|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۲۰۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
عادات غذایی غلط همیشه پیامد های مخربی را بر سلامت فرد داشته اند. هر روز مطالب مختلفی در رابطه با مضرات مصرف نمک به گوش می رسد. اغلب مختصص نمک را سم سفید می نامند که به حق توصیف مناسبی است. در این مطلب نگاهی دوباره به برخی مضرات مصرف نمک که به تازگی کشف شده اند انداخته ایم. در ادامه با دکتر سلام همراه باشید.
 عادات غذایی غلط همیشه پیامد های مخربی را بر سلامت فرد داشته اند. هر روز مطالب مختلفی در رابطه با مضرات مصرف نمک به گوش می رسد. اغلب مختصص نمک را سم سفید می نامند که به حق توصیف مناسبی است. در این مطلب نگاهی دوباره به برخی مضرات مصرف نمک که به تازگی کشف شده اند انداخته ایم. در ادامه با دکتر سلام همراه باشید.

تغذیه سالم هم تاثیر منفی نمک اضافی را بر فشار خون از بین نمی برد!
کسانی که مقادیر زیادی نمک در غذای خود استفاده می کنند حتی در صورتی که نوع غذایشان سالم باشد، باز هم از تاثیر منفی نمک اضافی بر فشار خون خود در امان نخواهند بود.

محققان علوم پزشکی در کالج لندن اعلام کردند با اینکه تغذیه سالم به همه افراد توصیه می شود، ولی مبتلایان به بیماری فشار خون، در صورتی که تغذیه سالم ولی پر نمک داشته باشند، از تاثیر منفی نمک اضافی در امان نخواهند بود.

محققان از موسسات مختلف درمانی از جمله کالج لندن و دانشگاه نورت وسترن در این مطالعه، نوع تغذیه بیش از چهار هزار نفر را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس این مطالعه که نتایج آن در شماره اخیر نشریه فشار خون Hypertension منتشر شد کسانی که مقادیر زیادی نمک در غذای خود استفاده می کنند حتی در صورتی که نوع غذایشان سالم باشد، باز هم از تاثیر منفی نمک اضافی بر فشار خون خود در امان نخواهند بود.

دانشمندان بر اساس این مطالعه به مردم هشدار می دهند که باید میزان نمک مصرفی خود را کنترل و از غذاهای کم نمک استفاده کنند. بیماری فشار خون بالا بیش از یک چهارم افراد بزرگسال را در انگلیس مبتلا کرده است و خطر شماری از مشکلات مرگبار از جمله حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. به نظر می رسد شماری عوامل همچون سن، وزن و مصرف بیش از حد نمک بر ابتلا به این بیماری موثر باشد.

محققان بر این باورند که ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه ها و سبزیجات ممکن است راه حلی برای تقویت عروق برای کاهش فشار خون باشند. پیشتر؛ محققان تصور می کردند شاید مصرف میزان زیاد میوه و سبزیجات، تاثیر منفی مصرف نمک را بر فشار خون جبران کند ولی تحقیق اخیر چنین چیزی را نفی می کند. این مطالعه که به طور مختصر، اینترمپ INTERMAP نامیده شده است بین سال های 1997 تا 1999 انجام شده و در آن چهار هزار و 680 فرد داوطلب بین 40 تا 59 سال از آمریکا، انگلیس، ژاپن و چین حضور داشته اند.

محققان بر اساس این بررسی، حداکثر میزان مصرف نمک طعام را روزانه شش گرم اعلام کرده اند که در حدود یک قاشق چای خوری است. محققان دریافتند متوسط میزان مصرف نمک روزانه این گروه مورد مطالعه 10/7 گرم است. این مقدار برای انگلیسی ها 8/5 گرم،؛ برای آمریکایی ها 9/6 گرم، برای چینی ها 13/4 گرم و برای ژاپنی ها 11/7 گرم بود. افزایش فقط هفت گرم نمک در روز (معادل 1/2 قاشق چای خوری) به افزایش فشار خون سیستولیک به میزان 3/7 میلی متر جیوه همراه بود.

محققان می گویند دیگر نمی توان تصور کرد که همراه با داشتن رژیم صحیح غذایی، می توان تاثیر منفی نمک اضافی را خنثی کرد بلکه باید به طور کلی از مصرف بیش از حد نمک طعام خودداری شود. فشار خون را قاتل خاموش می گویند، چرا که اکثرا هیچ علامتی ندارد، فشار خون یکی از بارزترین بیماریهای کشنده بوده که در ظاهر بی خطر است وتا زمانی که اندازه گیری نشود اطلاعی از بالا بودن آن نبوده تا اینکه صدمات جبران ناپذیری بزند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین