|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۲۰۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰
پژوهشگران متوجه شدند احتمالی کوچک اما نه ناچیز وجود دارد که خودروی تسلا رودستر ایلان ماسک که به مداری نزدیک مریخ فرستاده شده است، در چند میلیون سال آینده به زمین برخورد کند.
پژوهشگران متوجه شدند احتمالی کوچک اما نه ناچیز وجود دارد که خودروی تسلا رودستر ایلان ماسک که به مداری نزدیک مریخ فرستاده شده است، در چند میلیون سال آینده به زمین برخورد کند.

گروهی پژوهشی از دانشگاه تورنتو کانادا در مقاله‌ای که در نشریه انجمن سلطنتی نجوم منتشر شده، نوشته است که شش درصد احتمال وجود دارد که تسلا رودستر در یک میلیون سال آینده به زمین برخورد کند. این مقدار طی بیش از سه میلیون سال، به 10 درصد افزایش می‌یابد.



این گروه، که متخصص در مکانیک مداری است، از مدل‌های موجود خود برای شبیه سازی 240 مسیر محتمل برای این خودرو استفاده کرده است که در تاریخ 17 بهمن/ 6 فوریه با موشک فالکون هوی اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد. با اینکه آن‌ها به این نکته اشاره کرده‌اند که با توجه به بی‌نظمی مدار، به‌دست آوردن ارقام دقیق مشکل است، امکان تخمین زدن احتمالات آماری برخورد در آینده دور وجود دارد.

نویسنده اصلی مقاله،‌ هانو رین ( Hanno Rein)، در مجله «ساینس» (Science Magazine) گفت:« ما تمام نرم‌افزارها را آماده داشتیم و وقتی پرتاب هفته گذشته را دیدیم، به این فکر افتادیم که ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد. بنابراین ما برنامه شبیه‌سازی مدار تسلا را برای چندین میلیون سال آینده اجرا کردیم.»

این خودرو در مدار بیضوی 1.5 ساله‌ای است که حداکثر آن را تا فاصله تقریبی 1.7AU از خورشید دور می‌کند (واحد‌ نجومی یا AU فاصله بین زمین تا خورشید است)؛ این فاصله در حد فاصله مدار مریخ است. همچنین این خودرو تا فاصله‌ای حدود 0.99AU به خورشید نزدیک می‌شود.

گروه متوجه شد که نخستین مواجهه نزدیک این خودرو با زمین در سال 1470 /2091 اتفاق می‌افتد، یعنی زمانی که به فاصله بین ماه تا زمین می‌رسد و احتمالا از روی زمین با تلسکوپ قابل مشاهده است. بعد از آن، چند احتمال مختلف وجود دارد که به اتفاقاتی که در نتیجه برهم‌کنش با دیگر اجرام در مسیر مدارش می‌افتد، بستگی دارد.

طبق برخی از نتایج ممکن، احتمالی برابر 2.5 درصد وجود دارد که تسلا رودستر در یک میلیون سال آینده به زهره برخورد کند، درحالی که احتمال اندکی هم برای برخوردش به خورشید در سه میلیون سال آینده وجود دارد. 50 درصد احتمال دارد که این خودرو در چند ده میلیون سال آینده بدون برخورد، باقی بماند. با این که به نظر می‌رسد زمین هدف اصلی باشد، احتمالا نباید خیلی در این مورد نگران باشیم.

رین گفت: «این خودرو یا خواهد سوخت و یا ممکن است فقط یکی از اجزایش به سطح زمین برسد. هیچ خطر جانی و مشکل ایمنی وجود نخواهد داشت.»

و این در حالتی است که تسلا رودستر تا این مدت طولانی به شکل فعلی‌اش باقی بماند. طبق برخی پیش‌بینی‌ها، بخش عمده اش بر اثر تشعشعات در طی یک سال فرسوده و متلاشی می‌شود و حتی اگر موفق به بازگشت به زمین شود، ممکن است خیلی قابل تشخیص نباشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین