|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۲۰۸۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
پوتین تاکید کرد که قرار نیست هیچ "محدودیت راهبردی یا سیاسی" برای این تبادل فناوری درنظر گرفته شود. این سخن ممکن است به این معنی باشد که احتمالا ترکیه ممکن است دست به تولید نسخه مربوط به خود از رادارها و سیستم‌های موشکی این سامانه بزند.
 رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: "آینده سوریه برای ما اهمیت داشته و نمی‌توان اجازه داد این کشور در دست نیروهای سوریه دموکراتیک و داعش رها شود." رئیس‌جمهور روسیه نیز تاکید کرد مسکو و آنکارا نتیجه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه را برداشت می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، به نقل از سایت النشره، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود اظهار داشت: در دیدار با پوتین اطلاعاتی از روند عملیات عفرین ارائه کردیم و تاکید کردیم که مساله حفظ تمامیت ارضی سوریه برای ما بسیار مهم است.

اردوغان گفت: آینده سوریه برای ما اهمیت داشته و نمی‌توان اجازه داد این کشور در دست نیروهای سوریه دموکراتیک و داعش رها شود.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: ترکیه و روسیه درباره بسیاری از مشکلات در کشور سوریه با یکدیگر اتفاق نظر داشته و رویکردهای مشترکی دارند.

وی با تاکید بر اینکه روند مبارزه با تروریسم به صورت مشترک ادامه خواهد داشت، گفت: ما درباره شرایط فعلی سوریه از جمله برخی مسائل منطقه‌ای با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردیم.

اردوغان ابراز امیدواری کرد که دو کشور در کنار یکدیگر به تلاش برای برقراری ثبات در سوریه ادامه دهند و همکاری‌های آنها در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه یابد.

وی در ادامه گفت: ما همان رویکردهای روسیه را درباره بسیاری از مشکلات موجود در سوریه داریم و تلاش‌های گسترده ما برای برقراری صلح، آرامش و ثبات در منطقه ادامه خواهند یافت و امیدوارم که این دیدارهای ما برای کل منطقه مفید باشد.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت: ما مناطق کاهش تنش در سوریه ایجاد کردیم و پیشرفت‌هایی در این کشور داشتیم و ایده‌های خود را درباره حل سیاسی بحران سوریه با طرف ایرانی نیز به اشتراک خواهیم گذاشت.

اردوغان در ادامه تاکید کرد: روابط ما به روسیه موفقیت آمیز و مستحکم بوده و ما تمامی چالش‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم.

پوتین: تاریخ تحویل سامانه اس – 400 به ترکیه را جلو انداخته‌ایم

  روسای جمهور روسیه و ترکیه در دیدار با یکدیگر در شهر آنکارا توافق کردند تا همکاری‌های نظامی کشورهایشان را گسترش دهند و در عین حال پروژه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه که قرار است توسط روسیه احداث شود را افتتاح کردند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانسی خبری در شهر آنکارا در عین حال اعلام کرد که مسکو تاریخ تحویل سامانه‌های دفاع موشکی اس - 400 ترکیه را جلو انداخته است.

روسیه و ترکیه ماه دسامبر گذشته قراردادی برای خرید این سامانه‌ها از سوی آنکارا امضا کردند که با اعتراض‌های هم‌پیمانان ترکیه در ناتو مواجه شدند.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: ما فرایند تولید این سامانه‌ها را تسریع می‌کنیم و قیمت‌های مربوط به آن را نهایی کردیم و این اهمیت بسیاری دارد.

او در حالی که این اظهارات را در کنار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مطرح می‌کرد، ‌گفت: ما به لحاظ کوتاه تر کردن برنامه زمانی تحویل این سامانه‌ها این کار را بنا بر درخواست شرکا و دوستان ترکیه‌ای خود انجام داده‌ایم.

با این حال رئیس‌جمهور ترکیه مشخص نکرد که چه زمان دقیقا آنکارا سامانه‌های دفاع موشکی اس - 400 را که پیچیده‌ترین سامانه‌های دفاع موشکی مخصوص صادرات روسیه هستند تحویل خواهد گرفت.

پوتین تاکید کرد که قرار نیست هیچ "محدودیت راهبردی یا سیاسی" برای این تبادل فناوری درنظر گرفته شود. این سخن ممکن است به این معنی باشد که احتمالا ترکیه ممکن است دست به تولید نسخه مربوط به خود از رادارها و سیستم‌های موشکی این سامانه بزند.

پوتین همچنین اظهار کرد که تولیدکنندگان سلاح‌های دیگر بسیار تمایل دارند که به این بازار محلی وارد شوند.

رئیس‌جمهور ترکیه نیز تاکید کرد: در 15 سال گذشته فاصله‌ای که ما در روابطمان با روسیه پیموده‌ایم بسیار مهم است.

پیش از این کنفرانس خبری رهبران روسیه و ترکیه از طریق ویدئو کنفرانس در مراسم آغاز احداث نیروگاه هسته‌ای آق‌غویو در ساحل جنوبی ترکیه شرکت کردند.

قرار است این نیروگاه توسط یک شرکت روسیه‌ای با برآورد هزینه 20 میلیارد دلار ساخته شود و انتظار می‌رود این هزینه از طریق یک کنسرسیوم مشترک تامین شود.

پوتین درباره این پروژه که در سه سال گذشته در دست بررسی بوده، اظهار داشت: ما نه فقط ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه را شروع کرده‌ایم بلکه بنا گذاشتن بخش هسته‌ای ترکیه را شروع کردیم.

او ادامه داد: ما این هدف را داریم که اولین واحد تولید انرژی را در سال 2023 تولید کنیم و این کار را در صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه انجام خواهیم داد. هنگامی که همه واحدهای این نیروگاه عملیاتی شوند این نیروگاه خواهد توانست 10 درصد نیاز ترکیه به برق را تامین کند.

همچنین دو طرف تعهدشان را به پیشبرد پروژه خط لوله گاز 12 میلیارد دلاری ترک استریم ابراز کردند.

این در حالی است که در این پروژه بخش روی زمین این خط لوله بر طبق اعلام مقام‌های روسیه هنوز منتظر صدور مجوز از سوی مقام‌های ترکیه است.

همچنین مسکو و آنکارا از تشکیل یک صندوق سرمایه گذاری مشترک با ارزش اولیه یک میلیارد دلار خبر دادند؛ صندوقی که قرار است با استفاده از آن فرصت‌های اقتصادی به نفع دو کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

کرملین پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پوتین با همتای ترکیه‌ای خود و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران دیداری سه جانبه خواهند داشت و در این دیدار روند اجرای توافقنامه‌های به دست آمده در نشست‌ اول آنها در شهر سوچی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.



در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین