|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۰
کد خبر: ۲۰۷۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
هر فرد دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند اثرانگشت، شیوه راه رفتن، شیوه صحبت کردن است؛ حتی شکل ظاهری گوش ها و الگوی شبکیه هر فرد مختص به خود اوست. اما این امکان وجود دارد که برخی خصوصیات در افراد مختلف، مشترک باشند.
 هر فرد دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند اثرانگشت، شیوه راه رفتن، شیوه صحبت کردن است؛ حتی شکل ظاهری گوش ها و الگوی شبکیه هر فرد مختص به خود اوست. اما این امکان وجود دارد که برخی خصوصیات در افراد مختلف، مشترک باشند.

به تصویر این 6 نفر نگاه کنید. هیچ شباهت ظاهری خاصی بین این افراد دیده نمی شود؛ اما همگی آنها دارای تبار ژنتیکی مشابهی هستند. این نتایج را آزمایش Geno 2.0 DNA Ancestry Kit نشنال جئوگرافیک مشخص کرد.

محققان با استفاده از DNA از نمونه بزاق این افراد، موفق به شناسایی ریشه جغرافیایی هر فرد و ردیابی مسیر مهاجرت اجداد این افراد در هزاران سال پیش شدند. میراث نژادی این افراد به ترتیب 32 درصد شمال اروپا، 28 درصد مدیترانه، 21 درصد جنوب صحرای آفریقا و 14 درصد جنوب غرب آسیا بود

با همکاری پروژه ژنوگرافیک (Genographic Project) نشنال جئوگرافیک، این افراد توانستند اطلاعاتی در مورد یکدیگر به دست بیاورند.
پروژه ژنوگرافیک از سال 2005 و با هدف درک بهتر ارتباط و تبار ژنتیکی افراد آغاز شد. در این پروژه، از ژنتیک و فناوری های محاسباتی برای تجزیه و تحلیل الگوهای تاریخی در DNA بیش از 830 هزار شرکت کننده از 140 کشور جهان استفاده می شود.

میگوئل ویلار (Miguel Vilar)، انسان شناس مولکولی و مدیر علمی پروژه ژنوگرافیک تأکید کرد: کیت DNA متکی بر دستورات ژنتیکی خاصی برای ترسیم کردن خط زمانی تکامل هر فرد در طول نسل های مختلف است.

صفات خاص در نشانگرهای ژنتیکی ویژه ای از جمعیت های مختلف ظاهر می شوند؛ به عنوان مثال، یک نوع ژن باعث می شود که ساکنان آفریقا، پوست تیره تری داشته باشند و این ویژگی به آنها کمک می کند تا از گرمای خورشید گرمسیری مصون بمانند.

زمانی که برخی از اجداد انسان به شمال مهاجرت کردند، رنگ پوست آنها روشن تر شد تا بتوانند ویتامین D بیشتری در محیط های با تابش کمتر نور خورشید جذب کنند.

حدود 120 نفر در پایگاه داده پروژه ژنوگرافیک دارای تبار ژنتیکی یکسانی هستند. از بین این افراد، دانشمندان توانستند چند نفر را با زمینه جغرافیای مشترک شناسایی کنند. در نهایت، تعداد این افراد به 6 نفر کاهش پیدا کرد. این افراد مستقیما با یکدیگر در ارتباط نیستند و ژن های آنها نشأت گرفته از یک جد مشترک نیست.

باوجود این گذشته ژنتیکی مشترک، هرکدام دارای صفات و ویژگی های متفاوت مانند رنگ پوست سیاه، سفید یا نژاد مختلط بودند.

مدیر علمی پروژه ژنوگرافیک با این نظر نسبتا موافق است که احتمالا، نژاد چیزی نیست که به راحتی براساس ژنتیک قابل دسته بندی باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین