|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۲۰۸۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها با تشویق امریکا و برخی از متحدان منطقه ای و فراملی آن انجام شده است. تشویق های اخیر ایالات متحده، به ویژه تصمیم غیرقانونی آن در مورد قدس شریف ، این رژیم آپارتاید را بیشتر تحسین کرده است.
  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ضرورت اقدام جمعی جنبش عدم تعهد در برابر جنایات رژیم صهیونیستی گفت: باز گذاشتن دست اسرائیل برای جنایت نشانه ای از یک جانبه گرایی جدید است که بار دیگر تبدیل به تهدید اصلی برای امنیت جهانی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید ، محمد جواد ظریف روز پنجشنبه در اجلاس وزیران خارجه جنبش عدم تعهد در باکو،با اشاره به کشتار اخیر فلسطینیان به ویژه در غزه ،افزود: امروز باید خواستار انجام تحقیقات بین المللی برای بررسی اعمال مجرمانه رژیم صهیونیستی بشویم .

وی افزود: ما خواستار برقراری عدالت وبازگرداندن حقوق فلسطینی ها به ویژه ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف و خواستار پایان فوری محاصره غزه هستیم.

ظریف گفت : در روزهای اخیر شاهد کشتار تظاهرات صلح آمیز فلسطینی های غیر مسلح و زنان و کودکان در غزه هستیم و این جنایات و تمام جنایات رژیم صهیونیستی در 70 سال اخیر به دلیل عدم مجازات این رژیم ادامه دارد.

وی افزود: جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها با تشویق امریکا و برخی از متحدان منطقه ای و فراملی آن انجام شده است. تشویق های اخیر ایالات متحده، به ویژه تصمیم غیرقانونی آن در مورد قدس شریف ، این رژیم آپارتاید را بیشتر تحسین کرده است.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که جنبش عدم تعهد درمقابل این شرایط نیازمند اقدام جمعی است و سازمان ملل متحد باید برای محکوم کردن این جنایات و نیز سیاست ها و اقدامات صهیونیست ها اقدام کند.

ظریف ، باز گذاشتن دست رژیم صهیونیستی برای جنایت نشانه ای از یک جانبه گرایی جدید خواند و گفت : موج اولیه یکجانبه گرایی در اوایل سال های 2000 میلادی ، منطقه ما را در معرض فاجعه قرار داد و باعث افراط گرایی ،خشونت و تروریسم و تشدید تنش ها و بحران ها در غرب آسیا و فراتر از آن شد.

وی افزود: حتی امروز با وجود شکست داعش در سایه مقاومت شجاعانه عراقی ها و مردم سوریه، منطقه ما از بقایای گروه های تروریستی پاک نشده و شاهد نقل وانتقال عناصر داعش است .

وزیر امور خارجه کشورمان در این اجلاس با اشاره به ادامه افراط گرایی و تروریسم در منطقه گفت: در این شرایط تقویت همکاری های منطقه ای ضروری است .

وی افزود: اعضای جنبش عدم تعهد باید الگوی فراگیراحترام به منافع یکدیگر و همکاری های منطقه ای را جایگزین نظام سلطه گری و استثمار قدیمی که فقط تنش ایجاد می کنند و منجر به مسابقه تسلیحاتی مخرب می شود ، بکنند.

ظریف گفت : پیشنهاد ما در تعامل با همسایگان ، انتخاب گفت وگو و مذاکره است تا بدین وسیله شکاف گفتمان از طریق تعامل و اقدامات اعتماد سازی بهبود یابد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه امریکا به تعهدات بین المللی خود در زمینه تامین امنیت جهانی عمل نمی کند ، افزود: تخصیص 1.2 تریلیون دلار از سوی دولت امریکا برای ترویج و ساخت تسلیحات هسته ای جدید، منجر به مسابقه تسلیحات هسته ای جدید خواهد شد.

ظریف افزود: جنبش عدم تعهد باید از طریق مکانیسم های موجود، از جمله سازمان ملل متحد کنفرانس سطح بالا در مورد خلع سلاح هسته ای تشکیل دهد.ظریف گفت :جنبش عدم تعهد باید همچنان به مقاومت در برابر یکجانبه گرایی و پیشبرد تصمیم گیری چند جانبه ادامه دهد و به دنبال هدف خود برای ایجاد یک نظم جهانی عادلانه و دموکراتیک باشد.

اجلاس وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد با موضوع ' ترویج صلح و امنیت بین المللی به منظور توسعه پایدار' ، روزهای پنجشنبه و جمعه ، با حضور 800 نماینده از 120 کشو عضو ،17 کشورو 10 نهاد بین اللملی ناظر در باکو برگزار می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین