|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۴
کد خبر: ۲۰۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰
«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان گفت: درست است که یک رویداد خاص اتفاق افتاد اما از آن دور شدیم و روابط لبنان و عربستان سعودی به حالت مثبت و طبیعی خود بازگشته است.
 «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان گفت: درست است که یک رویداد خاص اتفاق افتاد اما از آن دور شدیم و روابط لبنان و عربستان سعودی به حالت مثبت و طبیعی خود بازگشته است.

عون این سخنان را جمعه در دیداری که با اعضای شورای کار و بازرگانی لبنان و عربستان سعودی در کاخ ریاست جمهوری بعبدا صورت گرفت، ایراد کرد و اطمینان داد که چیزی نمی تواند روابط بین دو کشور را مختل کند.

روابط ریاض و بیروت به دنبال استعفای غیرمنتظره «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان در ریاض که آبان ماه سال 96 رخ داد، دچار تلاطم شد. بسیاری از مقام ها و گروه های لبنانی معتقد بودند که این استعفا با فشار سعودی ها رخ داده است.

گرچه الحریری پس از فشار مقام های لبنانی و وساطت فرانسوی ها به بیروت بازگشت و از استعفایش صرف نظر کرد اما برای مدت ها روابط بیروت و ریاض در وضعیت ویژه قرار داشت.

پس از مدت ها روابط سرد بین دو کشور، «نزار العلولا» فرستاده پادشاه عربستان در اوایل اسفند ماه به لبنان سفر کرد و با مقام های این کشور دیدار کرد. رسانه ها از لحن آرام مقام های سعودی و تلاش آنها برای ترمیم روابط با بیروت خبر داده بودند.

در این سفر از سعد الحریری به طور رسمی دعوت شد تا به عربستان سفر کند و او نیز با پذیرش این دعوت فورا به ریاض رفت. وی پس از دیدار و گفت و گو با شاه و ولیعهد عربستان، این سفر را موفقیت آمیز خوانده و گفته بود: تردید درباره روابط من با عربستان نادرست است و خواهیم دید که چگونه عربستان از سعد الحریری و لبنان حمایت می کند.

در دیدار امروز، «رؤوف ابو زکی» رئیس شورای کار و بازرگانی لبنان و عربستان خبر از تشکیل یک کارگروه به همراه سران شرکت های لبنانی فعال در عربستان داد که با آنها برای فعالیت هایی مشارکت می شود.

از جمله این فعالیت ها که ابوزکی یاد کرده، می توان به افزایش مبادلات تجاری، گردشگری و سرمایه گذاری، کمک به مقابله با موانع اداری و گمرکی، برگزاری همایش ها و نمایشگاه های متقابل، تقویت ارتباط میان کارفرمایان اشاره کرد.

وی همچنین روابط دو جانبه را رو به پیشرفت مثبت دانست و پیش بینی کرد، تابستان امسال گردشگران عربستانی و خلیجی در لبنان افزایش چشمگیری داشته باشند.

رئیس جمهوری لبنان نیز با بیان اینکه روابط لبنان و عربستان به حالت طبیعی خود بازگشته است، خاطر نشان کرد: ما از انواع همکاری های مشترک، چه اقتصادی و چه توسعه ای و غیره استقبال می کنیم و آماده ارائه بهترین شرایط برای چنین مشارکتی خواهیم بود. هستیم.

در همین راستا روزنامه «الحیاه» که دفتر اصلی آن در لندن است، در شماره جمعه خود نوشت: «ولید البخاری» کاردار سفارت عربستان سعودی در بیروت، در دیدار دیشب با اعضای این شورا گفته که روابط اقتصادی عربستان سعودی و لبنان در آینده نزدیک، شاهد تحولات مثبت و مهمی خواهد بود و روابط بین دو کشور به دوران طلایی خود باز خواهد گشت.

البخاری در شرایطی به لبنان بازگشته که تا 3 ماه پیش کاردار سفارت سعودی بود و پس از پایان ماموریتش به ریاض بازگشت و «ولید الیعقوب» به عنوان سفیر ماموریت خود را در بیروت آغاز کرده بود. اما در آخرین روزهای اسفند الیعقوب به عربستان بازگشت و البخاری سکاندار سفارت عربستان شده است.

البخاری در این دیدار تاکید کرد: سفارت عربستان در لبنان آماده است تا گام های لازم را برای کمک به بخش خصوصی و شورای کسب و کار و بازرگانی بردارد و امکانات را فراهم کند تا حرکت تبادلات تجاری، سرمایه گذاری و گردشگری بین دو کشور سرعت گیرد.

«فوزی کباره» سفیر لبنان در ریاض هم در این دیدار روابط اقتصادی لبنان و سعودی را محور و اساسی توصیف کرد و گفت: زمانی که این رابطه قوی باشد، روابط در همه زمینه ها تقویت می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین