|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
کد خبر: ۲۰۷۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰
دولت هند در راستای کاهش وابستگی این کشور به سوخت های فسیلی مانند ذغال سنگ و نفت در حال ایجاد بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان است.
 دولت هند در راستای کاهش وابستگی این کشور به سوخت های فسیلی مانند ذغال سنگ و نفت در حال ایجاد بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان است.

دولت دهلی نو در حال حاضر بر روی ساخت یک پارک خورشیدی وسیع به نام پاواگادا در جنور این کشور کار می کند که انتظار می رود پس از بهره برداری با تولید دو هزار مگاوات، بزرگترین ایستگاه نیروی برق خورشدی جهان باشد.

برای ساخت این پارک میلیون ها قطعه پانل خورشیدی کنار هم قرار گرفته اند تا برق مورد نیاز حداقل 700 هزار خانوار روستایی را تامین کنند.
پروژه مذکور جدیدترین برنامه هند برای سوق دادن این کشور به سوی استفاده از انرژی پاک برای تامین سوخت مورد نیاز مردم به جای سوخت های فسیلی است.
تلاش های هند برای ساخت مزارع متعدد نه تنها به پیشرفت این کشور بخصوص در بخش کشاورزی و کاهش اتکای آن به منابع خارجی تامین سوخت خواهد انجامید بلکه به بهبود اوضاع محیط زیست در جهان و کاهش آلودگی ها کمک خواهد کرد.

لازم به ذکر است ساخت این نیروگاه های خورشیدی تنها بخشی از برنامه های هند برای مطرح کردن خود به عنوان یک قطب اصلی مبارزه با آلودگی های کره زمین در غیاب آمریکا است. واشنگتن با نادیده گرفتن توصیه های کارشناسان سال گذشته با دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور تصمیم گرفت از معاهده بین المللی آب و هوا خارج شود.
در حال حاضر، درست زمانی که آمریکا صندلی خود را در این معاهده خالی کرده است، هند با برنامه ریزی درست به سوی جایگزینی آن پیش می رود.
در همین راستا، دهلی نو هفته پیش میزبان اجلاس رهبران ائتلاف بین المللی خورشیدی شد تا با انجام طرحی به ابتکار عمل نارندرا مودی نخست وزیر هند حدود یک تریلیارد دلار منابع مالی لازم برای ترویج استفاده از انرژی خورشیدی در 121 کشور جهان اختصاص دهد.

به دلیل هزینه پایین تولید و نصب پانل ها و همچنین یارانه های دولت برای ارتقا انرژی های تجدید پذیر، هند سال گذشته با پشت سر گرفتن ژاپن، چین و آمریکا به چهارمین بازار بزرگ انرژی خورشیدی جهان تبدیل شود. این در حالیست که مودی هدف تولید 100 گیگا بایت برق از منابع خورشیدی در سال 2022 را مطرح کرده است.
کارشناسان سیاسی بر این عقیده اند که برنامه ها و تلاش های هند علاوه بر اهداف اقتصادی، منافع سیاسی را دنبال می کند.
'تیم گلد'، رئیس بخش چشم انداز انرژی در سازمان آژانس جهانی انرژی ( IEA) اخیرا گفت که هند در حال ظهور به عنوان نیروی محرک اصلی در روند جهانی مصرف انرژی است.
وی درباره 'چشم انداز جهانی انرژی در سال 2017 ' تاکید کرد که نحوه استخراج و استفاده از تمام سوخت ها و فناوری های مدرن نشان می دهد که هند به عنوان یک نیروی محرک اصلی در روند جهانی انرژی ایفای نقش می کند.

به گفته وی، از سال 2000 میلادی تاکنون بیش از 500 میلیون نفر در هند به برق دسترسی پیدا کرده اند. از سال 2011 تاکنون، هر ساله بیش از 40 میلیون نفر در هند از نعمت برق برخوردار شده اند که این امر نشان دهنده رشد پایدار این کشور در زمینه تامین انرژی بوده است.
هند که از جمله کشور های امضا کننده توافق اقلیمی پاریس است متعهد شده تا سال 2030، 40 درصد از ظرفیت انرژی خود را از طریق منابع غیر فسیلی تامین و همچنین با درخت کاری کافی 2.5 تا 3 گیگاتون دی اکسید کربن را از جو خارج کند.
سازمان جهانی انرژی در گزارش خود اعلام کرده است که هند برای رسیدن به این اهداف اقداماتی مانند ساخت ساختمان های کم انرژی، هوشمند سازی شهر ها و کنترل آلودگی هوا را انجام می دهد.
هند در سال 2011 برنامه ملی این کشور برای انرژی خورشیدی با هدف جبران بخشی از کمبود انرژی بدون افزایش آلودگی در سومین اقتصاد بزرگ قاره آسیا را آغاز کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین