|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۲۰۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: حلزون و لاک‌پشت در کنار ماهی قرمز عامل انتقال بیماری است.
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: حلزون و لاک‌پشت در کنار ماهی قرمز عامل انتقال بیماری است.

سید حسین رضوانی گفت: با توجه به اینکه سنت دیرینه و فرهنگ مردم در سراسر کشور از اوایل اسفند پرورش و عرضه ماهی قرمز سرعت می‌گیرد اداره کل دامپزشکی مازندران توصیه دارد از مراکز تحت نظارت دامپزشکی ماهی خریداری شود.

وی افزود: اگر مردم در مراکز دارای مجوز دامپزشکی ماهی قرمز تهیه کنند مشکلی متوجه آنان نخواهد شد و به دلیل اینکه معمولا کودکان کم سن و سال علاقه‌مند به ماهی هستند از این رو والدین باید به نکات ایمنی توجه کنند و از دستفروشان بدون مجوز ماهی تهیه نکنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه، همه ساله بوروشورهای آموزشی درباره ماهیان قرمز تکثیر و به در بین دانش آموزان و ادارات توزیع می‌شود، تصریح کرد: در دو سال اخیر همراه ماهی قرمز جانوران وحشی، غیر بومی و غیر قانونی توزیع می‌شود که خلاف مقررات و قوانین بهداشتی است.

وی با اشاره به اینکه حلزون سیبی عامل و ناقل بیماری وحشتناکی برای کسانی است که با این حیوان تماس دارند، افزود: این نوع حلزون می‌تواند باعث ایجاد بیماری «آنژیوستروژیلازیس» شود که نوعی بیماری مشترک بین انسان و حیوان است.

رضوانی اظهار کرد: لاک‌پشت گوش قرمز دارای بیماری مشترک انسان و حیوان به نام «سالمونا» است که به سادگی قابل پیشگیری است و این بیماری بیشتر کودکان، سالمندان و زنان باردار را درگیر می‌کند و اگر بعد از لمس لاک پشت دست‌ها به خوبی شسته شود امکان انتقال بیماری به صفر می‌رسد.

وی تصریح کرد: مدارس و ادارات آموزش و پرورش همکاری خوبی در اطلاع رسانی موارد بهداشتی درباره ماهیان زینتی و حلزون سیبی و بیماری های ماهیان زینتی دارند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین