|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۲۰۸۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۷
ترکیه در مورد استفاده قبرس جنوبی( یونانی نشین) معترض است و می گوید که ترکیه قبرس( بخش شمالی و ترک نشین) در منابع طبیعی نفت و گاز سواحل قبرس سهیم بوده و قبرس جنوبی حق ندارد که به تنهایی از منابع بهره برداری کند.
 روزنامه یونانی زبان ' کاتی مرینی' نوشت: وزیر دفاع یونان با هشدار به ترکیه، گفته است که نیروهای مسلح آماده دفاع از تمامیت ارضی کشور هستند.

 به نقل از روزنامه یونانی، وزارت دفاع و نیروهای مسلح یونان اعلام کرد که تعداد زیادی از جنگنده های اف 16 ترکیه روز سه شنبه بطور مکرر حریم هوایی یونان را نقض کرده اند.

بر اساس گزارش ها جنگنده های نیروی هوایی ترکیه چندی بار با جنگنده های یونانی در آستانه درگیر قرار گرفتند .

وزارت دفاع یونان افزود: جنگنده های یونان توانستند با مهارت و آمادگی کامل جنگنده نیروی هوایی ترکیه را از فضای یونان بیرون برانند.

'پنوس کمنوس' وزیر دفاع یونان از عملکرد ترکیه بشدت انتقاد و به اسارت دو سرباز یونانی و نگهداری آنان در زندان ترکیه و تحریک نیروهای نظامی ترک در منطقه دریای اژه اشاره کرد و به خبرنگاران گفت: عملکرد خلبانان نیروی هوایی در بیرون راندن تمام جنگنده های ترکیه بیانگر آن است که نیروهای مسلح ما آماده پاسخگویی به هر تجاوزی هستند.

وزیر دفاع یونان افزود: دو سرباز یونانی مدت یک ماه است که بدون هیچ تغییری در وضعیت و یا محاکمه در ترکیه نگهداری می شوند.

کمنوس رئیس حزب 'یونانیان مستقل' است که یک حزب کاملا راستگرا است و در دولت ائتلافی چپگرای سی ریزا با تعدادی نماینده پارلمان حضور دارد.

وزیر دفاع یونان با ابراز نگرانی از احتمال درگیری نظامی با ترکیه گفت: ممکن است آنکارا درصدد افزایش تنش و درگیری در منطقه باشد ولی ما آمادگی کامل دفاع از مرزها و تمامیت ارضی خود را داریم و تحت هیچ شرایطی اجازه تعرض به مرزها و تمامیت ارضی خود را نمی دهیم .

تنش بین ترکیه و یونان به شدت افزایش یافته و هر دو کشور همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی یکدیگر متهم می کنند.

ترکیه در مورد استفاده قبرس جنوبی( یونانی نشین) معترض است و می گوید که ترکیه قبرس( بخش شمالی و ترک نشین) در منابع طبیعی نفت و گاز سواحل قبرس سهیم بوده و قبرس جنوبی حق ندارد که به تنهایی از منابع بهره برداری کند.

' رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه در اجلاس هفته پیش سران اتحادیه اروپا در بلغارستان بر حق ترک های قبرس( بخش شمالی و ترک نشین) تاکید کرده بود.

قبرس جنوبی ( یونانی نشین) قرار داد اکتشاف نفت و گاز را با تعدادی از شرکت های آمریکایی ، ایتالیایی و تعدادی دیگر از شرکت های اروپایی و رژیم صهیونیستی انعقاد کرده است، ولی ترکیه خواستار مشخص شدن حق ترک های قبرس( قبرس شمالی) و سهیم بودن آنان در منابع طبیعی سواحل کشورشان است .

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین