|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۰۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
مجمعی که تنی چند ازاعضای آن پیشتر، راه حل مشکل را در این نهاد ارزیابی می‌کردند. اما حالا ظاهرا این موضوع در مجمع مسکوت یا شاید هم بی‌نتیجه مانده است. موضوع زمانی بحرانی‌تر می‌شود که بدانیم اگر یک عضو شورا به هر دلیلی شش‌ماه در شورا حضور نیابد خواه ناخواه عضویت او لغو و عضو علی‌البدل به جای او به شورا راه خواهد یافت.
 نامی که حالا انگار فراموش شده است. عضو زرتشتی شورای شهر که علی رغم رای مردم یزد از ورود به شورای شهر یزد بازماند. برخی مسئولین ورود او را غیر شرعی اعلام کردند. پا فشاری شورای نگهبان براین موضوع باعث شد تا اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان طرحی را برای ورود اقلیت‌ها‌ی دینی به شورای شهر و روستا در مجلس مطرح کند، طرحی که با رای اکثریت مجلس به تصویب رسید اما بازهم شورای نگهبان با آن مخالفت و آن را غیر شرعی دانست، طرح که به مجلس بازگشت با پافشاری مجلس نشینان مواجه و در نتیجه به مجمع تشخیص مصلحت نظام برده شد.

مجمعی که تنی چند ازاعضای آن پیشتر، راه حل مشکل را در این نهاد ارزیابی می‌کردند. اما حالا ظاهرا این موضوع در مجمع مسکوت یا شاید هم بی‌نتیجه مانده است. موضوع زمانی بحرانی‌تر می‌شود که بدانیم اگر یک عضو شورا به هر دلیلی شش‌ماه در شورا حضور نیابد خواه ناخواه عضویت او لغو و عضو علی‌البدل به جای او به شورا راه خواهد یافت.

نکته‌ای که باعث شد سپنتا نیکنام درصفحه توئیترش بنویسد: بیم آن دارم که آنچه در مجمع می‌گذرد نوشداروی پس از مرگ سهراب شود.

در همین رابطه علی مطهری نایب رئیس مجلس که پیشتر از گفت‌وگو با رئیس مجمع تشخیص مصلحت در این باره خبرداده بود به اعتماد آنلاین گفته: «هنوز وقت ندادند و ملاقات انجام
نشده است.»

این در حالی است که سپنتا نیکنام در جدیدترین توییت خود خبر داد که مهلت قانونی او برای حضور در شورای شهر رو به پایان است. او نوشت: «مهرماه سال گذشته درخواست مرخصی کردم ۲۲مهرماه اولین جلسه‌ای از شورای شهر یزد بوده که من در آن حضور نداشتم چند روز بیشتر تا پایان زمان قانونی ۶ ماه عدم حضور باقی نمانده. واقعاً عزمی برای حل مشکل هست؟ بودن یا نبودن،مسئله چیست؟!»

توئیت سپنتا بدین معنی است که حداکثر مهلتی که برای تعیین تکلیف سپنتا نیکنام باقی مانده است 22 فروردین سال جاری است. این در حالی است که نخستین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام چندین روز بعد از این زمان برگزار خواهد شد. پیشتر غلامعلی سفید رئیس شورای شهر یزد در گفتگو با آفتاب یزد اظهار داشته بود که عده‌ای در تلاشند تا با تاخیردرروند کار سپنتا، 6 ماه مهلت او به اتمام برسد تا وی به طور خودکار از حضور در شورای شهر حذف شود. او این هشدار را هم داده بود که در صورت این اتفاق از ریاست شورای شهر استعفا می‌دهد.

درهمین باره اما سید محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به آفتاب یزد دراینباره خبر می دهد :

ماجرای سپنتا در کمیسیون بررسی شده است و قرار است این موضوع (بعد از عید) در مجمع مطرح شود .

وی درباره اینکه آیا عده ای می خواهند تا 6 ماه سپنتا تمام شود تا آن طور که سپنتا گفته نوشداروی پس از مرگ سهراب صورت گیرد؟ ابراز امیدواری می کند که چنین چیزی نیست ودر پاسخ به این سوال که پس پایان مهلت قانونی تعیین سرنوشت سپنتا چه می‌شود، می‌گوید: ممکن است به دلیل شرایط خاص این موضوع، این 6 ماه مهلت تمدید شود ...

البته صدر هم با امید و گمانه سخن می‌گوید؛ موضوعی که نشان می‌دهد ماجرای سپنتا این روزها تا چه حد به اتفاقی پیچیده و البته قابل تامل تبدیل شده است.

درعین حال یک حقوقدان با بیان اینکه «طبق قانون بعد از مهلت دو ماه، چنانچه عضوی در شورا حضور نیافت، فرماندار از عضو علی البدل برای شورا دعوت می‌کند و تا 4 ماه پس از آن عضو علی البدل به عنوان جانشین فرد اصلی در شورا حضور می‌یابد و در صورتی که بعد از آن 4 ماه (یعنی مجموعا 6 ماه) عضو اصلی در مجمع حضور نیافت شخص علی البدل به طور کامل عضو شورا می‌شود. به آفتاب یزد گفت: این تصمیم قرار بود بعد از 2 ماه در مورد نیکنام هم رخ دهدکه با تهدید برخی از اعضای شورا به استعفا و با توجه به اینکه شوای تامین استان، نیکنام را که با رای دیوان عدالت اداری معلق شده بود مشمول این قانون ندانست، منتفی شد، به عبارتی تا زمانی که دیوان عدالت اداری نگوید، بحث 6 ماه مهلت نیکنام مطرح نیست و هر زمانی که مجمع حضور نیکنام را تصویب کند او به شورا برمی‌گردد.

وی ادامه می‌دهد: البته اگر دیوان رای نهایی دهد آن موقع حتی اگر مجمع هم به سود نیکنام عمل کند او دیگر نمی‌تواند به شورا برگردد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین