|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۲
کد خبر: ۲۰۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
آیت الله هاشمی با نگاه ویژه به زنان، امیدواری و بهبودی برای مسیر پرسنگلاخ حوزه زنان به وجود آورد و جمله معروفی به من گفتند که اوضاع به عقب برنمی گردد و این برای من خیلی مهم بود.
 پروانه مافی گفت: اینکه برخی از مردان اجازه خروج همسران خود از کشور را نمی دهند، لقمه دندانگیری برای مخالفان ماست.

 پروانه مافی روز پنجشنبه در دومین کنگره ملی زنان موفق ایران در دانشگاه شهید بهشتی تهران، اظهار داشت: در ایجاد و خلق ثروت زن شایسته برای معامله بین المللی و قرارداد خارجی به خارج کشور می رود اما اگر همسر این خانم یک آدم معمولی باشد یا اصلا معمولی نباشد و حسود باشد و ما نگوییم که دیوانه است و از روی حسادت برای اینکه همسرش توفیق پیدا کند و اجازه ندهد که از کشور خارج شود کارش ناقص می ماند و این امروز در عرصه اقتصادی جهانی لقمه دندانگیری برای مخالفان ما می شود.

وی با بیان اینکه زنان در حوزه اقتصادی خوب می درخشند، اظهار داشت: بحث زنان تاجر به عنوان یکی از موفقیت های بانوان در بخش اقتصادی است و وقتی آمار زنان تاجر و صاحبنظر را در می بنیم خیلی مهم است که به این موضوع بیشتر توجه شود و امروز روزی است که مجلس و دولت دست به دست هم دهند که این مشکلات را حل کنند.

مافی ادامه داد: یک زن ورزشکار در یک حرفه ورزشی سرآمد شده است و از بیت المال به اینجا رسیده است و بیت المال مسلمین که حقوق ما آنجاست برای این خانم خرج کرده و تعلیمات حرفه ای دیده که سرآمد باشد حال می خواهد خارج از کشور برود برخی مردان سواستفاده چی در یک حرکت صوری مخالفت می کنند و اجازه خروج به زنان از کشور نمی دهند و بعد می گویند اگر به ما پول بدهید اجازه می دهیم و این دردآور است.

وی تصریح کرد: دو هزار و ۱۷۰ مدیر زن در کل کشور شناسایی شده است و این یعنی کمتر از نیم درصد کل مدیران دولتی است بالای ۱۷ درصد در جایگاه قانونگذاری هستند و این شکاف قابل تاملی است و امیدواریم این ابلاغ دولت بتواند در این چهار سال ترمیم مناسبی در این حوزه ایجاد کند.

وی تصریح کرد: شاخص شکاف جنسیتی در چهار حوزه مدیریت سیاسی، اقتصاد، آموزش و بهداشت در همه دنیا محاسبه می شود و براساس این شاخص به کشورها رتبه می دهند و ما باید تلاش خودمان را بکار گیریم تا این شاخص ها افزایش یابد.

وی اظهار داشت: آیت الله هاشمی با نگاه ویژه به زنان، امیدواری و بهبودی برای مسیر پرسنگلاخ حوزه زنان به وجود آورد و جمله معروفی به من گفتند که اوضاع به عقب برنمی گردد و این برای من خیلی مهم بود.

  وی با بیان اینکه بحث ما موانع پیش روی بانوان و اینکه در مجلس چه کرده این است، افزود: ما زنان موفق زیادی داریم و می توانیم آنها را تکثیر کنند اما زنان مسیر ناهمواری زیادی طی کرده اند و برای اینکه به کسب فرصت های برابر برند.

وی تصریح کرد: گام هایی برداشتیم اما چقدر با ایده آل فاصله داریم این را باید بررسی کنیم.

مافی ادامه داد: همه دنیا موضوع عدالت جنسیتی را برای برنامه ریزی خودشان دارند اما در کشور ما مطابق با قانون اساسی در اصول ۱۰، ۲۰، ۲۱ و ۲۸ اشاره کرده که عدالت جنسیتی برای همه شهروندان بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت باید نهادینه شود ما این بحث عدالت جنسیتی را در عرصه زنان داری و تحقق آن را یک راهبردی اساسی در تمام جنبه های زنان می دانیم و آن را پایه گذار کارهای اساسی می دانیم.

وی تصریح کرد: وقتی وارد مجلس شرای اسلامی شدیم تنظیم برنامه ششم پیش آمد که تلاش کردیم این بحث عدالت جنسیتی را داخل این برنامه ببریم و این یک شاهرگ است و اگر شاهرگی به وجود می آمد می توانستیم از دیگر رگها هم عبور کنیم اما در ابتدا خیلی از مردان با این موضوع مخالف بودند.

این نماینده مجلس ادامه داد: بیشتر این مردها از عدالت جنسیتی واهمه داشتند و وقتی خوب برای آنها صحبت کردیم با تنویر افکار مساله حل شد و با یک رای خوب این مساله رای آورد و دستاورد خوبی بود.

وی اضافه کرد: اخیرا در حوزه زنان تغییری ایجاد شده برای دستیابی به توسعه متوازن، اما چرا موفق نمی شویم عدم موفقیت برنامه های توسعه ای و عدم تحقق عدالت جنسیتی؛ نشانه های روشن آن ناکارآمدی رویکردها، رفتار و نگاه برنامه ریزان است.

وی ادامه داد: امروز کسانی که زنان را آسیب پذیر می دانند و ترویج باور آسیب پذیری به دلیل زن بودن خودش تبعیض است و ترویج این تفکر عین تبعیض است و سیاست هایی که زنان را محروم می کنند و اینکه به حقوق الهی خودشان دست پیدا نکنند عین تبعیض است.

این نماینده مجلس  تصریح کرد: عدالت جنسیتی زمانی محقق می شود که منابع کشور در برنامه و بودجه   دیده شود و امکانات برای همه یکسان باشد تا تقویت نهاد خانواده را شاهد باشیم. البته خیلی از کشورها هنوز به ایده آل در عدالت جنسیتی نرسیده اند اما ما هم از آنها عقب تر هستیم.

وی به موفقیت های زنان نیز اشاره کرد و افزود: در سراسر جهان ۲۴۲ پست ریاست در اختیار زنان است که ۷،۸ درصد از کل پست های مدیریتی و موقعیت ها، همچنین از میانگین ۲۳ درصدی حضور زنان در مجلس های قانونگذاری در جهان ما ۶ درصد را داریم که تا ۲۳ درصد خیلی فاصله است.

مافی خاطرنشان کرد: میزان مشارکت زنان در مجالس قانونگذار از ۱۹۰ کشور در دنیا ما جایگاه ۱۳۴ را داریم و هم تراز لبنان هستیم وبرخی از کشورها از ما جلوتر هستند به همین منظور بحث کسب ۳۰ درصد از پست های مدیریتی برای بانوان را آغاز کردیم که از این ۳۰ درصد حدود ۶ درصد توفیق داشتیم.

وی ادامه داد: کار خوبی که در اولین کنگره زنان موفق ایران در سال گذشته مطرح شد در بیانیه پایانی کنگره به دولت نامه نوشت که سهم زنان در پست های مدیریتی ۳۰ درصد تعیین شود و از رئیس جمهوری برای ابلاغ این مصوبه به نهادها و دستگاهها تقدیر می شود که از ابلاغ ۵ تا ۶ ماه گذشته است تاثیر آن را می بینیم و هم معاون وزیر و هم زنانی در پست های مختلف را می بینیم.

وی اظهار داشت: با ابلاغ این مصوبه به مردان دستور داده شد برای ۳۰ درصد از زنانی که شایستگی احراز پست مدیریتی را دارند، را در پست ها به کارگیری کنند، این به سقف شیشه ای ترک وارد کرد و باعث شد شکستگی در این سقف ایجاد شود و مایه امیدواری است.

وی ادامه داد: انتظار داریم معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری براساس جایگاه سازمانی که دارند نگاه نظارتی خودشان را برای اجرایی شدن این مصوبه بکار گیرند و ما هم در مجلس وظیفه نظارتی خودمان را اجرا می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پیام کنگره ملی زنان موفق ایران می تواند این باشد که زمان موفق ایرانی می توانند پیشگامان توسعه کشور باشند و باید با رویکردی عدالت محور و برای تحقق توازن برنامه ای و با هدف حرکت رو به رشد جامعه به نقش زنان به دور از هرگونه کلیشه موجود توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی فراکسیون خانواده را در کنار فراکسیون زنان تشکیل داده ایم و ما برای حل این مشکلات تلاش می کنیم اما به این معنا نیست که ما به شما بانوان موفق نیاز نداریم و دست ما برای شنیدن برنامه ها و طرح های شما همیشه دراز است.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین