|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۹
کد خبر: ۲۰۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
دو سه روز بیشتر تا مراسم اسکار باقی نیست. مراسمی که می‌توان گفت پرزرق‌وبرق‌ترین، باشکوه‌ترین، مهمترین و البته رسانه‌ای‌ترین مراسم سینمایی دنیاست و به همان نسبت هم جنجالی و حاشیه‌ساز.
دو سه روز بیشتر تا مراسم اسکار باقی نیست. مراسمی که می‌توان گفت پرزرق‌وبرق‌ترین، باشکوه‌ترین، مهمترین و البته رسانه‌ای‌ترین مراسم سینمایی دنیاست و به همان نسبت هم جنجالی و حاشیه‌ساز.

فراموش نکرده‌ایم که در اسکار گذشته چگونه اعلام نامی اشتباهی در مراسم جنجالی جهانی را کلید زد و باعث شد حواشی چنان اوج گیرد که کمترین تبعاتش برای اسکار بیکارشدن شماری از امتحان پس داده‌ترین و کارآزموده‌ترین کارکنانش بود...

بله؛ دو سه روز دیگر نودمین دوره مراسم سینمایی اسکار برگزار می‌شود. در حقیقت اگر بخواهم دقیقش را بگویم؛ نودمین دوره مراسم اسکار شامگاه یکشنبه ۱۳ اسفند برگزار می‌شود که البته دیرتر از موعد برگزاری همه ساله‌اش است؛ آن هم به این دلیل که نخواسته‌اند شکوه و عظمت مراسم به خاطر تداخل با مسابقات المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ کره‌جنوبی زیر سایه آن رخداد ورزشی قرار گیرد. آن‌گونه که از شرایط برمی‌آید امسال از اشتباهات دیوانه‌کننده یکی دو‌سال اخیر اثری نخواهد بود. با این‌که اگر هم اشتباهی باشد، اگر هم جوایز به ناحق داده شود، اگر هم عده‌ای سزاوار دست‌شان از مجسمه طلایی باارزش اسکار دور بماند و اگر هم هر اتفاق بزرگ و کوچک دیگری به وقوع پیوندد، باز هم شک نکنید که از ارزش و اهمیت و شکوه اسکار چیزی کاسته نخواهد شد. هرچه باشد اسکار اسکار است؛ مراسمی که از‌ سال ٢٠٠٢ در سالن دالبی در‌ هالیوود برگزار شده، حداقل در این یک روز ‌سال حواس ده‌ها و شاید هم صدها‌میلیون نفر را در تمام دنیا از طریق پخش زنده از شبکه ایِ‌ام‌سی معطوف این نقطه داغ دنیا کرده است...

نادیده‌ گرفته ‌شده‌های امسال چه کسانی هستند؟
تاریخ اسکار سرشار است از اسامی بزرگی که اسکار آنها را نادیده گرفته که در سطور کناری به برخی از آنها پرداخته‌ایم. فیلم‌ها و بازی‌های خارق‌العاده‌ای که جایزه را به رقبای ضعیف‌تر خودشان باخته‌اند. امسال نیز از این موارد کم نداریم که شاید مهمترین‌شان پیش علاقه‌مندان جریان اصلی ‌هالیوود فیلم پرفروش و هیجان‌انگیز زن شگفت‌انگیز باشد که هم از این نظر که نشان داد اتفاقات هیجان‌انگیز در‌ هالیوود تمامی ندارند و هم از این جنبه که به کلی در اسکار نادیده گرفته شد، همگان را حیرت‌زده کرد. فیلم پست جدیدترین فیلم استیون اسپیلبرگ نیز که باوجود بی‌نقص‌بودن داستان و کارگردانی و البته نقدهای خوبی که دریافت کرده، تنها در دو بخش نامزد جایزه اسکار شده، از مهمترین نادیده‌مانده‌های امسال می‌تواند قلمداد شود.
در میان هنرمندان اما دست‌کم گرفته‌شده‌ترین هنرمند جیمز فرانکو است که باوجود بازی خیره‌کننده خود در فیلم هنرمند فاجعه نتوانسته در میان نامزدهای بهترین بازیگران قرار بگیرد. البته این قضیه را بعضی به فرامتن نسبت داده و نادیده گرفتن جیمز فرانکو را با مطرح شدن اتهاماتی مبنی بر بدرفتاری‌های جنسی او که یک روز پیش از اعلام نامزدهای اسکار رسانه‌ای شد، بی‌ارتباط نمی‌دانند. بازی خیره‌کننده تیفانی هدیش در فیلم کمدی سفر دختران نیز مانند بازیگران نقش مکمل فیلم با اسمت مرا صدا بزن و نیز کارگردانانی مانند مارتین مک دانا و استیون اسپیلبرگ نادیده گرفته شده‌اند.

رکوردهای احتمالی
آیا رکوردی در مراسم اسکار ۲۰۱۸ شکسته خواهد شد؟ پاسخ این پرسش را عینا از یکی از سایت‌های معتبر سینمایی نقل می‌کنم: بله! راشل موریسون که فیلمبرداری فیلم مادباند را برعهده داشته نخستین زنی است که در این ۹۰‌سال نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری می‌شود. گرتا گرویگ، کارگردان لیدی برد نیز پنجمین زنی است که در تاریخ اسکار نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی می‌شود و اگر جایزه را ببرد نخستین زن پس از کاترین بیگلو خواهد بود که در‌ سال ۲۰۰۹ برای فیلم مهلکه برنده این جایزه شد. مری جی بلیگ نیز نخستین کسی است که هم برای بازی و هم آهنگ اورجینال در فیلم مادباند نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود. جوردن پیلی، نویسنده و کارگردان فیلم ترسناک برو بیرون نیز نخستین سیاهپوستی است که برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی در یک‌سال نامزد می‌شود. از دیگر رکوردهای مراسم اسکار ۲۰۱۸ می‌توان به نامزدی دی ریس نویسنده فیلمنامه فیلم مادباند در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی، نامزدی یانس فورد برای مستند جزیره قدرتمند به‌عنوان نخستین کارگردان ترنسی که نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود و همچنین انیس واردا اشاره کرد که با ۸۹‌ سن برای فیلم مستند چهره‌ها مکان‌ها نامزد اسکار شده و مسن‌ترین شخصی است که تاکنون در مراسم اسکار نامزد شده است.

منبع : روزنامه شهروند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین