|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۲۰۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴
در تعطیلات نوروز با وجود توقف حراج سکه، پیش فروش همچنان ادامه خواهد داشت.
 در تعطیلات نوروز با وجود توقف حراج سکه، پیش فروش همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در سالی که گذشت دو جریان پیش فروش و حراج سکه از سوی بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت. به هر صورت نوسان نیمه دوم سال در بازارهای طلا و سکه شرایط را به سمتی پیش برد که با افزایش قیمت سکه در بازار رکوردهای جدیدی برای آن به ثبت رسید و تا بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هر قطعه سکه تمام بهار آزادی فروش رفت.

با حبابی شدن قیمت این کالا که تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌شد، از حدود سه ماه پیش حراج سکه تحت شرایطی خاص در بانک کارگشایی (زیرمجموعه بانک ملی) شروع شد و متقاضیان می‌توانستند سه روز در هفته و راس ساعتی مشخص به بانک کارگشایی مراجعه کرده و در حراج شرکت کنند.

طبق پیش‌بینی‌ها هر روز حراج بانک مرکزی قیمت اولیه سکه تمام و نیم سکه را برای آغاز اعلام می‌کرد و در نهایت به بالاترین قیمت همراه با ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به فروش می‌رسید. بسته‌های ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ تایی سکه‌های تمام و نیم در این حراجی فروخته شد و طبق آخرین آمار در این مدت حدود ۴۴۰ هزار سکه از هر دو نوع فروش رفته است.

اما همزمان با فرا رسیدن تعطیلات نوروز بنابر گفته سلیمانی، مدیرعامل بانک کارگشایی فعلا حراج متوقف خواهد بود و البته از روز گذشته (دوشنبه) مراسم حراج برگزار نشد و تا پایان تعطیلات نوروز نیز به همین روال خواهد بود اما این به معنی توقف نهایی حراج سکه نیست و بعد از نوروز بانک مرکزی مجدد در این مورد تصمیم‌گیری و در نهایت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در حراجی سکه عمدتا استقبال خوبی انجام شد و در مدت ابتدایی افراد گوناگون از خانوارها، صراف‌ها، دلال‌ها و ... برای خرید در حراجی شرکت می‌کردند که به تدریج از شدت آن تا حدی کاسته شد، اما آخرین اطلاعات نیز نشان می‌دهد که حراج همچنان پر رونق بوده است.

با وجود اینکه قیمت سکه از ابتدای حراج تا پایان آن کاهشی نشد و حتی افزایشی پیش رفت مدیران مربوطه اعلام کردند که اگر حراج سکه اتفاق نمی‌افتاد به طور حتم قیمت‌ها بالاتر بود. در این بین افزایش قیمت دلار در بازار آزاد عامل اصلی برای افزایش قیمت سکه اعلام شد. سکه در پایان حراجی تا قیمت یک میلیون و ۵۷۰ هزار تومان فروش رفت در این شرایط پیش‌بینی‌ها بر این است که اکنون حباب سکه تا حدود ۵۰ هزار تومان کاهش یافته باشد.

پیش فروش ادامه دارد

اما سیاست دیگری که بانک مرکزی در ماه‌های پایانی سال برای سکه در پیش گرفت، پیش فروش بود. این در جریان نوسان شدید بازار ارز و تقاضای بالا برای خرید دلار اجرایی شد چرا که بانک مرکزی این سیاست را عاملی برای جذب نقدینگی و حرکت آن از سمت بازار ارز اعلام کرد.

پیش فروش سکه البته در دو نوع اتفاق افتاد؛ در مرحله اول که اوایل بهمن ماه بود فروش قطعی انجام نمی‌شد یعنی متقاضی باید برای خرید سکه تمام بهار یک میلیون تومان پرداخت کرده و منتظر سررسید می‌شد که در سررسید شش ماهه تمام مبلغ به قیمت روز باید تسویه اما شش درصد به آن تخفیف می‌خورد که از سوی دیگر برای سررسید یک ساله نیز باز به قیمت روز تسویه شده و این بار ۹ درصد تخفیف شامل صاحب سکه می‌شد که این روال با استقبالی مواجه نشد و در ۲۸ بهمن ماه نوع دیگر پیش فروش در دستور کار قرار گرفت که با فروش قطعی همراه بود. در این حالت برای سررسید شش ماهه سکه تمام بهار با قیمت قطعی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای سررسید یک ساله با قیمت قطعی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به متقاضی فروخته می‌شود که هیچ مالیات بر ارزش افزوده‌ای به همراه نداشته و مابه‌التفاوت با بازار در زمان فروش هر چه که باشد نصیب خریدار خواهد شد. از این روش استقبال بهتری نسبت به نوع فروش غیرقطعی انجام شده است.

آمارهای جدیدی در رابطه با پیش فروس سکه منتشر نشده اما در یکی دو هفته گذشته اعلام شد که بیش از ۶۰۰ هزار قطعه پیش فروش شده است.

بر این اساس، پیش فروش سکه به غیر از روزهای تعطیل در ایام نوروز در مابقی روزها به روال قبل در بانک ملی ادامه دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین