کد خبر: ۲۰۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۰
شرکت اپل برخی از بهترین گجت‌های جهان را تولید می‌کند؛ اما زمانی که در محصولات خود با مشکلی مواجه می‌شود،به نحوی آن را به‌عنوان یکی از ویژگی‌های محصول نمایش می‌دهد.
 شرکت اپل برخی از بهترین گجت‌های جهان را تولید می‌کند؛ اما زمانی که در محصولات خود با مشکلی مواجه می‌شود،به نحوی آن را به‌عنوان یکی از ویژگی‌های محصول نمایش می‌دهد.

استیو جابز، بنیان‌گذار اپل، به‌منظور متقاعد کردن خریداران و پذیرفتن مشکلات آیفون از شیوه‌ی نادرست «تحریف واقعیت» استفاده می‌کرد؛ طوری که خریداران تصور می‌کردند ایراد گوشی‌ آن‌ها، در حقیقت ایراد نیست و از مزایای آن به‌حساب می‌آید؛ اما پس از مرگ استیو جابز، اپل در شرایط دیگری قرار گرفته است. امروزه با افزایش رقابت بین کمپانی‌ها و توسعه‌ی دانش فناوری کاربران و تأثیرگذاری رسانه‌ها در افشای حقایق، دیگر نمی‌توان از شیوه‌ی تحریف واقعیت همانند گذشته استفاده کرد؛ از این‌رو انتقادات خریداران محصولات اپل نسبت به گذشته نمود بیشتری پیدا کرده است. البته ممکن بود در صورت زنده بودن استیو جابز فقید، اپل راهی برای این مشکل نیز پیدا کند.

در این مقاله به برخی از این مشکلات نگاهی می‌اندازیم و می‌بینیم که اپل این مشکلات را چگونه توجیه کرده است:

۱. اپل سرعت پایین آیفون‌های قدیمی را به‌عنوان یک ویژگی به خریداران تحمیل می‌کرد
اخیرا بحث بر سر این است که شرکت اپل به خاطر نقص باتری آیفون‌های قدیمی، مجبور به کاهش سرعت این گوشی‌ها بوده است. هدف از این کاهش سرعت، حفظ عملکرد باتری آیفون‌های قدیمی است؛ اما اپل هرگز کاربران را از این موضوع مطلع نساخت.

این نقص آیفون کاربران را مجبور می‌کند گوشی‌ قدیمی خود را ارتقاء دهند و با جایگزینی باتری این مشکل را حل کنند. قسمت بد ماجرا این است که اپل پس از انتشار شواهدی درباره‌ی این موضوع در فضای مجازی، به این ترفند اعتراف کرد.

پاسخ اپل به این موضوع چه بود؟ آن‌ها ادعا کردند که این ویژگی در آیفون‌های قدیمی به‌منظور صرفه‌جویی در عمر باتری آیفون‌ها عرضه شده است.

بعد از یک جدال طولانی، سرانجام شرکت اپل تصمیم گرفت باتری‌های قدیمی را با قیمتی ارزان‌تر با باتری‌ جدید تعویض کند و به‌زودی برای رفع این مشکل بزرگ یک به‌روز‌رسانی برای کاربران ارائه دهد. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا این یک ویژگی به‌حساب می‌آید؟

۲. آنتن‌دهی به شیوه‌ی جدید؛ مشکل از نحوه‌ی در دست گرفتن گوشی توسط کاربران است
آیفون ۴ با یک طراحی کاملا جدید و یک آنتن خارجی که در اطراف گوشی به‌صورت نوارهای فولادی پیچیده شده بود، عرضه شد. این ویژگی آیفون ۴ در بسیاری از موارد باعث سهولت در برقراری ارتباط می‌شد؛ اما اگر کاربر هنگام صحبت کردن، این نوارهای فولادی را با دست خود می‌پوشاند، برقراری ارتباط با مشکل مواجه می‌شد.

البته این نوع طراحی آیفون ۴ باعث کاهش فروش آن نشد؛ اما در نوع خود اشتباه بزرگی در طراحی این گوشی بود. اپل می‌توانست این اشتباه را بلافاصله بپذیرد؛ اما متأسفانه به‌جای پذیرش اشتباه، پاسخ این شرکت ناامید‌کننده بود. حتی استیو جابز خود در پاسخ به یکی از خریداران گفت: «گوشی را طور دیگری در دست بگیر.»

در نهایت اپل با انتشار بیانیه‌ای به کاربران خود اعلام کرد که با دست گوشه‌ی پایین سمت چپ گوشی را نپوشانند و همچنین از محافظ بامپر استفاده نکنند.

عبارت «شما آن را اشتباه در دست می‌گیرید» در نهایت تبدیل به مثال بارزی از تلاش اپل برای شانه خالی کردن از زیر بار این مشکل تبدیل شد.

به‌تدریج، اپل و جابز اعلام کردند آن‌ها در بخشی از طراحی این محصول اشتباه کرده‌اند. اپل حتی برای جبران اشتباه خود محافظ بامپر رایگان را به کاربران آیفون ۴ پیشنهاد داد. در نسل بعد، طراحی آیفون ۴ اس دست‌نخورده باقی ماند؛ اما کاربران توانستند این گوشی را هر طور که دوست داشتند در دست بگیرند و همچنان آنتن‌دهی خوبی داشته باشند.

۳. اپل می‌داند که USB-C بهتر از کابل لایتنینگ است
زمانی‌که پورت کابل لایتنینگ آیفون برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ عرضه شد، در واقع یک فناوری انقلابی و کاربردی و یک ویژگی واقعی محسوب می‌شد. اپل در این فناوری، پورت شارژر را به‌طور چشمگیری کوچک‌تر کرد. اما از آن زمان به بعد، با وجود قولی که اپل در استفاده از پورت‌ رایج‌تر جهانی USB-C داده بود، همچنان از پورت لایتنینگ در آیفون و آیپد استفاده می‌کند.

در اینجا خلاصه‌ای از رویداد‌ها را می‌بینید:

سال ۲۰۰۹: اپل، سامسونگ و سایر تولید‌کنندگان عمده‌ی گوشی هوشمند تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که بر اساس آن، محصولاتی که با کابل USB-C شارژ می‌شوند، تولید کنند.

سال ۲۰۱۲: اپل اولین پورت کابل لایتنینگ در آیفون ۵ را عرضه کرد؛ زیرا سرعت پایین توسعه‌ی کابل‌ USB-C، اپل را ناامید کرده بود.

سال ۲۰۱۴: سرانجام USB-C عرضه شد؛ ولی به‌کندی پیش می‌رفت.

سال ۲۰۱۶: USB-C به‌عنوان پورت استاندارد در تمام گوشی‌های اصلی اندروید استفاده می‌شد؛ اما اپل همچنان از پورت لایتنینگ استفاده می‌کرد. در همان زمان، اپل جک استاندارد ۳.۵ میلی‌متری هدفون را از گوشی‌های خود حذف کرد.

سال ۲۰۱۷: حتی نینتندو که در کنسول‌های قبلی خود از پورت‌های شارژ اختصاصی و عجیب‌وغریب استفاده می‌کرد، در نینتندو سوئیچ به پورت USB-C روی آورد.

ناامیدی اولیه‌ی اپل از سرعت پایین USB-C قابل‌ توجیه است؛ اما در حال حاضر، از دید مصرف‌کنندگان این دیدگاه ناعادلانه است. به‌طور کلی USB-C نسبت به لایتنینگ برای یک کاربر معمولی بهتر است. USB-C مانند لایتنینگ قابلیت شارژ گوشی دارد و برای شارژ کردن هدفون‌ بی‌سیم نیز قابل استفاده است. همچنین این امکان را فراهم می‌کند تا گوشی خود را به تلویزیون یا صفحه‌نمایش‌های دیگر وصل کنید. به همین دلیل است که اپل در مک‌بوک‌های جدید یک پورت USB-C تعبیه کرده و از پورت‌های استاندارد USB، مینی دیسپلی و HDMI خبری نیست. در واقع یک پورت کار همه را انجام می‌دهد.

حقیقت تلخ این است که پورت لایتنینگ یک جریان درآمد اضافه برای اپل ایجاد کرده است؛ زیرا تولید‌کنندگان ثالث به اپل پول پرداخت می‌کنند تا لوازم جانبی‌ بسازند که از پورت‌های اختصاصی اپل استفاده می‌کنند.

این به‌عنوان یک استدلال مطرح می‌شود که استفاده‌ی اپل از پورت USB-C سبب می‌شود لوازم جانبی‌ که کاربران آیفون از پیش خریده‌اند و به پورت لایتنینگ مجهز هستند، به وسایلی غیر قابل استفاده تبدیل شوند. اما به نظر نمی‌رسد استفاده از پورت USB-C به دلیل ناراحتی کاربران از غیر قابل استفاده‌ شدن لوازم جانبی باشد؛ چراکه اپل یک بار زمانی که به سمت پورت لایتنینگ می‌رفت، این کار را انجام داد و سپس جک ۳.۵ میلیمتری هدفون را حذف کرد؛ مواردی که سبب شدند بسیاری از لوازم‌ جانبی‌ پیشین کاربران از رده خارج شوند.

۴- اپل می‌گوید نباید تبلیغاتش را باور کنید
اپل در دادگاهی گفت «هیچ انسان منطقی نمی‌تواند به اظهارات اپل، به‌عنوان واقعیت مسلم تکیه کند یا به‌واسطه‌ی آن‌ها دچار سوء‌تفاهم شود.»؛ یا به تعبیر Wired: «تبلیغات ما دروغ نیستند؛ اما شما ساده هستید اگر آن‌ها را باور کنید.»

این سخنان اپل در جریان نبردی در دادگاه پس از عرضه‌ی آیفون 3G فاش شد که در تبلیغ آن ادعا می‌شد: «دو برابر سریع‌تر، فقط با نصف قیمت.» البته کاربران به‌سرعت متوجه شدند که ادعاهای اپل درباره‌ی آیفون 3G حقیقت ندارند. این گوشی نه‌تنها دو برابر سریع‌تر نبود، بلکه قیمت آن از نسل قبلی خود بیشتر بود.

این آخرین باری نخواهد بود که اپل از محتوای تعجب‌برانگیز در تبلیغات خود استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال کمپین جدید «با آیفون عکس بگیرید» را به یاد بیاورید. تعداد عظیمی از بیلبوردهای تبلیغاتی و پیام‌های بازرگانی ساخته شدند تا شما را متقاعد کنند که عکس‌های مشابه آنچه در بیلبوردها می‌بینید، با هیچ گوشی دیگری غیر از آیفون قابل ثبت نیستند. این درحالی است که در بخشی از همین بیلبورد‌ها با فونت بسیار کوچک نوشته شده: «برای ثبت این تصاویر از نرم‌افزار‌ها و تجهیزات دیگری نیز استفاده شده است.»

این ویدئو به شما نشان می‌دهد که از چه لوازم جانبی پیشرفته‌ای برای گرفتن این عکس‌ها استفاده شده است؛ ابزاری که کاربران عادی قادر به تهیه آن‌ها نیستند. اپل درباره‌ی گرفتن این عکس‌ها با آیفون درست می‌گوید؛ ولی در حقیقت به‌نوعی واقعیت را تحریف کرده است.

انتظار تغییر در سیاست‌های اپل نداشته باشید
همان‌طور که اپل می‌گوید، اگر ادعاهای بازاریابی را باور می‌کنید، ساده هستید؛ اما این موضوع سبب نمی‌شود که آن‌ها از تولید بیشتر این نوع محتوای بازاریابی، بیشتر از پیش استفاده نکنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین