|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۲۰۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
برخی بیماری‌ها سبب ایجاد نشانه‌هایی در بدن می‌شوند، از جمله این مشکل‌ها بیماری قلبی است که قبل از وقوع اتفاق هایی همچون حمله قلبی، گرفتگی عروق یا ضعف ماهیچه عضله قلب خود را نشان می‌دهند و معمولاً افرادی که دچار سکته و بیماری‌های قلبی می‌شوند این نشانه‌ها را در بدن خود نادیده گرفته اند.
برخی بیماری‌ها سبب ایجاد نشانه‌هایی در بدن می‌شوند، از جمله این مشکل‌ها بیماری قلبی است که قبل از وقوع اتفاق هایی همچون حمله قلبی، گرفتگی عروق یا ضعف ماهیچه عضله قلب خود را نشان می‌دهند و معمولاً افرادی که دچار سکته و بیماری‌های قلبی می‌شوند این نشانه‌ها را در بدن خود نادیده گرفته اند.

یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های قلبی، بیماری عروق کرونر قلب است که همه ساله سبب مرگ عده زیادی از مردم در سراسر جهان می‌شود.

از جمله نشانه‌های این بیماری (CHD) درد در قفسه سینه، حمله قلبی و نارسایی قلبی را می‌توان نام برد؛ بیماری عروق کرونر زمانی رخ می‌دهد که قلب دچار خونریزی شود یا به دلیل تجمع چربی در دیواره رگ‌ها پمپاژ خون به سختی رخ دهد.

خطر ابتلا به این بیماری را می‌توان با داشتن رژیم غذایی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات تازه، مواد لبنی کم چرب، فعالیت جسمی و ورزش منظم، خودداری از استعمال مواد دخانی، پرهیز از موقعیت‌های تنش زا، حفظ تناسب اندام و کنترل منظم کلسترول، قند و فشارخون از خود دور کرد.

از جمله نشانه‌هایی که در بدن بر اثر بروز بیماری‌های قلبی عروقی رخ می‌دهد و باید به آن توجه کرد می‌توان موارد زیر را نام برد.

رویش موی زائد روی گوش
یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های ابتلا به بیماری‌ها قلبی عروقی رویش موی زائد روی گوش است که بیشتر در سالمندان شایع است؛ همچنین چین و چروک روی لاله گوش نیز می‌تواند نشان دهنده خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی باشد و توصیه می‌شود فرد در صورت وجود چنین علامت‌هایی به متخصص مراجعه کند.

بروز لکه‌های زرد رنگ چربی بر روی بدن
یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بروز نوعی زائده‌های چربی با نام علمی (xanthomas) برروی مناطقی از بدن، چون آرنج، زانو، باسن و حتی پلک چشم است.


این زائده‌ها به ظاهر بی ضرر هستند، اما می‌توانند نشان دهنده خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و وجود میزان بالایی از کلسترول در خون افراد باشند.

ناخن های خمیده به سوی داخل
ناخن‌های شکسته، ضخیم، خمیده به داخل پوست و دارای گوشه نیز یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است و بانوانی که به ویژه به کاشت ناخن علاقه دارند قادر به مشاهده وضعیت ناخن‌های خود نیستند و امکان پیشرفت بیماری در آن‌ها وجود دارد.


کارشناسان علت بروز این مشکل را ضعف در خون و اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن به ویژه ناخن‌های دست می‌دانند که در دراز مدت سبب ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

ایجاد حلقه‌ای خاکستری در اطراف عنبیه چشم
یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، که از سال‌ها پیش در طب باستانی ارتباط آن با بیماری‌های قلبی به اثبات رسیده است ایجاد حلقه‌ای خاکستری در اطراف عنبیه چشم است.

این حلقه در اطراف عنبیه، بخش رنگی چشم وجود دارد و در اصطلاح به آن (arcus senilis) گفته می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند درحدود ۴۵ درصد از افراد بالای ۴۰ سال دارای این حلقه خاکستری در اطراف عنبیه چشم خود هستند که البته مشکلی برای بینایی آن‌ها ایجاد نمی‌کند، اما نشان دهنده خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به دلیل تجمع چربی در بدن است.

عفونت لثه و خرابی دندان‌ها
بی توجهی به سلامت و بهداشت دهان و دندان نیز می‌تواند سبب ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی عروقی شود، باکتری‌های مفید و بد هردو به وسیله جریان خون و بزاق دهان وارد دستگاه گوارش و اعضای درونی بدن می‌شوند.

لثه و دندان‌های عفونی به شکل مستقیم، عوامل عفونت زا را وارد جریان خود می‌کنند که این باکتری‌ها با اثرگذاری بر عضله قلب سبب آسیب دیدن شدید این عضو حساس از بدن انسان می‌شوند.

رنگ آبی و غیر طبیعی لب‌ها
یکی دیگر از نشانه‌های آشکار ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، آبی به نظر رسیدن لب‌ها و بی رنگ شدن آن‌هاست؛ کارشناسان دلیل آن را بروز مشکل در خون‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن از سوی قلب می‌دانند.

البته در کشور‌های سردسیر، افرادی که در مناطق مرتفع زندگی می‌کنند نیز به دلیل کاهش میزان دریافت اکسیژن کافی برای بدن معمولاً لب‌هایی کم رنگ و یا آبی دارند، محققان همچنین دریافتند اهالی این نوع مناطق بیشتر از سایر کشور‌ها به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند.

با اهمیت دادن به نشانه‌های بالا می توانید در بازه زمانی مناسبی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را شناسایی کنید و با مراجعه به متخصص راهکار‌های درمانی مورد نیاز را انجام دهید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین