|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۲۰۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۰
«خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان گفت که در صورت عدم حمایت آمریکا، ریاض گزینه های دیگری برای هسته ای شدن در اختیار دارد.
 الفالح گفت که ما شرکای بین المللی دیگری داریم. اگر آمریکا همکاری نکند فرصت مناسب حضور در فعالیت های هسته ای عربستان را از دست خواهد داد.

 

الفالح که به همراه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به آمریکا سفر کرده است، در این خصوص با دونالد ترامپ رییس جمهوری و «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا دیدار کردند.

 

وزیر انرژی عربستان در عین حال گفت که طبیعی است ایالات متحده با ما همراه باشد و فناوری لازم را به ما ارائه دهد اما برای اطمینان از اجرای آن هماهنگی در بالاترین سطح طبیعی است.

 

عربستان سعودی در سال های اخیر اعلام کرده است، برای تولید برق و کاهش وابستگی به صادرات نفت خام، دستیابی به چرخه تولید انرژی هسته ای را در دستور کار قرار داده است. این کشور قرار است در گام نخست ۱۶ نیروگاه هسته‌ای ایجاد کند . بودجه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته شده بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار است.

 

ریاض اعلام کرده است تا پایان سال جاری میلادی قرارداد ساخت دو نیروگاه هسته‌ای به امضا خواهد رسید. مقامات عربستان برای واگذاری امتیاز ساخت این دو نیروگاه تاکنون با آمریکا، چین، روسیه، ژاپن، فرانسه و کره جنوبی وارد مذاکره شده‌اند.

 

تمایل دولت عربستان به تولید انرژی هسته‌ای موضوع تازه‌ای نیست. ریاض برای این منظور در سال ۲۰۱۱ با فرانسه پیمانی بست که پاریس را موظف می‌کند، دانش هسته‌ای و تجهیزات فنی را در اختیار عربستان قرار دهد و تربیت کارشناسان عربستانی را به عهده بگیرد.

 

آنچه که تازگی دارد، پافشار دولت عربستان بر خودکفایی در زمینه اورانیوم است.

 

هاشم بن عبدالله یمنی، سرپرست پروژه شهرک پادشاه عبدالله برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای در کنفرانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در قرن ۲۱ که در پاییز ۲۰۱۷ در ابوظبی برگزار شد، به طور رسمی اعلام کرد که کشورش قصد دارد در مناطق کویری کشور اورانیوم استخراج کند.

 

به گفته وی ۶۰ هزار تن اورانیوم ناخالص در این مناطق آماده بهره‌برداری است.

 

برخی منابع خبری اعلام کرده اند که دولت ترامپ برخلاف سیاست چند دهه گذشته آمریکا در حال گفت وگو برای ارزیابی امکان انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان است؛ اقدامی که منتقدان آن را گامی در جهت آغاز رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه می دانند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین