|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
دیروز٤٠ چنار ١٠ ساله جایگزین چنارهای مریض بلندترین خیابان تهران شدند
کد خبر: ۲۰۴۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
این‌طور که شهردار تهران در مراسم توضیح داد، این کمپین از مردم می‌خواهد در کنار سبزه‌ای که برای هفت‌سین نوروزش می‌کارند، درختی در حیاط خانه‌شان غرس کند و البته در پارک‌های مناطق مختلف شهر تهران، فضاها و زمین‌هایی را آماده شده است تا مردم بتوانند درختی در آن غرس کنند.
  احیای چنارستان، با کاشت ٤٠ چنار ١٠ساله آغاز شد. تا پایان‌ سال ٧٠٠ درخت دیگر هم به چنارهای خیابان ولیعصر تهران اضافه می‌شود؛ خیابانی که بخشی از هویتش را مدیون وجود چنارهایی است که بسیاری از آنها در دهه‌های گذشته به دلایل مختلف قطع شده و از بین رفته‌اند. چنارهای ولیعصر در چند ‌سال گذشته، بیمار هم شدند و سرطان گرفتند اما جدا از بی‌توجهی‌های مدیریت شهری در تمام سال‌های گذشته، امسال شهرداری بنا کرد که چنارهای بیمار را برچیند و درخت‌های نویی بیاورد. این اتفاقِ نوی دیروز با آغاز هفته درختکاری رقم خورد و درختان ١٠ تا ١٥ساله که از اصفهان خریداری شده بودند، در بلندترین خیابان تهران پاگیر شدند.

ظهر دیروز با حضور شهرداری تهران، مدیران شهری و اعضای شورای شهر تهران، پروژه ساماندهی و احیای چنارهای خیابان ولیعصر شروع شد تا بعد از سال‌ها بی‌مهری به بازمانده‌های هویت تهران، بشود به آینده پایتخت امیدوار بود و سبزی‌ای که قرار است در سال‌های آینده رقم بخورد. این کار شهرداری البته درحالی است که برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد از شمار هزاران چنار این خیابان ١٨کیلومتری تنها ٦‌هزار درخت باقی مانده و این تعداد هم وضع مناسبی ندارند. این رقم اگرچه مورد اختلاف مسئولان شهری و منتقدان است اما روشن است که مسیر سبز چنارستان در بخشی از مناطق ١، ٣، ٦ و ١١ قطع شده و از بین رفته است.

طرح تازه شهرداری تهران اما برای ساماندهی و احیای خیابان ولیعصر با فرارسیدن هفته درختکاری اجرا می‌شود تا ٧٤٠ درخت تازه‌نفس، جای چنارهای بیمار را بگیرد. در مراسمی که ظهر دیروز برای این اتفاق برگزار شد، شهردار تهران از برنامه‌های مفصل هفت روزِ هفته درختکاری گفت و جزییاتی از چرایی کاشت ٧٤٠ چنار در خیابان ١٨کیلومتری ولیعصر داد.محمدعلی نجفی با یادکردن از گذشته به این‌که چنارهای خیابان ولیعصر حدود ١٨‌هزار اصله تخمین زده می‌شد و در سرتاسر این خیابان ١٨کیلومتری به‌عنوان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه کاشته شده بود، گفت: «امروز تخمین می‌زنیم حدود ١٦‌هزار چنار در این خیابان وجود دارد که در سال‌های گذشته بنا بر اتفاقات مختلفی که شاید بخشی از آنها ندانم‌کاری بوده است، بعضی از چنارها دچار آفت و سرطان رنگی شدند.»

او با اشاره به این‌که در بعضی از کتب به تهران به‌عنوان چنارستان اشاره شده، گفت: «متاسفانه از دو- سه‌سال پیش بخشی از چنارهای خیابان ولیعصر به دلایل مختلف و با تصمیمات مختلفی که گرفته شده، دچار آفت شدند، از این‌رو حدود ٧٥٠ اصله چنار دچار بیماری سرطان رنگی شده بودند.»شیوه اشتباه پیاده‌راه‌سازی در محور خیابان ولیعصر بدون توجه به شرایط زیست‌محیطی درختان که در طول یک‌دهه اخیر ریشه بسیاری از چنارها را خشکانده، یکی از مواردی بود که نجفی به آن اشاره کرد: «پیاده‌راه‌سازی در خیابان ولیعصر لطماتی به ریشه‌های چنار وارد و نفوذ آب به ریشه آنها را محدود کرده است؛ علاوه بر این، سیمان به کار برده شده در بخشی از جوی‌های خیابان ولیعصر و تعرض بعضی از ساختمان‌ها به پیاده‌راه، باعث مسدودشدن راه نفوذ آب به سمت چنارهای این خیابان شده است.»

شهردار تهران با استناد به بررسی‌ها و مطالعات علمی صورت‌گرفته درطول چند ماه گذشته، ادامه داد: «در اثر این مطالعات، به این نتیجه رسیدیم که برای درختان بیمار نمی‌توان اقدامی صورت داد و باید آنها را با درختان دیگر جایگزین کنیم؛ به دلیل این‌که نمی‌خواستیم درختان کوچکی را به جای این درختان چنار قدیمی بکاریم، از شهر اصفهان کمک گرفتیم و این درختان ١٠ تا ١٥ساله را از آن‌جا خریداری و به تهران منتقل کردیم.»او با این گفته‌ها از شهروندان درخواست کرد تا شهرداری را درباره پوشش گیاهی تهران و حفاظت از فضای سبز یاری کرده و در هر جایی که با مشکل و خطایی مواجه می‌شوند، حتما موضوع را به این نهاد اعلام کنند.

برخورد با قاتلان درختان تهران

نجفی با یادکردن از روزهای اول مسئولیت خود در شهرداری تهران، تعریف کرد با فروشگاهی مواجه شده که تعدادی از درختان مقابل مغازه را قطع کرده بود تا جلوی ویترینش را نگیرد: «در مواجهه با این تخلف سخت‌ترین برخورد را کردیم و بلافاصله پرونده را به دستگاه قضائی ارجاع دادیم؛ همچنین فرد مسئول در شهرداری- که شاید زیاد مقصر نبود- را برکنار کردیم که دیگران حساب کار خود را بکنند.»

او عزم شهرداری تهران در حفاظت و توسعه پوشش گیاهی و فضای سبز شهر را جدی دانست و تأکید کرد که «در کنار ما و مردم قوای سه‌گانه هم مسئول هستند» و به‌خصوص از دستگاه قضائی تقاضا کرد درباره پرونده‌هایی که از طرف شهرداری پیرامون فضای سبز ارجاع می‌شود، با سرعت و قاطعیت بیشتری اقدام کنند.شهردار تهران همچنین توضیح داد که درباره بخشی از ساخت‌و‌سازهای خیابان ولیعصر(ع) که مشرف به خیابان اصلی هستند، قطعا سختگیری بیشتر خواهد شد و اجازه داده نمی‌شود که با ساخت‌و‌سازها، لطمه‌ای به درختان و فضای سبز وارد شود.

تهران؛ شهر سبز نمونه

«درخت در کنار سبزی»؛ این عنوان یکی از کمپین‌هایی است که شهرداری تهران برای طرح این شهر به‌عنوان شهری سبز در سطح ملی و بین‌المللی به راه انداخته است. این‌طور که شهردار تهران در مراسم توضیح داد، این کمپین از مردم می‌خواهد در کنار سبزه‌ای که برای هفت‌سین نوروزش می‌کارند، درختی در حیاط خانه‌شان غرس کند و البته در پارک‌های مناطق مختلف شهر تهران، فضاها و زمین‌هایی را آماده شده است تا مردم بتوانند درختی در آن غرس کنند.

نجفی با شرح جزییات این کمپین امیدواری کرد که با این کار تهران به‌عنوان یک شهر نمونه در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شود تا در فاصله زمانی کوتاهی، فضای سبز شهر به چند برابر افزایش پیدا کند.به ‌گفته او، در ٦ماه گذشته حدود ‌هزار و ٢٠٠ هکتار فضای سبز در کمربند اطراف تهران با آبیاری قطره‌ای ایجاد شده که در روز سه‌شنبه به‌عنوان روز درختکاری افتتاح خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین