|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۲۰۵۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
روابط دو کشور طی ماه های اخیر همچنین در خصوص محاکمه تجار و مدیران بانکی ترکیه در آمریکا از جمله رضا ضراب و محمد هاکان آتیلا معاون هالک بانک ترکیه و نیز دستگیری کارمندان محلی کنسولگری آمریکا در استانبول دچار تنش جدی شده است.
 خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از منابع دیپلماتیک از آغاز مذاکرات بین مقامات این کشور و آمریکا در خصوص سوریه و عملیات عفرین در واشنگتن خبر داد.

 تشکیل کارگروه ویژه رفع اختلاف آمریکا و ترکیه و مذاکره در خصوص سوریه و عملیات ارتش ترکیه در عفرین سوریه در جریان سفر دو هفته پیش رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به آنکارا حاصل شده بود که دور مقدماتی این مذاکرات در آنکارا انجام شد.

آناتولی به نقل از هدر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز اعلام کرد که مذاکرات بین مقامات آمریکایی و ترکیه در واشنگتن در این زمینه آغاز شده و در این مذاکرات مسائل مختلفی از جمله سوریه و عملیات ترکیه در عفرین مورد بحث طرفین قرار می گیرد.

بنا به اعلام این رسانه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به برگزاری اولین دور مذاکرات سه کمیته فنی میان ترکیه و آمریکا برای حل مسائل تنش برانگیز بین دو کشور گفت: روز گذشته در مذاکرات میان معاونان وزارت خارجه ترکیه و آمریکا درباره مسائل توافق شده در نشست قبلی میان رکس تیلرسون و مولود چاووش‌اوغلو وزرای خارجه دو طرف بحث شد.

این رسانه بدون اشاره به نتیجه مذاکرات همچنین اعلام کرد که مذاکره طرفین امروز جمعه نیز ادامه خواهد یافت و در این مذاکرات مقدماتی، درباره عادی سازی روابط دو جانبه، مساله سوریه و استرداد فتح‌الله گولن گفت و گو خواهد شد.

رسانه های ترکیه به نقل از هدر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که در این مذاکرات، درخواست واشنگتن برای توقف عملیات ترکیه در عفرین نیز به عنوان یکی از موضوعات گفت و گو تعیین شده است.

آناتولی همچنین اعلام کرد که نزدیک به 20 نفر از مقامات آمریکا به سرپرستی وس میشل دستیار وزارت خارجه آمریکا در این مذاکرات حضور دارند.

به نوشته این رسانه، صدات اونان ریاست هیات ترکیه را در این مذاکرات بر عهده دارد و اولین دستور کار این کمیته مساله سوریه و درخواست ترکیه درباره پاکسازی منبج از یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) تعیین شده است.

به گزارش ایرنا، ترکیه و آمریکا بر سر حمایت سیاسی، تسلیحاتی و مالی واشنگتن از نیروهای کُردی سوریه از جمله یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و نیز در خصوص حضور نیروهای کردی در غرب و شرق فرات و همچنین خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای 15 جولای سال 2016 ترکیه اختلافات جدی دارند.

روابط دو کشور طی ماه های اخیر همچنین در خصوص محاکمه تجار و مدیران بانکی ترکیه در آمریکا از جمله رضا ضراب و محمد هاکان آتیلا معاون هالک بانک ترکیه و نیز دستگیری کارمندان محلی کنسولگری آمریکا در استانبول دچار تنش جدی شده است.

همه این موضوعات مورد اختلاف در سفر دو هفته پیش رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به آنکارا مورد بحث طرفین قرار گرفت و مقرر شد که با تشکیل کمیته های فنی، مسائل مورد اختلاف ترکیه و آمریکا بررسی و حل شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین