موضوعی که در کنار نارضایتی مردم از سوی برخی از شرکتهای مسافربری نیز با تردید همراه شد و در این زمینه گمانهزنیهای فراوانی شکل گرفت.
مبنای این تغییر قیمتها یک نامه بود. نامهای که به گفته رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی به شکلی درونسازمانی نوشته شده و از ابتدا بنایی بر علنی شدن آن وجود نداشته است.
این نامه که با هدف نظارت بر برخی از شرکتهای مسافری خصوصی برای کنترل نحوهی اعمال هزینه خدمات ایستگاهی آنها نوشته شده به نوعی افزایش قیمت بلیتها را طبق روند اجرایی فعلی و با مذاکرات بین انجمن و راهآهن خواسته است.
سیدحسن موسوینژاد – رییس این انجمن -در این باره اینگونه توضیح داد: انجمن صنفی به عنوان نماینده شرکتهای مسافری دربارهی خدمات ایستگاهی نظری داشت که آن را در قالب یک نامهای درون سازمانی با راهآهن در میان گذاشت. این مساله به هیچ عنوان بنا نبود رسانهای شود و از نظر اخلاقی نباید علنی میشد.
وی با تایید افزایش 10 درصدی قیمت بلیتها در پیشفروش اخیر راهآهن تاکید کرد: هرگونه اظهارنظری جدی و رسمی در این رابطه منوط به نتیجه دادن مذاکرات شرکتهای مسافری با راهآهن است و تا آن لحظه نمیتوان در این مورد اظهارنظر دقیقی کرد. هرچند امیدواری با نتیجهبخش شدن مذاکرات انجمن با راهآهن بحث خدمات ایستگاهی نیز در پیشفروش جدید لحاظ شود.
موسوینژاد با اعلام اینکه قیمتهای جدید بلیت قطار از شهریورماه لحاظ خواهد شد، اعلام کرد: سعی میکنیم با به نتیجه رساندن مذاکرات خود با سازمان راهآهن این خدمات ایستگاهی را نیز در نرخ شهریورماه لحاظ کنیم و همزمان با افزایش قیمتها در پیشفروش بعدی این مساله نیز عملیاتی شود.
در این رابطه یک مقام آگاه در سازمان راهآهن جمهوری نیز به ایسنا گفت: این مساله که قیمت بلیتها به شکل 10 درصدی و در تمام مسیرها افزایش یافته به هیچ عنوان صحیح نیست. اگر بخواهیم میانگین بگیریم شاید سه تا چهار درصد افزایش قیمت بوده و این مساله در تمام مسیرها نیز لحاظ نشده است.
این مقام آگاه از نهاییشدن بررسیها در این زمینه و اطلاعرسانی آن در روزهای آتی خبر داد.