|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۲۰۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹
باید آماده و مسلط بود. اسلام گوهری تابناک است. گاهی در رسانه‌ها تمسخر می‌کنند که این کار سفله‌گان است. افراد رشید و آگاه به معارف اسلامی این‌گونه رفتار نمی‌کنند. معارف اسلامی بسیار عمیق است اما باید تلاش کرد و آموخت.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر فردی در کشور آشفتگی به وجود آورد که ذهن‌ها را متفرق کند و یا حرف‌هایی را بزنند و نگذارند در جامعه یکپارچگی ایجاد شود، خیانت به کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، علی لاریجانی امروز ۲۱ اسفندماه در نخستین یادواره گرامیداشت امیران و سرداران شهید دفاع مقدس در مصلی قبای شهرستان قوچان، اظهار کرد: شهدا مطرح می‌کردند که ایران باید از هر جهت مخصوصا از نظر وضع مردم و از لحاظ امنیتی، اقتصادی و سیاسی در آرامش باشد. بزرگ شمردن یاد شهدا نشان می‌دهد که در قلوب ما علاقه به مجاهدت زنده است و ملتی که در قلب‌هایشان توجه به مجاهدت باشد، هیچگاه در این دنیای پر از ستم سر فرود نمی‌آورند.

وی ادامه داد: روحیه مجاهدت سبب استواری یک ملت می‌شود و آن‌طور که امام علی(ع) فرمودند اگر فردی لباس مجاهدت را از تن در بیاورد، لباس خواری را به تن می‌کند. اما اگر فردی اهل مجاهدت باشد هر چند دشمنان متعددی آن کشور و امت را تهدید کنند اما سرافراز باقی خواهد ماند. ما این مورد را پس از انقلاب اسلامی تجربه کردیم. در سخت‌ترین شرایط در اوایل پیروزی انقلاب، کشور در داخل دچار هرج و مرج شده و ارتش و بخش‌های انتظامی ضربه خورده بود و نیروهای انقلابی نیز تازه‌کار بودند، در این زمان ما مشکلات فراوانی داشتیم.

لاریجانی ادامه داد: گروهک‌ها به دنبال تجزیه ایران بودند و ترور انجام می‌دادند. بعد از آن جنگ ایجاد شد و در طول هشت سال دفاع مقدس تمام دنیا یک طرف بودند و ما و ملت یک طرف بودیم، تنها، کمک بسیار کمی به ایران می‌شد. دلیل این که ما در آن شرایط سخت موفق شدیم و ایران سرافراز از این آزمون بیرون آمد، به دلیل خصوصیت انقلابی و روحیه مجاهدت بود که در دل جوان‌های ما وجود داشت. امام(ره) این حرکت را در بین جوانان مواج و شاخک‌های ذهنی جامعه به سمت یک موضوع اساسی و فکر مجاهدت تیز کرد. این عامل بود که سبب شد در مقابل حکومت‌ها در آن شرایط سخت و آشفتگی موفق شویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به این مساله اندیشید که افرادی با تمام هستی‌ خود جانفشانی کردند، چه درسی باید از آن‎ها گرفت، عنوان کرد: باید امروز راه آن‌ها را ادامه داد. شهدا نیاز به  جلسات تقدیر ندارند. آن‌ها در پیشگاه خدا بلندمرتبه هستند. شهیدان در نزد خدا روزی دارند و این بهترین جایگاه است. آن‌ها نیاز به تشریفات و جلسات ندارند. ما نیازمند این جلسات هستیم تا حال و روز خود را درک کنیم.

وی افزود: شهدا جان خود را برای اسلام دادند. امام(ره) این را در دل ملت ایران قرار داد که اگر برای خدا و اسلام حرکت کنید، درها به رویتان باز می‌شود. این وعده خدا است. باید به خدا اعتماد کرد. ملت ایران اعتماد کردند و ثمره آن را دیدند.  

لاریجانی با اشاره به اینکه شهدا این عقیده را داشتند که باید از قیام اسلامی دفاع کرد، تصریح کرد: جنگ سخت بود و خسارت زیادی به ایران وارد کرد اما شهدا برای اسلام قیام کردند. اگر امروز رهبر معظم انقلاب جوانان را به فرهنگ اسلامی و حفظ فرهنگ اسلامی توصیه می‌کنند به این دلیل است پیام شهدا این بود. اگر محتوای انقلاب از درون دچار مشکل بشود بسیاری از دستاوردها از بین می‌رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز نسل جوان باید اسلام را بشناسند و قدر آن را بدانند، عنوان کرد: امروز با شرایط متفاوتی مواجه هستیم و افکار مختلفی مطرح است. جوانان باید مجهز باشند. نباید از هجوم افکار مختلف ترسید و باید از آن استقبال کرد. اما باید آماده و مسلط بود. اسلام گوهری تابناک است. گاهی در رسانه‌ها تمسخر می‌کنند که این کار سفله‌گان است. افراد رشید و آگاه به معارف اسلامی این‌گونه رفتار نمی‌کنند. معارف اسلامی بسیار عمیق است اما باید تلاش کرد و آموخت.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری عنوان کردند این بود که فکر اسلامی تحرک جدیدی پیدا کرده است. باید به این نکته توجه داشت که معارف اسلامی باید متناسب با مقتضیات زمان و با روش تخصصی دنبال شوند. روش تخصصی علمای اسلام و حوزه‌های علمیه هستند.

لاریجانی گفت: باید از فرهنگ اسلامی صیانت و انقلاب اسلامی را حفظ کرد. مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی است. انقلاب اسلامی پرش‌های مهمی را در عرصه‌های مختلف مطرح کرده که در قالب نهادی به نام جمهوری اسلامی شکل گرفته است. نظام جمهوری اسلامی اصولی چون استقلال، آزادی فکر، موضع نسبت به مستکبرین، زیر بار ظلم نرفتن و توجه به مظلوم دارد. مستضعفین باید رویکرد اصلی نظام باشد.

وی افزود: اگر نظام جمهوری اسلامی امروز عزت دارد به خاطر این اصول است. ممکن است در رسانه‌های مختلف جمهوری اسلامی نقد و گاهی تحقیر کنند. زبان سیاستمداران در اروپا و آمریکا تهدید است اما در دل خود تحسین می‌کنند. من این را از زبان برخی از سیاستمداران آن‌ها شنیدم که عنوان می‌کردند، درست است به خاطر شرایط داخل کشور مجبور هستیم نقد کنیم اما ایستادگی شما را تحسین می‌کنیم. شما بسیار قوی هستید. این عزت مرهون این ایستادگی‌ها است. ملت ایران متمدن و بزرگ است و قابل قیاس با این کشورها نیست. باید سختی را تحمل اما بزرگی این کشور و ملت را حفظ کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم شهدای صیانت از ایران صیانت بود، خاطرنشان کرد: آن‌ها قصد داشتند که از تجزیه ایران جلوگیری کنند. جان خود را دادند تا یک وجب از خاک ایران جدا نشود. این ارزشی بزرگ است. نظام جمهوری اسلامی به شهدا این توصیه را می‌کرد که در مقابل ملت نوکری کنید اما در مقابل دشمن بایستید تا خاک ایران حفظ شود. صیانت از ایران یک وظیفه مهم است. توطئه‌های آمریکایی در صحنه بین المللی و منطقه به این دلیل است که به ایران ضربه وارد کنند.

وی ادامه داد: آن‌ها زمانی که مشاهده می‌کنند ایران دارای رهبری فرزانه، قدرتمند و یکپارچه  است، به دنبال این هستند تا مشکلی ایجاد کنند. اقتدار ایران امری بسیار مهم است. امروز نیز موظف به صیانت از ایران هستیم. صیانت از ایران به این است که اقتدار آن حفظ شود. برخی از مواقع در رسانه‌ها و برخی از افراد حرفی را می‌زنند که با این کار قصد دارند اقتدار ایران را از بین ببرند. با این حرف دشمن حریص می‌شود و امنیت ایران به هم می‌ریزد. زمانی که امنیت در کشور نباشد، توسعه نیز در آن ایجاد نخواهد شد.

لاریجانی با بیان اینکه حفظ ایران یکی از آرمان‌های شهدا بود، عنوان کرد: شهدا برای این آرمان جان خود را دادند. آن‌ها مطرح می کردند که ایران باید از هر جهت خصوصا از نظر وضع مردم و از لحاظ امنیتی، اقتصادی و سیاسی در آرامش باشد اگر درون جامعه‌ای از نظر امنیتی تلاطم وجود داشته باشد، سایر امور به سامان نیست جامعه‌ای که در آن اختلافات، مشاجرات و دشمنی‌ها زیاد باشد اذهان به سمتی نمی‎روند که قوای خود را برای آبادانی یکپارچه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در یک جمعیت ۸۰ میلیونی عقاید مختلفی وجود دارد. جامعه ما بر اساس مردم سالاری دینی و دموکراسی است. در ایران مجلس، رئیس جمهوری، دولت، قوه قضائیه، شوراها و شهرداران هستند. کار دست مردم قرار گرفته است، پس اختلاف نظرها طبیعی است و باید اختلاف نظرها را تحمل کرد. اما باید بدانیم که ما قوای یک ملت هستیم یک رهبر و سازمان داریم. هدف همه ما این است که برای کشور امنیت، آرامش و آبادانی ایجاد شود.

وی افزود: نهادهای متکثر وجود ندارند و برای هدفی مهم‌تر ایجاد شده‌اند. قوا باید برای ایجاد آبادانی در کشور حرکت کنند. اگر کشوری هدف‌های عالی اما وضع اقتصادی نامناسب داشته باشد به آن اهداف نمی‌رسد. امروز ما مشکلات بیرونی داریم. آمریکایی‌ها هر روز ماجرایی درست می‌کنند. در مساله هسته‌ای نیز شیطنت‌های متنوعی را دنبال کردند تا مساله تروریسم حل نشود. بنابراین باید گفت این موارد وجود دارد. آن‌ها در سال‌های آینده نیز دست بردار نیستند و این ماجراها را ادامه می‌دهند.

لاریجانی با اشاره به اینکه مساله اصلی ما ایجاد امنیتی است که در آن وضع اقتصادی مردم حرکت داشته باشد، تصریح کرد: اگر فردی در کشور آشفتگی به وجود آورد که ذهن‌ها را متفرق کند و یا حرف‌هایی را بزنند و نگذارند در جامعه یکپارچگی ایجاد شود، خیانت به کشور است.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد، در این مدت فراز و فرودهایی وجود داشته است. در آستانه دهه پنجم باید از گذشته پند گرفت. ایران با ظرفیت‌ها و خون‌هایی به این جا رسیده است. مشکلاتی برای ایران ایجاد کرده و سوء مدیریت‌هایی به وجود آورده‌اند. استاندار، فرماندار و وزرا افرادی با تجربه هستند، باید از لحظات و امکانات مختلف خود استفاده کنند تا چرخ تولید در کشور به راه بیفتد. تازمانی که تولید در کشور راه نیفتاده است شغل ایجاد نمی‌شود. بسترهایی امن، حمایت‌ها و زمینه‌سازی‌هایی را می‌خواهد که افراد سرمایه گذاری کنند و در این زمینه هم دولت و هم مجلس باید تلاش کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امسال تصمیمی مهم در مجلس گرفته شد و مقام معظم رهبری کمک کردند تا این تصمیم محقق شود. روستاهای ما ظرفیت خوب نیروی انسانی دارند اما چرخه اقتصادی مطلوبی ندارند و به همین دلیل مهاجرت می‌کنند. برای جلوگیری از این کار، باید در کنار استان‌ها امکانات اقتصادی متنوعی  متناسب با شرایط ایجاد شود. در مجلس حدود ۱۰هزار میلیارد تومان منابع سهام و وام‌ها تخصیص داده شده است

وی افزود: زمینه‌های خوبی برای تشکیل صادرات ایجاد شده است. در بودجه‌ای که در مجلس  تصویب شد، منابع پایداری برای افرادی که صادر می‌کنند در نظر گرفته شده است. ما منطقه‌ای خشک هستیم که باید از همین منابع محدود استفاده صحیحی داشته باشیم، بنابراین باید آبیاری‌های تحت فشار را ترویج دهیم. در بودجه سال ۹۷ با کمک رهبری از صندوق توسعه ملی منابع قابل توجه‌ای برای آبیاری‌های نوین قرار دادیم که از منابع محدود آب استفاده درست کنیم. در زمینه گردشگری نیز منابع خوبی در نظر گرفته شده که بتواند به سرمایه گذاری برای افرادی که در این بخش علاقه‌مند هستند، کمک کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین