|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۲۰۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
سرهنگ جمشید محبت‌خانی در مورد دلیل افزایش خرید و فروش این گونه‌ها در ایام نزدیک به عید نوروز اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد برای سفره هفت سین و به خاطر زیبایی و سرگرمی اقدام به خرید مارآبی، لاک‌پشت و سمندر می‌کنند که با توجه به ارزش این گونه‌ها تقاضای خرید آن‌ها کار بسیار غلطی است.
 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور از کشف ۳۰۰۰ لاک‌پشت و مارآبی در روزهای نزدیک به سال نو خبر داد و گفت: یگان محیط زیست کشور برای جلوگیری از خرید و فروش این گونه‌ها تفاهم‌نامه‌ای با نیروی انتظامی امضا کرده است.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی در مورد دلیل افزایش خرید و فروش این گونه‌ها در ایام نزدیک به عید نوروز اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد برای سفره هفت سین و به خاطر زیبایی و سرگرمی اقدام به خرید مارآبی، لاک‌پشت و سمندر می‌کنند که با توجه به ارزش این گونه‌ها تقاضای خرید آن‌ها کار بسیار غلطی است.

وی تاکید کرد: با بررسی‌هایی که در یگان حفاظت محیط زیست کشور در مورد تجربیات سال‌های گذشته صورت گرفت، متوجه شدیم از اواسط اسفندماه در کنار عرضه ماهی قرمز شب عید که مشکلات بهداشتی دارد؛ مار آبی، سمندر لرستانی و لاک‌پشت نیز به فروش می‌رسند.

محبت‌خانی ادامه داد: مار آبی و لاک‌پشت از شمال کشور تهیه و به اقصا نقاط کشور به‌ویژه پایتخت منتقل می‌شود و سمندر لرستانی هم به عنوان یک گونه در حال انقراض از بخشی از خوزستان و لرستان به سایر نقاط برای فروش منتقل می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در مورد مهمترین بازارهای خرید و فروش مار آبی و لاک‌پشت گفت: بازار فروش این گونه‌ها در شهرهای تهران، کرج، اصفهان و تبریز داغ است و این شهرها بیشترین کشفیات لاک پشت و مار آبی را داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ اسفندماه امسال نامه‌ای را به فرماندهان یگان محیط زیست استان‌ها در سراسر کشور در مورد عرضه و فروش گونه‌های ارزشمند در ایام نزدیک عید ابلاغ کردیم، اظهار کرد: اخیرا به دلیل اهمیت سمندر لرستانی، از زیستگاه این گونه در استان لرستان بازدید کردم و تفاهمی با سردار مهدیان - فرمانده انتظامی لرستان - برای همکاری مشترک در این زمینه داشتم.

به گفته محبت‌خانی طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست برای خرید و فروش هر قطعه مار آبی ۲۰۰ هزار تومان و هر قطعه لاک‌پشت ۳۰۰ هزار تومان جریمه تعیین شده است. تاکنون هم ۳۰۰۰ قطعه مار آبی و لاک‌ پشت توسط یگان محیط زیست با همکاری نیروی انتظامی کشف شده است و متخلفان به مراجع قضایی تحویل داده شده‌اند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ سمندر لرستانی در سراسر کشور برای عرضه و فروش یافت نشده است، گفت: هوشیاری کامل محیط‌ بانان و یگان‌های حفاظت استان‌های خوزستان و لرستان و استفاده از ظرفیت‌های استان به ویژه نیروی انتظامی دلیل این امر است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه با اشاره به تفاهم یگان محیط زیست با سردار رحیمی - رئیس پلیس تهران - اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه از پتانسیل پلیس هم برای پیگیری تخلفات مربوط به خرید و فروش گونه‌ها به خوبی استفاده شده است. در کشفیات اخیر لاک‌پشت و مار نیز همکاری نیروی انتظامی به ویژه پلیس پیشگیری تهران بزرگ خیلی خوب بود.

محبت‌خانی با تاکید بر هوشیاری کامل و آماده‌باش ویژه محیط‌ بانان در آستانه نوروز گفت: در این روزها تعداد محیط‌بانان به کار گرفته شده ۳۰ درصد بیشتر از روزهای عادی است و حدود ۸۰ درصد محیط‌بان‌ها سرکار هستند. امیدواریم با این آماده باش بتوانیم اقدامات پیشگیرانه خوبی انجام دهیم.

وی در پایان اظهارکرد: از مردم ایران تقاضا دارم در صورت اطلاع از محل فروش این گونه‌ها از طریق سامانه ۱۵۴۰ ما را در جریان قرار دهند همچنین بر اساس تفاهم‌نامه یگان محیط زیست با نیروی انتظامی، شهروندان می‌توانند چنین موضوعاتی را به ۱۱۰ نیز گزارش کنند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین