|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۲۰۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
همچنین دکتر روحانی در دستور حرکت قطار کرمانشاه-مشهد، اظهار داشت: با میمنت و مبارکی و تبریک به همه مردم قهرمان کرمانشاه، حرکت قطار را برای اولین از این شهر زیبا به سمت مشهدالرضا(ع) اعلام می کنیم.
رئیس جمهور روز سه شنبه در آستانه سال جدید، راه آهن فیروزان-کرمانشاه به طول ۱۱۰ کیلومتر را افتتاح کرد.

 حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با حضور در ایستگاه راه آهن کرمانشاه، ضمن بهره برداری از پروژه راه‌آهن فیروزان- کرمانشاه، دستور حرکت اولین قطار مسافربری از کرمانشاه به مقصد مشهد مقدس را صادر کرد.

رئیس جمهور هنگام پرده‌برداری از یادمان افتتاح این پروژه، گفت: با توسل به روح مولایمان امیرالمومنین علی(ع)اتصال راه آهن کرمانشاه به خط سراسری ریلی کشور را افتتاح می‌کنیم.

همچنین دکتر روحانی در دستور حرکت قطار کرمانشاه-مشهد، اظهار داشت: با میمنت و مبارکی و تبریک به همه مردم قهرمان کرمانشاه، حرکت قطار را برای اولین از این شهر زیبا به سمت مشهدالرضا(ع) اعلام می کنیم.

با بهره برداری از پروژه راه‌آهن فیروزان-کرمانشاه به طول ۱۱۰ کیلومتر امکان اتصال شهر کرمانشاه به شبکه ریلی کشور فراهم و تسهیل ارتباطات، ترانزیت کالا، رفت و آمد مسافران و زائران عتبات عالیات و کاهش ترافیک جاده‌ای میسر خواهد شد.

طرح راه‌آهن غرب کشور به طول ۶۰۵ کیلومتر از ایستگاه سمنگان شروع و ضمن عبور از شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب و قصر شیرین به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی شده و از آن پس از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه ختم می‌شود.

طـرح راه آهـن غرب کشور بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر مسافری و ۱۲۰ کیلومتر باری مشتمل بر محور‌های اراک (سمنگان) - کرمانشاه به طول ۲۶۷ کیلومتر، کرمانشاه - خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر و همدان - ملایر (جوکار) به طول ۷۵ کیلومتر می‌باشد.

بخشی از راه‌آهن غرب کشور، حدفاصل اراک تا ملایر به طول ۹۰ کیلومتر و ملایر تا فیروزان به طول ۶۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. بخش دیگری از این طرح حدفاصل فیروزان تا کرمانشاه به طول ۱۱۰ کیلومتر آماده بهره برداری است.

اتصال مناطق غربی کشور به شبکه سراسری راه‌آهن، ایجاد بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب آسیا از کشورهای آسیای میانه تا دریای مدیترانه، بهره‌مندی زائرین عتبات عالیات از حمل و نقل ایمن ریلی، افزایش سهم قطار در ترانزیت کالا و مسافر داخلی و بین‌المللی و در نتیجه کاهش سوانح رانندگی و مصرف سوخت، توسعه اقتصادی مناطق غربی کشور و بهره‌مندی صنایع کشاورزی، دامپروری و صنعتی از حمل و نقل ریلی از جمله اهداف و مزیت‌های بهره‌برداری از این پروژه ملی است.


این پروژه‌ مهم که از سال ۱۳۶۹ کلنگ آغاز آن به زمین زده شده بود،  ولی برای سال‌های بسیار طولانی عملا پیشرفت خاصی را تجربه نمی‌کرد، در طول سال‌های گذشته و با قرار گرفتن این پروژه‌ در چارچوب طرح‌های اقتصاد مقاومتی اعتبارات آن افزایش یافت و سرانجام چند ماه قبل ریل به طور رسمی به کرمانشاه رسید.

در طول هفته‌های گذشته اقدامات لازم برای  تاییدات فنی و ایمنی لازم در این خط آهن به پایان رسید تا امروز (سه‌شنبه)  رسما نخستین قطار از کرمانشاه به مقصد مشهد حرکت کند. این قطار که خانواده‌ شهدا، ایثارگران و خانواده‌های آسیب دیده در زلزله اخیر و اصحاب رسانه مسافر آن هستند، برای نخستین بار پس از حدود یک قرن که قطار به ایران آمده است، مسافرانی را از کرمانشاه به مقصد دیگر شهرهای ایران منتقل می‌کند.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی بلیت فروشی برای عموم مسافران این مسیر ریلی از پنجم فروردین ماه سال ۱۳۹۷ آغاز خواهد شد و مسافران کرمانشاه نیز می‌توانند با خرید بلیت در مسیرهای مختلفی که قطار برای آنها تعیین شده است حرکت کنند.

وزارت راه و شهرسازی همچنین اعلام کرده است که قطعه پایانی راه‌آهن غرب کشور که از کرمانشاه به سمت مرز خسروی کشیده خواهد شد، پس از افتتاح این پروژه‌ با قدرت بیشتری دنبال می‌شود تا در سال‌های آینده امکان رسمی اتصال خط ریلی ایران به عراق فراهم شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، با افتتاح راه‌آهن کرمانشاه دومین استان از مراکز استان در نظر گرفته شده برای رساندن ریل نیز رسما وارد شبکه شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ماه‌های آینده  دو شهر رشت و ارومیه نیز به این شبکه متصل خواهد شد. پس از آنها برنامه‌ریزی برای رساندن ریل به اردبیل، سنندج و بوشهر نیز با قدرت هر چه‌ بیشتری ادامه‌ خواهد یافت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین