|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۲۰۴۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
هیئت امنا بالاترین جایگاه تصمیمی‌گیری پس از تولیت است که زیر نظر آن‌ها هفت کمیسیون تخصصی هستند که اکثر افراد آن کارشناسان و متخصصانی هستند که مسائل را به صورت تخصصی بررسی و پیگیری می‌کنند.
 مرتضی بختیاری گفت: یکی از اهداف داعش حرم رضوی بود که با تدابیر انجام شده و به لطف خداوند ده‌ها توطئه خنثی شد، اما به زودی قرار است بخشی از محدودیت‌ها با دستگاه‌های ایکس‌ری که قرار است بیاید، رفع شود.

 مرتضی بختیاری ظهر امروز در نشست خبری گزارش دو سالانه عملکرد آستان قدس که در سازمان مرکزی آستان برگزار شد، با اشاره به سالروز آیت‌الله واعظ طبسی اظهار داشت: ایشان چه قبل و چه بعد از انقلاب منشأ برکات و آثار کشور هستند.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی در هفت محور فعالیت خود را انجام داده‌ است، افزود: آستان قدس رضوی در محورهای حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی، خدمت‌رسانی به زائران، ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی، موقوفات و نذورات، علم و فناوری، امداد مستضعفین، فعالیت‌های اقتصادی و شرکت‌های وابسته فعالیت کرده‌ است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به شاکله آستان قدس، تصریح کرد: هیئت امنا بالاترین جایگاه تصمیمی‌گیری پس از تولیت است که زیر نظر آن‌ها هفت کمیسیون تخصصی هستند که اکثر افراد آن کارشناسان و متخصصانی هستند که مسائل را به صورت تخصصی بررسی و پیگیری می‌کنند.

بختیاری با تأکید بر اینکه موقوفات براساس نظر کارشناسان فقهی و شرعی معاف از مالیات است، بیان کرد: در زمان طاغوت هم موقوفات معاف از مالیات بودند و بعد از پیروزی انقلاب هم براساس نظر امام(ره) شرکت‌های آستان قدس معاف از مالیات هستند و در ادامه در سال گذشته تولیت جدید آستان قدس از رهبر استفتاء کردند و ایشان اعلام کردند آستان قدس معاف از مالیات است.

وی با بیان اینکه دارایی آستان قدس به جز نذورات و موقوفات چیزی نیست، ادامه داد: آستان قدس از پرداخت مالیات ارزش افزوده و مالیات تکلیفی معاف نیست و در سایر مالیات‌ها معاف است، هر چند برای رقابت با سایر شرکت‌های دیگر، آستان قدس می‌تواند مالیات خود را به صورت جمعی خرجی پرداخت کند، در این صورت مالیات آستان قدس به خزانه دولت واریز می‌شود اما به صندوق آستان قدس برمی‌گردد و در راستای نیت واقف خرج می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به بدهی دولت به آستان قدس رضوی گفت: بدهی دولت به دوره کنونی برنمی‌گردد و بخش زیادی از آن در سال 92 پیگیری شده و مبلغ قابل توجهی پرداخت شده‌است.

بختیاری تصریح کرد: هم‌اکنون 3 هزار و 400 میلیارد تومان از دولت طلبکاریم که آماده‌ایم این مطالبات را در قالب سهام وصول کنیم.

وی با بیان اینکه بالغ بر 43 درصد اراضی مشهد متعلق به آستان قدس رضوی است، متذکر شد: اراضی آستان قدس در شهر زیاد است، بنابراین باید با شهرداری همکاری کنیم و تنها تفاوتی که ما با شهرداری داریم این است که ما باید طبق نظر واقف عمل کنیم اما در شهرداری چنین چیزی نیست.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: جلسات مشترکی با شهردار و معاونان شهردار برگزار کرده‌ایم و در هر جلسه نقاط اختلافی بررسی می‌شود تا خللی برای خدمت‌رسانی به زائران نداشته باشیم چرا که زائرمحوری یکی از اولویت‌های آستان قدس است.

بختیاری با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های تولیت محترم زائر محوریست، گفت: طبق نظر ایشان زائر از مبدأ تا مقصد باید تحت حمایت قرار بگیرد، برای همین زائرشهر و زائرسرا دو مجموعه‌ای هستند که در مشهد مقدس در ورودی طرق و کوی طلاب برای اسکان زائران ساخته شده‌است.

وی افزود: زائرشهر در 35 هکتار، سه فاز، 28 بلوک و هر بلوک 25 سوئیت ساخته شده‌است که فاز اول آن سال گذشته افتتاح شد و تاکنون 15 هزار زائر اولی و زائر محروم در آنجا اسکان پیدا کرده‌اند که هر زائر 3 روز می‌تواند اسکان پیدا کند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: فاز دوم زائر شهر تا پایان شهریور سال 97 افتتاح می‌شود و قرار است فاز سوم از طریق نذورات و خیرین تامین مالی شود و به بهره‌برداری برسد و فاز اول زائرسرا نیز تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود.

بختیاری با اشاره به اینکه پیگیری فساد برای آستان قدس تکلیف مضاعفی است، تصریح کرد: فساد در آستان قدس سبب سلب اعتماد مردم می‌شود، در همین راستا بخشی از نظارت ما توسط مجامع موسسات است که تشکیل شده‌است.

وی ادامه داد: موسسه حسابرسی مفید راهبر نیز یک موسسه برون سازمانی است که به نوعی نظارت سیستماتیک برون سازمانی دارد و در کنار آن انتصاب مدیر مالی داخلی مثل ذی‌حساب در دستگاه‌های اجرایی است و در کنار آن‌ها موسسه بازرسی و اداره کل حراست آستان قدس وظایف نظارتی دارند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص رسیدگی به پرونده فساد اقتصادی در دوره مدیریت گذشته گفت: در زمان آیت‌الله طبسی پرونده‌ای در خصوص فساد اقتصادی تشکیل شده‌ است تا رسیدگی لازم به آن انجام شود، حکم دادگاه نیز در این زمینه صادر شده و منتظر حکم قطعی هستیم تا بتوانیم در صورت نیاز آن را اطلاع‌رسانی کنیم.

بختیاری در مورد اقدامات آستان قدس در حاشیه شهر مشهد گفت: حاشیه‌نشینی یکی از مصیبت‌های مهاجرت بی‌رویه شهرهاست که به دلیل جاذبه حرم رضوی در مشهد مهاجرت بیشتری انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات تولیت جدید، حل مشکل سندهای اراضی شهرک شهید رجایی و باهنر بوده‌است که کل این زمین‌ها متعلق به آستان قدس است اما بسیاری از اهالی این منطقه نمی‌توانستند سند بگیرند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: مصوبه‌ای در هیئت امنا تنفیذ شد که سطحی از مساحت این منطقه معاف از طرح تقدیمی به آستان قدس شوند و برای استمرار ارتباط آستان قدس بخش دیگری بر اساس قیمت منطقه‌ای هزینه گرفته شود که این طرح مساعدتی شامل 10 هزار خانه روستایی و شهرستان سرخس می‌شوند.

بختیاری در مورد مسقف شدن صحن جامع رضوی گفت: این طرح در هیئت امنای آستان قدس مطرح شده و کار کارشناسی آن بیش از یکسال است و به جهت اهمیت موضوع قرار شده‌است که مسقف نمودن این طرح را به مسابقه بگذارند تا در نهایت طرحی با المان حرم مطهر و آثار فاخر معماری ایرانی اسلامی تصویب و اجرا شود.

وی با اشاره به اقدامات معاونت امداد مستضعفین گفت: این معاونت یک معاونت جدید در آستان قدس است که در راستای خدمت به زائران و مجاوران مستضعف و محروم ایجاد شده‌است، یکی از وظایف این معاونت ایجاد اشتغال برای مناطق محروم است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تبیین کرد: ایجاد اشتغال برای توانمندسازی محرومینی که در روستاها هستند و بازیابی برای محصولات آن‌ها از وظایف این معاونت است که در همین راستا 30 میلیارد تومان معاونت امداد آستان قدس و 20 میلیارد تومان کمیته امداد امام خمینی(ره) در صندوق قرض‌الحسنه ولایت سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا بتوانیم 100 میلیارد تومان وام اشتغال در راستای توانمندسازی مردم محروم ارائه دهیم.

بختیاری با اشاره به تشکیل نمایندگی‌های آستان قدس رضوی در سراسر کشور اظهار داشت: در گذشته آستان قدس نمایندگی املاک و اراضی در استان‌هایی که موقوفه داشتند، داشته اما اکنون در همه مراکز استان‌ها حتی استان‌هایی که مایملک ندارند، ایجاد شده‌است.

وی با بیان اینکه نمایندگی‌های آستان قدس دو مأموریت مهم دارند، تصریح کرد: ماموریت اول رسیدگی به محرومین و مستضعفین و زائرانی است که از مبدا به سمت حرم رضوی حرکت می‌کنند و در این راستا از ظرفیت خودجوش مردمی و قالب جدید مفهوم خادم، مخدوم و خدمت استفاده می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ماموریت دوم نمایندگی‌ها، خدمات فرهنگی است، گفت: توسعه و نشر اندیشه‌های نورانی حضرت رضا(ع) یکی دیگر از ماموریت‌های این نمایندگی‌هاست چرا که وقف و نذر هر چه فعال‌تر باشد، تعاون و محبت حاکم می‌شود.

بختیاری با اشاره به اهمیت امنیت در حرم رضوی بیان داشت: یکی از اهداف داعش حرم رضوی بود که با تدابیر انجام شده و به لطف خداوند ده‌ها توطئه خنثی شد، اما به زودی قرار است بخشی از محدودیت‌ها با دستگاه‌های ایکس‌ری که قرار است بیاید، رفع شود.

وی با اشاره به افزایش نذورات در سال 95 گفت: از برکات توزیع غذا، میزان نذورات آستان قدس در سال 95 نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اقدامات آستان قدس در مورد بافت فرسوده اطراف حرم رضوی گفت: اقدامات این طرح ارتباطی با آستان قدس رضوی ندارد و هیچ هماهنگی در این رابطه با تولیت جدید انجام نشده‌است در صورتی که رهبری در سال‌های گذشته تذکر داده‌بودند که هر اقدامی که انجام می‌شود با تولیت آستان قدس رضوی هماهنگ شود.

بختیاری ادامه داد: متاسفانه نه در تولیت جدید و نه در تولیت قدیم این هماهنگی‌ها شکل نگرفته است و از نظر ما مرتفع‌سازی در اطراف حرم و کاهش عرض خیابان شارستان مورد تائید ما نیست.

وی در مورد مصوبه شورای عالی شهرسازی گفت: این مصوبه مراحل قانونی خود را نگذرانده است و ما اعتراض خود را در جلسه‌ای با شهرداران سابق و معاون وزیر و معاون استاندار مطرح کردیم، تنها ویژگی این طرح این است که ساختمان‌های بلند اطراف حرم ساخته نشود اما در کل مصوبه مورد اعتراض ماست.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در مورد «مشهد مال» بیان کرد: ما در سال گذشته «مشهد مال» را واگذار کردیم و از محل فروش آن برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی در منطقه اقتصادی و طرح‌های انتفاعی و انرژی برنامه داریم.

بختیاری در پایان با اشاره به حضور آستان قدس رضوی در مناطق زلزله‌زده گفت: بنیاد کرامت در عرصه خانه‌سازی در کرمانشاه حضور فعال دارد و مؤسسه عمران و توسعه آستان با همکاری بنیاد مسکن قرار است یک هزار خانه را بسازند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین