|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۸
کد خبر: ۲۰۸۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
مخالفان اصلاحات و اعتدال از محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به‌عنوان گزینه‌ای دیگر یاد می‌کنند که بر کرسی نجفی بنشیند اما یادگار آیت‌ا... هاشمی هیچ‌گاه چنین تصمیمی نخواهد داشت چرا که به خوبی می‌داند رأی مردم تهران به او برای جلوس بر کرسی شورای شهر و ریاست آن بوده و نه حضور در کرسی شهرداری.
  این روزها یک صندلی در خیابان بهشت بیش از همه کرسی‌های پایتخت از اهمیت برخوردار است؛ کرسی‌ای که متعلق به شهردار تهران است و افراد صاحب‌نامی از میرزا عباس‌خان مهندس‌باشی در سال 1287 تا محمدعلی نجفی در سال 96 بر آن تکیه زده‌اند. نکته قابل تامل فعالیت شهرداران پایتخت به آنجایی باز می‌گردد که هرگاه شهرداری از اردوگاه اصلاح‌طلبی بر این کرسی می‌نشست، سرنوشت خوبی در انتظارش نبود چنان‌که غلامحسین کرباسچی به زندان رفت یا همین محمدعلی نجفی که رقیب برای خروج او از بهشت دقیقه شماری می‌کند. شهردار مطلوب اصولگرایان محمدباقر قالیباف بود؛ شهرداری که 12 سال ریاست بهشت را برعهده داشت و با رأی مردم تهران به لیست امید مجبور به ترک بهشت و سپردن کرسی شهردار تهران به نجفی شد. طبیعی است که اصولگرایان و به‌ویژه آنانی که 12 سال از امکانات شهرداری بهره برده بودند به‌راحتی میدان را خالی نکنند و اجازه ندهند محمدعلی نجفی برنامه‌های اصلاحی خود را در بهشت به مرحله اجرا درآورد. نباید از این نکته غافل بود که رأی مردم به لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر کار مخالفان مدیریت اصولی شهر را با مشکل مواجه کرد چرا که اگر ترکیبی غیراز ترکیب فعلی در شورای شهر بود در درجه نخست نجفی به‌عنوان شهردار معرفی نمی‌شد و اگر هم این تصمیم اتخاذ می‌شد، اعضای شورای شهر جز سنگ اندازی در مسیر فعالیت شهرداری برنامه‌ای را در دستور کار قرار نمی‌دادند، بنابراین اکنون با درنظر گرفتن موضع شورای شهر باید به بررسی شرایط پرداخت که برنامه آن تاکید بر بقای نجفی بر کرسی شهرداری تهران است.

«نه» به پذیرش استعفا

در نگارش استعفا از جانب نجفی با هدف ترک کرسی شهردار تهران تردیدی نیست. از زمانی که خبر استعفای نجفی تایید شد گزینه‌های مختلفی برای جلوس بر کرسی شهردار مطرح شدند. گزینه‌هایی اعم از غلامحسین کرباسچی، هاشمی‌طبا و... جالب آنکه هر روز هم خبری در برخی سایت‌ها مبنی بر نهایی شدن یکی از این گزینه‌ها منتشر شده و می‌شود اما این در حالی است که اعضای شورای شهر تهران خط بطلانی بر پذیرش استعفای نجفی می‌کشند و تایید آن را امری کذب و به دور از واقعیت عنوان می‌کنند. روز گذشته سیدمحمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران به ایلنا چنین گفت: ‌«قاطعانه استعفای نجفی را رد می‌کنیم و نظر قاطع شورای شهر رد استعفای نجفی است» دلیلی هم که معاون اجرایی شورای شهر ذکر کرد از اهمیت زیادی برخوردار است. وی گفت: «اگر به‌راحتی استعفا را بپذیریم، اعتماد به شورا کاهش می‌یابد.» آنچه میرلوحی به آن اشاره کرد یعنی کاهش اعتبار شورا در نزد جامعه موضوع با اهمیتی است چرا که لیست امیدی که در انتخابات شورای شهر رأی آورد با اعتماد به انتخاب بهترین گزینه از سوی این نهاد شهری بود و اکنون با پذیرش استعفای نجفی می‌توان اینگونه ارزیابی کرد که انتخاب مردم در انتخابات شورای شهر اشتباه بوده است و اعضای شورا از ثبات لازم در تصمیم‌گیری برخوردار نیستند. میرلوحی در این‌باره هم توضیح داد: «اصلاح‌طلبان پشتوانه رأی به لیست امید بودند و شورای شهر و مدیریت آقای نجفی در این مساله ذینفع هستند، درنتیجه باید منافع آنها را نیز در نظر گرفت. اگر به هر دلیل دیگری نجفی از شهرداری رفت حداقل افراد بعدی به این مساله خواهند رسید که این شورا با نپذیرفتن استعفا به‌راحتی پای نظر مردم ایستاده است و برنامه و رویکرد دارد».

«نه» مهرعلیزاده

موضوع دیگری که در استعفای نجفی از سوی مخالفان جریان اصلاحات دنبال می‌شود شایعه‌سازی و پخش آن در جامعه است. به‌عنوان نمونه یکی از سایت‌ها نوشته بود: «محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان، پس از دیدار نوروزی ششم فروردین خود در استانداری اصفهان، امروز 448 کیلومتر دورتر از محل کارش یعنی در تهران دیدار نوروزی دیگری را برگزار کرد. برخی گمانه‌زنی‌ها از این موضوع حکایت دارد که پس از اعلام اسامی برخی گزینه‌ها برای جایگزینی محمدعلی نجفی شهردار مستعفی تهران، مهرعلیزاده که پیش‌تر هم از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های مطرح اصلاح‌طلبان یاد می‌شد برای تصدی این پست اظهار تمایل کرده است» و یا کانال تلگرامی یکی از جریانات مخالف اصلاحات نوشته بود‌: «سه عضو شورای شهر تهران در تماس با مهرعلیزاده از وی درخواست کردند تا آماده خداحافظی از اصفهان و پذیرش سمت شهرداری تهران باشد» اما دیروز مدیرکل حوزه استاندار اصفهان پیرامون خبری مبنی بر پیشنهاد اعضای شورای شهر تهران به محسن مهرعلیزاده توضیحاتی ارائه و تاکید کرد: «استاندار در حال حاضر در حال رتق‌و‌فتق امور استان و پیگیری مسائلی از جمله بحث کشاورزان، خشکسالی و... هستند».

دو هدف دلواپسان

مخالفان اصلاحات و اعتدال از محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به‌عنوان گزینه‌ای دیگر یاد می‌کنند که بر کرسی نجفی بنشیند اما یادگار آیت‌ا... هاشمی هیچ‌گاه چنین تصمیمی نخواهد داشت چرا که به خوبی می‌داند رأی مردم تهران به او برای جلوس بر کرسی شورای شهر و ریاست آن بوده و نه حضور در کرسی شهرداری. از سوی دیگر تردیدی در توانایی‌های محسن هاشمی برای اداره پایتخت نیست اما بسیاری دیگر به‌خوبی می‌دانند جلوس هاشمی بر کرسی نجفی علاوه بر ایجاد کدورت‌های جدی در اردوگاه اصلاحات، شرایط را به سمتی خواهد برد که عمر ریاست او بسیار کم و حتی کمتر از 6 روز باشد چرا که زمینه را برای خروج او از بهشت آماده خواهند کرد. ترفند دلواپسان برای ناامن کردن کرسی شهرداری بسیار قدیمی و نخ‌نما شده است مثلا در زمانی که بحث استعفای نجفی جدی شد سایت دلواپس مشرق نوشت: ‌«با توجه به شرایط فعلی و همچنین تمایل اعضای شورای شهر تهران برای حضور محسن هاشمی در شهرداری تهران، این موضوع دور از ذهن نیست و احتمال دارد که وی شهردار تهران شود.» بر همگان عیان است که چنین سایت‌هایی چه مواضع دلواپسانه‌ای درباره خانواده هاشمی دارند. بنابراین دایه مهربان‌تر از مادر شدن آنها بخشی از پروژه تخریب همزمان خانواده آیت‌ا... و تضعیف شورای شهر است که محسن هاشمی و دیگر اعضای شورای شهر تهران به‌خوبی به این موضوع آگاه هستند، بنابراین از ورود به‌آن پرهیز می‌کنند.

منبع:آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین