|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۲۰۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲
بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) نوع پیشرفته‌ای از عارضه‌های ریوی است که می‌تواند خوش خیم و بدخیم باشد. در این بیماری راه‌های هوایی در قسمت‌های ورودی و خروجی ریه بسته می‌شود و تنفس را برای افراد سخت می‌کند.
بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) نوع پیشرفته‌ای از عارضه‌های ریوی است که می‌تواند خوش خیم و بدخیم باشد. در این بیماری راه‌های هوایی در قسمت‌های ورودی و خروجی ریه بسته می‌شود و تنفس را برای افراد سخت می‌کند.

 آمفیزم و برونشیت مزمن هر دو زیر مجموعه بیماری انسداد ریه قرار می‌گیرند. عفونت ریه و بیماری مزمن انسدادی ریه دو مفهوم بسیار نزدیک به هم هستند. فردی که دچار انسداد ریه است راه‌های هوایی مناسبی در ریه خود ندارد و باعث می‌شود کیسه‌های هوایی ملتهب شوند و فرد بیش از پیش در معرض ابتلا به عفونت ریه قرار گیرد.

در این مقاله به بررسی نکات مهمی می‌پردازیم که لازم است درباره عفونت و انسداد ریه بدانید.

عفونت ریه چیست؟
ذات‌الریه و یا عفونت ریه زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری، ویروس و یا قارچ‌ها در ریه یک فرد جمع شده و شروع به رشد می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که کیسه‌های هوایی پر از چرک و مایع شوند و در نتیجه تنفس برای افراد سخت گردد. از جمله علائم این بیماری می‌توان به درد قفسه سینه و سرفه به صورت مکرر اشاره کرد که با سرفه‌های مزمن عادی مرتبط با انسداد ریه متفاوت است.

ذات‌الریه و انسداد ریه ترکیب بسیار خطرناکی هستند که باید آنها را جدی گرفت. ذات‌الریه می‌تواند ضربات جبران ناپذیری را به لایه‌های ریوی وارد نماید و نارسایی تنفسی شدیدی را برای افراد در پی داشته باشد. در واقع نارسایی تنفسی حاد یکی از مهم‌ترین پیامدهای انسداد ریه و ذات‌الریه است که افراد باید آن را جدی بگیرند.

آیا می‌توان از عفونت ریه جلوگیری کرد؟
انسداد ریه و عفونت ریه به طور کامل قابل پیشگیری نیستند اما با این حال قدم‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید از آن ها برای محافظت از خودتان و ریه‌تان بهره بگیرید. به عنوان مثال بسیاری از افراد.پس از آنفلوانزا دجار ذات‌الریه می‌شوند. از این رو استفاده از واکسن‌های آنفولانزا می‌تواند یک روش مناسب برای پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به مشکلات ریوی از جمله ذات‌الریه باشد. همچنین شستن منظم دست‌ها و فاصله گرفتن از کسانی که بیمار هستند می‌تواند راهکارهای مناسب و آسانی برای پیشگیری از ذات‌الریه باشد. مصرف دخانیات نیز نقش بسیار مهمی را در ابتلا به چنین بیماری‌هایی ایفا می‌کند که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد و از آنها فاصله گرفت.

تغذیه سالم و ورزش نیز از جمله راه‌های بسیار مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند که نه تنها احتمال ابتلای شما به بیماری را کاهش می‌دهند بلکه از تشدید بیماری‌های ریوی جلوگیری می‌کند.


علائم و نشانه‌های بیماری عفونت ریه
علائم عفونت کردن ریه بسیار مشابه با علائم بیماری انسداد ریه است و این موضوع باعث می‌شود تشخیص بیماری کمی سخت شود. به همین دلیل باید حواستان به علائم عفونت ریه و تفاوت آن با انسداد ریه باشد.

۱. تب
دمای عادی بدن حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد است که البته تا حدی بین افراد متفاوت دیده می‌شود. بالارفتن دمای بدن یا به عبارت دیگر تب می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در ریه باشد. تب فقط به افزایش دمای بدن ختم نمی‌شود بلکه گاهی لرز و لرزش بدن می‌تواند نشانه‌هایی از تب به شمار آید.

۲. تنگی نفس
نفس تنگی یک مشکل عادی در کسانی به شمار می‌آید که از انسداد ریه رنج می‌برند. با این وجود اگر تنگی نفس بدتر و وخیم‌تر شود می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در ریه باشد. به علاوه نفس نفس زدن و افزایش ضربان قلب نیز نشانه‌هایی از عفونت کردن ریه هستند. در نتیجه، باید به بدنتان و شدت علائم بیماری‌تان توجه کافی را داشته باشید چرا که توجه به این موضوع امری ضروری در شناسایی و تشخیص سریع و در نتیجه درمان سریع‌تر آن است.

۳. تغییرات مخاطی
اگر شاهد خروج زیاد مخاط در زمان سرفه بودید و یا احساس کردید مخاط شما نسبت به قبل تغییری کرده است، باید هشیار باشید چرا که این تغییرات نیز می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در ریه باشد. شخصی که مبتلا به عفونت ریه است، مخاطش دچار تغییر رنگ شده، سفت‌تر و چسبنده‌تر می‌شود و گاهی ممکن است بوی بسیار بدی از آن به مشام برسد. مخاط شما به تنهایی می‌تواند اطلاعات زیادی را درباره وضعت ریه‌هایتان در اختیارتان قرار دهد.

۴. درد شدید قفسه سینه
افرادی که از عفونت ریه رنج می‌برند درد شدید و گاهی غیر قابل تحملی را در ناحیه قفسه سینه تجربه می‌کنند و زمانی که نفس عمیق می‌کشند این درد شدیدتر می‌گردد. این نوع درد را درد پلوریت سینه می‌نامند. همچنین در این حالت احتمال این که احساس تنگی و فشار بر روی قفسه سینه خود داشته باشید نیز زیاد است. درد پلوریت سینه همیشه نشانه‌ای از عفونت کردن ریه نیست و گاهی می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی دیگر باشد. برخی اوقات این درد نشانه‌ای از مشکلات ریوی و عارضه قلبی به شمار می‌آید. فارغ از این که درد سینه نشانه چه نوع بیماری می‌تواند باشد، باید در صورت احساس درد این چنینی در قفسه سینه سریعا به پزشک مراجعه کنید.

کنترل عفونت ریه و انسداد ریه آسان نیست. با این حال دانستن علائم بیماری به شما کمک می‌کند تا هرچه زودتر متوجه وجود بیماری در بدنتان شوید و پیش از آن که اوضاع وخیم‌‌تر شود درمان آن را آغاز نمایید. اگر احساس می‌کنید که علائم بیماری عفونت ریه در شما وجود دارد، سریعا به یک پزشک مراجعه نمایید. همیشه رعایت جوانب احتیاط برای سلامتی شما ضروری و لازم به نظر می‌رسد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین