|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۲۰۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
متأسفانه برخی از هم‌وطنان بدون توجه به اینکه آیا اصلاً در قرعه‌کشی یا فلان جشنواره شرکت داشته‌اند یا نه، با دیدن یا شنیدن خبر برنده شدن تصمیم به ارسال اطلاعات خواسته‌شده می‌کنند و درواقع در دام کلاهبرداران اینترنتی گرفتار می‌شوند.
 متأسفانه برخی از هم‌وطنان بدون توجه به اینکه آیا اصلاً در قرعه‌کشی یا فلان جشنواره شرکت داشته‌اند یا نه، با دیدن یا شنیدن خبر برنده شدن تصمیم به ارسال اطلاعات خواسته‌شده می‌کنند و درواقع در دام کلاهبرداران اینترنتی گرفتار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، امروزه ارسال پیامک‌ها و تماس‌هایی اغواکننده مبنی بر برنده شدن در مسابقات و قرعه‌کشی‌ها به‌ یکی از شگردهای سودجویان فضای مجازی تبدیل شده است. پیامک‌هایی که با نیات و اهداف خاص طراحی می‌شوند و درنهایت به دنبال سرقت اطلاعات شخصی و مهم بانکی کاربران و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی کاربران می‌شود.

کلاهبرداران با استفاده از مطالب و عناوین جذاب و اغواگرایانه، مخاطبان تلفن همراه را به‌عنوان برنده در جشنواره‌های خاص معرفی کرده و قصد گرفتن اطلاعات بانکی کاربران را دارند؛ این افراد برای واریز کردن وجه مورد نظر اطلاعاتی مانند شماره‌حساب یا شماره کارت، رمز دوم، کد CVV۲، تاریخ انقضاء را از قربانیان دریافت می‌کنند و متأسفانه برخی از هم‌وطنان در دام کلاهبرداران گرفتار می‌شوند.

اما کارشناسان پلیس فتا در این باره به شهروندان توصیه می‌کنند که به هیچ عنوان، به این‌گونه تماس‌ها و پیامک‌ها اعتنایی نکرده و توجه داشته باشند برای واریز وجه به‌حساب بانکی شما، نیازی به دادن اطلاعات مهم بانکی و یا حضور صاحب کارت در کنار دستگاه خودپرداز نیست و عنوان این موضوع که "در انتقال وجه با استفاده از شبکه شتاب اشکالی رخ‌داده"، صرفاً شگردی است که کلاهبرداران از آن برای خالی کردن حساب عابر بانک و به دست آوردن رمز دوم شهروندان استفاده می‌کنند.

برقراری تماس تلفنی و ادعای اینکه از یکی از برنامه‌های رادیویی با شما تماس می‌گیرند و شما در حال حاضر بر روی آنتن زنده برنامه هستید، از شگردهای مجرمان حرفه‌ای فضای سایبر است که با این ترفند و به‌شتاب انداختن طعمه خود را به‌راحتی اطلاعات بانکی وی را به سرقت برده و بعد از چند دقیقه شاهد خالی شدن حساب بانکی فرد هستیم.

یا در دیگر شگرد مجرمان حرفه‌ای سایبر شاهد ارسال پیامک برنده شدن هستیم، به‌عنوان‌مثال می‌توان به یک نمونه از این‌گونه پیامک‌های جعلی با این مضامین اشاره کرد: " مشترک گرامی شما برنده مبلغ ۱۰میلیون ریال در قرعه‌کشی ****** شده‌اید". لطفاً جهت کسب اطلاعات بیش‌تر از نحوه دریافت به سایت ****** مراجعه کنید.

اما پس از مراجعه کاربر به سایت مورد اشاره کلاهبردار و خواندن شرایط و ضوابط، فرد به درگاه پرداخت بانک‌های معتبر ارجاع می‌شود که برابر شرایط و ضوابط سایت برای دریافت جایزه خود باید اطلاعات خواسته‌شده را پر کند که این اطلاعات شامل شماره‌حساب، رمز دوم، کد CVV۲، تاریخ انقضاء و ... است. درصورتی‌که این اطلاعات را وارد کند، حساب وی در مدت‌زمان کوتاهی توسط کلاهبرداران خالی می‌شود.

در این زمینه سرگرد حامد محمدی سپاسی - سرپرست دایره عملیات رسانه‌ای پیشگیرانه پلیس فتا ناجا - به شهروندان توصیه کرده است: به هیچ عنوان این تماس‌ها و پیامک‌ها را باور نکنند و اگر قرار است جایزه نقدی از طریق حساب بانکی برای آن‌ها واریز شود، دادن کارت یا شماره‌حساب نیاز است و دادن اطلاعات دیگر بانکی مانند رمز دوم، تاریخ انقضاء، کد CVV۲  نیاز نیست و در صورت اصرار برای دریافت این اطلاعات مطمئن گردد که این تماس یا پیامک از سوی مجرمان سایبری است.

همچنین بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، شهروندان باید به یاد داشته باشند برای واریز وجه به‌هیچ‌عنوان نیاز نیست به‌پای دستگاه عابر بانک مراجعه کنند و خصوصاً زبان عابر بانک را از فارسی به انگلیس تغییر دهند. این‌گونه درخواست‌ها از سوی مجرمان سایبری برای به سرقت بردن اطلاعات بانکی مطرح می‌گردد. لذا به‌هیچ‌عنوان به این‌گونه درخواست‌ها تن ندهید و در اسرع وقت به پلیس فتا اطلاع دهید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین