|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۸
کد خبر: ۲۰۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
امروز پنج شنبه برابر با دوم مرداد 1393 هجری خورشیدی، بیست و ششم رمضان 1435 هجری قمری، بیست و چهارم جولای سال 2014 میلادی است. 26 سال پیش در چنین روزی، عملیات غدیر با هدف دفع تجاوز دشمن از مرزهای جنوبی در منطقه ی شلمچه آغاز شد.
مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

2 مرداد 1379

احمد شاملو شاعر معاصر ایرانی و صاحب اثرهای ارزنده ای چون هوای تازه، باغ آینه، آیدا در آینه در 75 سالگی درگذشت.

2 مرداد 1367

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات غدیر را با هدف دفع تجاوز دشمن از مرزهای جنوبی در منطقه ی شلمچه آغاز کرد. در این عملیات، منطقه هایی که به اشغال متجاوزین درآمده بود، باز پس گرفته شد، بخش‏هایی از استان خوزستان در منطقه ی عمومی شلمچه، جاده خرمشهر، اهواز، پادگان حمید و جفیر از اشغال دشمن درآمد.

2 مرداد 1360

دومین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار و در نتیجه محمدعلی رجایی با بیش از 14 میلیون رأی به ریاست جمهوری برگزیده شد.

2 مرداد 1342

پس از دستگیری امام خمینی و رویداد 15 خرداد 1342، تعدادی از علما و مراجع از قم، مشهد و دیگر شهرها به تهران آمدند و با تنظیم نامه‏ای مبنی بر تأیید مرجعیت ایشان، خواستار آزادی امام شدند.

2 مرداد 1320

در جریان جنگ جهانی دوم؛ نمایندگان وزارتخانه های امور خارجه، جنگ، اقتصاد و امور هندوستان در بریتانیا در جلسه ی مشترکی توافق کردند که به جای تحریم اقتصادی، حمله ی نظامی به ایران را در دستور کار خود قرار دهند.

2 مرداد 1300

هیات دولت مصوبه ای را برای جلوگیری از خروج طلا و نقره از کشور تصویب کرد.

2 مرداد 1290

نجفقلی خان صمصام السلطنه بختیاری مأمور تشکیل کابینه شد. این کابینه که سوم مرداد تشکیل شده بود تا هفتم آذر همان سال دوام داشت.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین