|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۲۰۶۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
١١نفر از این تعداد هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.» او ادامه داد: «بیشترین مصدومان از ناحیه دست و چشم دچار آسیب‌دیدگی شدند، به‌طوری که براساس آخرین گزارش‌های دریافتی یک‌هزار و ١١٣نفر نیز از ناحیه چشم مصدوم شدند.»
 سرپرست اورژانس کشور:٥٢ نفر از شهروندان براثر انفجار ترقه قطع عضو شدند که برخی از آنها تنها رهگذر بودند بیش از ٤٠٠ نفر از مصدومان رهگذران و عابران پیاده بودند

شهروند  آخرین سه‌شنبه امسال هم با ٤نفر کشته و ٣‌هزار و ٤٤٦ مصدوم به پایان رسید. حال برخی از مصدومان وخیم است. ٥٢نفر قطع عضو شدند و ١١نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. بیش از ٨٠٠نفر هم دچار سوختگی شدند و بیش از ٤٠٠نفر از مصدومان رهگذران و عابران پیاده بودند. بیشترین مصدومان هم از دست و چشم دچار آسیب‌دیدگی شدند تا این جشن باستانی همچنان پرخطر و پرحادثه باشد. هرچند مسئولان اورژانس کشور می‌گویند که کشته‌شدگان و مصدومان چهارشنبه‌سوری امسال نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است و در مجموع سه‌شنبه آخر سال آرام‌تر به پایان رسید.

عابران پیاده‌ای که قطع عضو شدند

 به گفته پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور تا آخرین ساعات سه‌شنبه‌شب در مجموع بالغ بر سه‌هزار و ٤٤٦ نفر مصدوم شدند که از این تعداد ٨٢٥نفر از آنها سوختگی‌های درجه ٢ و ٣ داشتند. سرپرست اورژانس کشور درباره وضع مصدومان حوادث آخرین سه‌شنبه ‌سال هم گفت: «متاسفانه ٤نفر در این حوادث فوت کردند که دونفر آنها مربوط به روز سه‌شنبه بود. در اردبیل یک‌نفر فوت کرد و یک‌نفر نیز از ناحیه یک دست قطع عضو شد و نفری دیگر از دو دست قطع عضو شد. در بین مصدومان هم ٥٢ مورد قطع عضو داشتیم که متاسفانه تعدادی از این قطع عضو‌ها مربوط به عابران پیاده بود. ٣١٨نفر هم در بیمارستان بستری شدند. ١١نفر از این تعداد هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.» او ادامه داد: «بیشترین مصدومان از ناحیه دست و چشم دچار آسیب‌دیدگی شدند، به‌طوری که براساس آخرین گزارش‌های دریافتی یک‌هزار و ١١٣نفر نیز از ناحیه چشم مصدوم شدند.» به گفته کولیوند، امسال هم استان تهران در صدر مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری قرار داشت، به‌طوری که آتش‌بازی تهرانی‌ها ١٣٥نفر از عابران پیاده پایتخت را مصدوم کرد و بیش از ٣٠٠ رهگذر هم در سایر شهرهای ایران گرفتار رفتار پرخطر سایر شهروندان در آخرین چهارشنبه‌سال شدند. استان‌های هرمزگان، لرستان و چهارمحال‌وبختیاری کمترین آمار تلفات را داشتند. با این حال، کولیوند معتقد است که آمار تلفات و کشته‌شدگان مراسم چهارشنبه‌سوری امسال در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش داشته است: «میزان آمار فوتی نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است. تعداد مصدومان ٣٠‌درصد کاهش داشته و مراجعه و بستری‌شدن در بیمارستان‌های کشور هم ٥٠‌درصد کم شده است».

از ١٢‌هزار تماس تلفنی تهرانی‌ها با ١٢٥ تا حمله مسلحانه به آتش‌نشانان

اما ماموران آتش‌نشانی هم شب پرکاری را پشت‌سر گذاشتند. فقط در تهران، ١٢‌هزار تماس تلفنی با ١٢٥ گرفته شد و آتش‌نشانان پایتخت به ١٧٠ ماموریت اعزام شدند. بیشترین ماموریت‌ها هم مربوط به آتش‌سوزی در خانه‌های مسکونی شهر تهران بود. به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از ساعت ١٦ روز سه‌شنبه تا ساعت ٢٤ همزمان با اوج حوادث چهارشنبه آخر‌ سال است، مجموعا ١٧٠ مورد آتش‌سوزی به سامانه ١٢٥ اعلام شد که ٧٢ مورد مربوط به آتش‌سوزی‌های ساختمان مسکونی، ١٧ مورد حریق ساختمان‌های غیرمسکونی، ١١ مورد حریق وسایل نقلیه شامل خودرو و موتورسیکلت و ٦٨ مورد شامل سایر حریق‌ها مانند فضای سبز، ضایعات و... بود. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی همچنین از وقوع دو انفجار در تهران خبر داد و در این‌باره گفت: «یک مورد آن قبل از بازه زمانی ذکر شده و در ساعت ١٥:٣٠ بود اما جزو آمار به حساب آمده و در مجموع در این حوادث ٣نفر مصدوم شدند که دو مرد جوان و یک خانم بین مصدومان بودند.» با این وجود، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی می‌گوید؛ علمیات‌های اطفای حریق و حوادثی که مربوط به نیروهای آتش‌نشانی است، روند کاهش داشته و شهروندان تهرانی اصول ایمنی را نسبت به سال‌های قبل بیشتر رعایت کردند: «در کل در ٢٤ساعت چهارشنبه آخر‌سال حدود ١٢‌هزار تماس با سامانه ١٢٥ آتش‌نشانی تهران گرفته شد. از این تعداد تماس در بازه زمانی ساعت ١٦ تا ٢٤ حدود ٤‌هزار تماس داشتیم که نسبت به ‌سال قبل حدود ٢٠‌درصد کاهش داشت و در کل شاهد وضع آرامی بودیم.» او اضافه کرد: «در بسیاری از تماس‌هایی که با سامانه ١٢٥ گرفته شد، شهروندان درخواست مشاوره داشتند و این تماس‌ها مثبت بود، یعنی این‌که هموطنان تماس گرفته و در رابطه با یک مسأله ایمنی ضمن اعتماد کامل به آتش‌نشانان، راهنمایی ‌گرفتند». اما حوادث سه‌شنبه پایانی ‌سال برای آتش‌نشان تهرانی به همین‌جا ختم نشد. در شامگاه سه‌‌شنبه همزمان با مراسم چهارشنبه‌سوری، تعدادی از ماموران آتش‌نشانی به ضرب گلوله ساچمه‌ای فردی ناشناس زخمی شدند. این حادثه در ایستگاه ٢٣ آتش‌نشانی رخ داد. حوالی ساعت ٨ شب مردی اسلحه به دست از پشت میله‌های ایستگاه آتش‌نشانی مجیدیه به سمت ماموران آتش‌نشانی که به دلیل آماده‌باش چهارشنبه‌سوری در محوطه حضور داشتند، شلیک کرد. در این حادثه عجیب، دونفر ماموران به نام مهدی و پیمان از ناحیه سر، گردن و پا مصدوم شدند. ١٨ گلوله ساچمه‌ای اسلحه شکاری به آنها برخورد کرد. همزمان تعدادی از ماموران آتش‌نشانی به تعقیب مرد تیرانداز رفتند و درنهایت موفق به دستگیری ضارب شدند. مامور سازمان آتش‌نشانی تهران که بشدت مجروح شده بودند، توسط اورژانس به بیمارستان پارس منتقل شدند و مرد تیرانداز نیز در اختیار ماموران کلانتری ١٩٠ مجیدیه قرار گرفت و تحقیقات برای انگیزه مرد تیرانداز ادامه دارد.

شب پرحادثه  برای شهرهای ایران

اما این سور فقط کام تهرانی را تلخ نکرد. در گوشه و کنار کشور هم حوادث مشابه و عجیبی رخ داد. در شاهرود چشم دختر ٥ساله در اثر برخورد ترقه بشدت آسیب دید. سرهنگ مجتبی اشرفی فرمانده انتظامی شاهرود درباره جزییات این حادثه گفت: «این کودک در شهرک پردیس مورد اصابت ترقه قرار گرفت و به بیمارستان امام حسین(ع) منتقل شد.» بنا بر اعلام این مقام انتظامی، مصدومیت این دختر ٥ساله تنها حادثه مهم شاهرود در آخرین سه‌شنبه ‌سال بود. همچنین در همدان هم یک حادثه عجیب رخ داد. جوانی با نارنجک دست‌ساز به یک ماشین اورژانس حمله کرد، این آمبولانس درحال انتقال مصدوم به بیمارستان بود، که این جوان یک نارنجک به داخل این خودرو پرتاب کرد. عباس اولیاسمیع مدیر روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان درباره جزییات این حادثه گفت: «ماموران اورژانس ١١٥ در اسلامشهر همدان درحال انتقال مصدومی بودند که از ناحیه چشم آسیب دیده بود، که ناگهان فردی با نارنجک دستی به سمت آمبولانس پرتاب کرد.» به گفته او، هرچند در این حادثه به هیچ‌کس آسیبی نرسید اما ٢١نفر از شهروندان همدانی در مراسم چهارشنبه‌سوری مصدوم شدند.

چهارشنبه‌سوری در استان آذربایجان‌شرقی ٣٠٧ مصدوم برجای گذاشت که ٢٥٤نفر آنها و ٥٣نفر زن هستند. همچنین در این استان، ٣نفر در اثر انفجار ترقه دچار قطع عضو شدند. «فرزاد رحمانی» رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی درباره آمار مصدومان مراسم چهارشنبه‌سوری در این استان گفت: «اورژانس ١١٥ استان ٣٠٧نفر را به بیمارستان و مراکزدرمانی منتقل کرده که ١٤٢نفر آن تماشاگران حاضر در محل بودند. از این تعداد، ٢٠٢نفر در تبریز و ١٠٥نفر در سایر شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی مصدوم شدند.» او درباره وضع مصدومان هم گفت: «از ٣٠٧ مصدوم گزارش شده، ٨٢ مورد سوختگی و ٨٩ مورد ترکیب آسیب چشمی و سوختگی وجود داشت، همچنین دونفر در تبریز و یک‌نفر از شهرستان مرند قطع عضو شدند. ٣٥نفر از این تعداد هنوز در مراکزدرمانی تبریز و ٦نفر در مراکزدرمانی شهرستان‌ها بستری هستند و بقیه مصدومان به صورت سرپایی مداوا شدند.»

اما استان البرز هم با یک کشته، ٤ قطع عضو و بیش از ٢٠٠نفر مجروح برای شب پرحادثه‌ای را سپری کرد. به گفته ‌مهرداد بابایی، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس البرز در سه‌شنبه‌شب یک نوجوان ١٥ساله جان خودش را به دلیل انفجار مواد محترقه از دست داد. او همچنین درباره مصدومان این حوادث گفت: «٢٠٠نفر از نواحی مختلف بدن   دچار آسیب‌دیدگی شدند که ١٥٤نفر مرد و ٤٦نفر زن بودند. ٥٧نفر از ناحیه چشم‌، ١٢٣نفر از ناحیه سر و گردن و اندام‌ها آسیب دیدند و ٤نفر نیز دچار قطع انگشتان شدند‌. ١٨٣نفر از مصدومان، بعد از دریافت خدمات‌درمانی سرپایی از بیمارستان ترخیص شده و ١٨نفر بستری و درحال ادامه درمان هستند. او ادامه داد: «از این تعداد مصدومان، ١٦٧نفر در شهرستان کرج و فردیس‌، ١٨نفر در شهرستان نظرآباد‌، ٩نفر در شهرستان ساوجبلاغ ‌و ٧نفر در شهرستان اشتهارد دچار مصدومیت شدند.»

منبع:شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین