کد خبر: ۲۰۵۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
این جابجایی سهم دولت و بخش خصوصی نشان از این دارد که دولت توانسته است اعتماد سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند و بنده مسئولیت این کار را می‌پذیرم.
 وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای آبادانی کشورمان همه بخش‌ها به یکدیگر باید اعتماد کنند گفت: برای پیشرفت و آبادانی مجلس باید به دولت و دولت باید به سرمایه‌گذاران اعتماد داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، عباس آخوندی در مراسم امضای قرارداد شش پروژه آزادراهی با مشارکت بخش خصوصی با بیان اینکه عید ما آن روزی است که شاهد آبادانی کشورمان باشیم، گفت: معتقدم آبادانی ایران با یک دست انجام نمی‌شود و برای آبادانی کشور باید اعتماد در تمام سطوح وجود داشته باشد.

وی افزود: آبادانی با اعتماد مجلس به دولت و دولت به سرمایه‌گذاران و اعتماد سایر بخش‌ها به یکدیگر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز شاهد ارائه گزارش درباره 3500 کیلومتر آزادراه هستیم، اظهار داشت:‌ این رقم یک و نیم برابر طول آزادراه‌های موجود در تاریخ ایران است و این عملکرد نشان از امید ملی و اعتماد است.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در اواخر دولت دهم اظهار داشت: در سال 92 شاهد آن بودیم که سهم سرمایه‌گذاری شرکت‌های بخش خصوصی در آزادراه‌ها 30 درصد و سهم دولت 70 درصد بود که امروز شاهد هستیم سهم تامین مالی در این بخش به 70 درصد رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیشتر سهم دولت از طریق اوراق مشارکت تامین می‌شود، گفت: این جابجایی سهم دولت و بخش خصوصی نشان از این دارد که دولت توانسته است اعتماد سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند و بنده مسئولیت این کار را می‌پذیرم.

وی با اشاره به دریافت عوارضی‌ها از آزادراه‌ها برای بازگشت سرمایه‌ بخش خصوصی گفت: زمانی که بحث آزادراه پردیس- تهران مطرح بود همه می‌دانستیم که نرخ عوارضی این آزادراه باید چیزی حدود 2500 تومان باشد اما نرخ تثبیت شده 1500 تومان تعیین شد و این حاتم بخشی‌ها از جیب بخش خصوصی بود که من مخالف آن هستم چرا که نباید بخش خصوصی زیان‌ ببیند و دست کردن دولت در جیب بخش خصوصی هیچ ارزشی ندارد و باید بتوانیم اعتماد بخش خصوصی را جلب کنیم.

وی با بیان اینکه تا سال 1404 میزان طول آزادراه‌های کشورمان باید به 10 هزار کیلومتر برسد، گفت: تا به امروز تمام تعهدات خود در بخش آزادراهی در برنامه ششم توسعه را به انجام رسانده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مهمترین موضوع در بخش ساخت آزادراه‌ها تامین مالی سرمایه‌گذاران است، گفت: بحث نحوه تامین مالی از بانک‌ها در حال انجام است و به طور قطع بانک‌ها باید در این مورد به کمک بخش خصوصی بیایند.

آخوندی افزود: وقتی 70 درصد سرمایه‌گذاری پروژه‌ها بر عهده بخش خصوصی است یعنی از مبلغ 1000 میلیارد تومان باید 700 میلیارد تومان آن را تامین کنند و طبیعی است که هیچ سرمایه‌گذاری 700 میلیون تومان پول نقد در جیب خود ندارد بنابراین باید بخشی از آن توسط بانک‌ها تامین شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع مهم در تامین مالی بحث مساله تضمین است، گفت: موضوع تضمین از دارایی‌های شخصی امکان‌پذیر نیست و تضمین باید بر اساس فروش خدمت در آینده انجام شود.

آخوندی با اشاره به مشکل تامین مالی در بانک‌ها گفت: پیش از این بانک‌ها اجازه تامین مالی بیش از 15 درصد برای پروژه‌ها را نداشتند اما با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار اجازه تامین مالی پروژه‌ها بیش از 20 درصد توسط بانک‌ها محقق شد و امروز بانک سپه در یکی از این پروژه‌ها بیش از 20 درصد تامین مالی را انجام می‌دهد.

آخوندی با اشاره به موضوع استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های زیرساختی اظهار داشت: خوشبختانه مجلس برای اختصاص بودجه‌ای از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های زیرساختی موافقت کرده است هنوز میزان کارآمدی این ایده مشخص نیست و قطعا در بودجه سال 98 نواقص آن برطرف می‌شود اما در نهایت معتقدم این تصمیم مجلس یک گام رو به جلو است چرا که منابع صندوق توسعه برای توسعه زیرساخت خرج می‌شود.

آخوندی همچنیین با اشاره به یکپارچه شدن اخذ عوارض در آزادراه‌های کشور اظهار داشت: اخیرا با یک کنسرسیوم برای راه‌اندازی دروازه‌های الکترونیکی در عوارضی‌ها به توافق رسیده‌ایم و قرار بر این است که تمام عوارضی‌های کشرمان الکترونیکی شود تا هم موجب رفاه مسافران باشد چرا که ترافیک در نقطه عوارضی‌ها رفع می‌شود و هم اینکه هزینه‌ها برای شرکت‌های سازنده آزادراه کاهش پیدا می‌کند

وی تاکید کرد:‌ تا هشت ماه آینده تمام گیت‌های عوارضی در آزادراه‌ها الکترونیکی خواهد شد.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین