شخصي خودش پيرامون درخواست استعفاي شهردار و سرانجام کار پرسيدم، اين پاسخ اوست: «ديدگاهي در شورا مطرح است و در جلسه غيررسمي ما هم به آقاي نجفي آن را پيشنهاد داديم. پيشنهاد اين است که ايشان همچنان شهردار باقي بماند و يک قائم‌مقام انتخاب کند که کارها را انجام دهد و او هم مراحل درماني خود را دنبال کند، ولي خود نجفي با اين پيشنهاد مخالف است و مي‌گويد به لحاظ کاري نمي‌پذيرم که کسي تحت عنوان قائم‌مقام کار را پيش ببرد، دليل ديگر مخالفت وي هم به اين شرح است که مي‌گويد شرايط بيماري‌اش به شکلي است که نمي‌شود درمانش را هم‌زمان با کار شهرداري پيش ببرد. اما در نهايت من تصورم اين است که همه چيز به جلسه بعد از روز يکشنبه برمي‌گردد و طبيعتا بعد از جلسه آن روز تکليف مشخص مي‌شود».

البته يک پيشنهاد ديگر ما اين است که آقاي نجفي تا انتهاي زمان تهيه و ارائه برنامه پنج‌ساله سوم شهرداري تهران که قرار است تا تيرماه امسال باشد شهردار باقي بماند. اما به هر صورت اگر  رأي‌گيري شود و شورا با درخواست شهردار مبني بر استعفا مخالفت کند، استعفا بلاموضوع مي‌شود و بايد ايشان دوباره استعفا بدهد و دوباره يک جلسه ديگر براي بررسي موضوع برگزار شود».

در همين حال رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به بسترسازي مناسب براي تحقق وعده‌هاي داده‌شده در مديريت شهري ظرف هفت ماه گذشته بر لزوم تداوم مديريت شهردار تهران تأكيد کرد و گفت: مجموعه اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران با استعفاي نجفي مخالف هستند.

محمد سالاري در گفت‌وگو با ايسنا، درخصوص استعفاي شهردار تهران گفت: «در جلسه هم‌انديشي با حضور شهردار تهران آنچه از سوي شهردار تهران به عنوان علت استعفا مطرح شد عمدتا موضوع بيماري جديدي است که ايشان به آن مبتلا شده‌اند، البته قطعا حاشيه‌سازي‌ها و فشارهايي که وجود داشته در اتخاذ اين تصميم بي‌تأثير نبوده ولي دليلي که از سوي ايشان عنوان شد ابتلا به بيماري جديد بوده است. شهردار تهران دغدغه دارند که بيماري‌شان در روند خدمت‌رساني مشکلاتي را ايجاد کند چراکه در روند درمان اين بيماري ممکن است نياز به بستري‌شدن  يا احتمالا عمل جراحي داشته باشند، بنابراین ممکن است به فرايند خدمت‌رساني شهر و مديريت شهري لطمه وارد شود».

سالاري ادامه داد: همکاران من در شوراي اسلامي شهر تهران با توجه به اينکه در فرايند انتخاب شهردار تهران ارزيابي جامع و کاملي داشتند و کانديداهاي متعددي را با شاخص‌هاي تضمين‌شده مورد ارزيابي قرار دادند و نهايتا آقاي نجفي را به عنوان يکي از مديران ممتاز جمهوري اسلامي ايران تشخيص دادند که در دهه‌هاي گذشته و پس از انقلاب اسلامي ايران در حوزه‌هاي مختلف منشأ اثرات جدي بودند و او را انتخاب کردند و اعتقاد داشتند وي با وجود بيماري مي‌توانند در کنار فرايند درمان، شهردار تهران باقي بمانند. اعضاي شورا معتقدند شهردار تهران مي‌تواند با قائم‌مقام و معاونان خود وظيفه اصلي خود در مديريت شهري را به‌درستي انجام دهند، بنابراین برداشت من اين است که در جلسه روز يکشنبه شوراي اسلامي شهر تهران اعضا به استعفاي آقاي نجفي رأي نخواهند داد و اصرار خواهند کرد که ايشان در مسند شهرداري تهران باقي بماند».

وي ادامه داد: «اعضاي شورا هر کجا که احساس کردند نياز به تذکر وجود دارد و لازم است هشدار داده شود، اعتراض کردند و تذکرات لازم را به شهردار تهران دادند ولي در بزنگاه‌ها و مواقع نياز به صورت تمام‌قد از شهردار تهران حمايت شد. در حال حاضر نيز که استعفا داده‌اند و اصرار بر اين استعفا دارند شورا با توجه به همين نگاه حمايتي استعفا را نمي‌پذيرد، چراکه اعتقاد داريم نجفي طي ماه‌هاي گذشته اقدامات بنيادي و اساسي را در جهت تحقق وعده‌هاي داده‌شده به‌ويژه در بخش‌هايي همچون ساخت‌وساز انجام داده است. شهردار تهران در ماه‌هاي گذشته اقداماتي مبتني بر بحث‌هاي مطالعاتي را در حوزه‌هاي مختلف انجام داده و اين در شرايطي است که ايشان شهرداري را با بدهي قابل توجه به جاي‌مانده از مديريت شهري قبلي تحويل گرفت اما در همين شرايط درخصوص حقوق و مزاياي کارکنان انبوه شهرداري تهران مشکلي ايجاد نشد و سازمان‌ها و شرکت‌هاي اصلي شهرداري تهران وظيفه اصلي خود يعني خدمت‌رساني به مردم را بدون هيچ مشکلي انجام مي‌دهند».

وي با اشاره به اقدامات قابل توجه شهردار تهران درخصوص تدوين برنامه پنج‌ساله سوم شهرداري تهران گفت: قطعا با تداوم حضور آقاي نجفي در مديريت شهري مي‌توانیم در سال جاري و سال بعد شاهد تحقق برنامه‌ها باشيم، هرچند  اعتقاد دارم براي رسيدن به نقطه ايده‌آل فاصله زيادي وجود دارد اما بسترسازي مناسبي انجام شده، بنابراین مجموعه همکاران من در شوراي اسلامي شهر تهران با استعفاي آقاي نجفي مخالف هستند.

رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران درباره عدم موفقيت شورا در متقاعدکردن شهردار تهران براي بازپس‌گيري استعفا و پاسخ‌گويي شورا در مقابل مردم نيز گفت: اعتقاد داريم شهرداري که انتخاب کرده‌ايم بر اساس انتخابي آگاهانه و مبتني بر سوابق مديريتي کلان ايشان در کشور بوده بنابراین اصرار داريم که آقاي نجفي به مديريت خودشان در شهرداري تهران ادامه دهند. اصرار اعضاي شورا مبني بر تداوم مديريت ايشان به دليل نظر و مطالبه شهروندان از شورا و شهرداري جديد تهران است. وي تأكيد کرد: البته بخشي از تصميم هم به شرايط جسماني و روحي ايشان بستگي دارد چراکه ايشان به هيچ عنوان نمي‌خواهند که در روند خدمت‌رساني به شهروندان تهراني خللي وارد شود و ترجيح مي‌دهند از ميان مديران شايسته اصلاح‌طلب که تعداد آنها نيز کم نيست فردي به عنوان شهردار انتخاب شود و ايشان نيز اعلام آمادگي کردند که هرچه در توان دارند در کنار مدير آينده به کار خواهند گرفت و در فرايندهاي تصميم‌گيري مشاوره خواهند داد. وي ادامه داد: دغدغه نجفي اين است که به هيچ عنوان فرايند خدمت‌رساني و فعاليت‌هاي شهرداري تهران لطمه نبيند. رويکردي که منحصربه‌فرد است. مديران کشورمان نه‌تنها يک شغل بلکه چندين شغل را علي‌رغم بيماري‌هاي متعدد بر عهده مي‌گيرند، بنابراین في‌نفسه رويکرد نجفي شايسته و قابل‌تقدير است اما ما به عنوان نمايندگان مردم درخصوص استعفاي ايشان اقناع نشده‌ايم و وظيفه ما ايجاب مي‌کند در اين مقطع تاريخي از تداوم فعاليت مديريت ايشان در شهرداري تهران حمايت کنيم تا در کنار يکديگر وعده‌هايي را که به شهروندان داده‌ايم، عملياتي کنيم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین