|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۲۰۸۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
دانشمندان نظرات مختلفی درباره علت این اتفاق که اواخر ماه گذشته رخ داده، دارند و یک زمین شناس اعتقاد دارد احتمالا این شکاف در طول هزاران یا صدها هزار سال شکل گرفته است.
 شکاف عمیق و بزرگی به عمق ۱۶ متر و پهنای ۲۰ متر که تقریبا یک شبه در جاده‌ای در حوالیِ غرب نایروبی، پایتخت کنیا، ایجاد شده باعث ترس و وحشت بسیاری از مردم این منطقه شده است.

 دانشمندان نظرات مختلفی درباره علت این اتفاق که اواخر ماه گذشته رخ داده، دارند و یک زمین شناس اعتقاد دارد احتمالا این شکاف در طول هزاران یا صدها هزار سال شکل گرفته است.

آنها بر این باورند که علت نمایان شدن این شکاف این است که به تازگی در معرض بارش و طوفان شدید قرار گرفته است. اما علت اصلی تشکیل آن، حرکت صفحات تکتونیکی زمین است یعنی بخش‌هایی از پوسته زمین که سالانه حدود ۲.۵ سانتی متر جا به جا می‌شوند. به طوری که در ۵۰ میلیون سال بعدی ممکن است قاره آفریقا به دو بخش مجزا تقسیم شود.

برخی دانشمندان دیگر اگرچه با این فرضیه که قاره آفریقا به آرامی در حال تقسیم شدن به دو بخش است، موافق‌اند اما اعتقاد دارند این شکاف در کنیا در یک لحظه و به طور آنی شکل گرفته است.

یک زلزله شناس در این مورد می‌گوید: به اعتقاد من این تنها یک شکاف زمینی است، درست مانند شکافی که بعد از طوفان‌های شدید بارانی در آریزونا شاهد آن بودیم. این شکاف‌ها نتیجه باران‌های سیل آسایی است که باعث شسته شدن بخش‌های عظیمی از خاکِ سطح زمین می‌شوند.

وی همچنین افزود این اتفاق تنها ناشی از شرایط جوی بوده و ارتباطی به صفحات تکتونیکی زمین ندارد.

به گزارش سی بی اس نیوز، با این حال این شکاف مرموز دقیقا در نقطه‌ای از زمین یافت شده که زمین به آرامی در حال مجزا شدن است. با این حال هنوز کارشناسان بر سر علت اصلی این رویداد عجیب اختلاف نظر دارند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین