|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۲۰۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
نيکوبرش با بيان اينکه انحراف در مبلغان سنتي نه‌تنها در زنان بلکه در مردان مبلغ نيز ديده مي‌شود، تأکيد کرد: خرافات و انحرافات در ميان مبلغان سنتي بيشتر است و متأسفانه تا زماني که اقبال فرهنگ اجتماعي به اين افراد وجود داشته باشد، اين افراد هستند و به قول معروف حتي اگر در را ببنديم از پنجره وارد مي‌شوند.
رئيس اقشار اجتماعي سازمان تبليغات اسلامي مي‌گويد برخي خانم‌جلسه‌اي‌ها به بهانه انجام امور خيريه، هزينه‌هاي هنگفتي از مردم مي‌گيرند و در همين زمينه نیز از اهداي خانه‌اي در ولنجک به يک مداح زن انتقاد کرد.

فرزانه‌سادات نيکوبرش در گفت‌وگو با ايلنا افزود: افرادي که از طريق سازمان تبليغات معرفي مي‌شوند، بين ٥٠ تا صد هزار تومان دريافت مي‌کنند و اين  قيمتی معمول است که دريافت مي‌شود؛ اما افرادي که خارج از سازمان تبليغات کار مي‌کنند، قيمت‌هاي متفاوتي دريافت مي‌کنند و به صورت توافقي مبالغ دريافت مي‌شود و معمولا چشم‌و‌هم‌چشمي هم در اين فضا ديده مي‌شود. عده‌اي هم با اين ادعا که اين مبلغ را صرف امور خيريه مي‌کنند، مبالغ سنگيني از صاحبخانه دريافت مي‌کنند. حتي در يکي از موارد، يک خانه در ولنجک از سوی صاحبخانه به مبلغه اهدا شده بود.

او درباره برنامه‌هاي اين سازمان براي ساماندهي مبلغان و مداحان خانم گفت: سامانه جامع اعزام مبلغ با نام «سجام« در سايت سازمان تبليغات طراحي شده است و از همه مبلغان و مداحان خانم و آقا خواسته شده در اين سامانه از حدود پنج سال قبل ثبت‌نام کنند. البته او مي‌گويد: درباره ثبت‌نام مبلغان در اين سامانه، با سه دسته مواجه هستيم؛ يک دسته مبلغان سنتي هستند که يا سواد ندارند يا سواد پاييني دارند و سنتي رشد کرده و صداي خوشي داشتند و در منطقه خود شناخته‌شده هستند و کار تبليغي را انجام مي‌دهند. نوع دوم، افرادي هستند که تحصيلات حوزوي دارند و با توجه به اينکه علم آن را فراگرفته‌اند، به کار تبليغي نيز ورود کرده‌اند که انحراف در اين گروه بسيار کمتر است. نيکوبرش مي‌گويد نفس انسان گاهي اوقات باعث مي‌شود فردي هم با داشتن تحصيلات و اطلاعات کافي، باز هم انحراف داشته باشد. او دسته سوم از مبلغان را دانشگاهي معرفي مي‌کند که حدود ٦٠ درصد مبلغان از همين افراد تحصيل‌کرده و اهل علم هستند.

او با تأکيد بر اينکه نمي‌توان با گروه مبلغان سنتي به صورت سلبي برخورد کرد و برخوردمان با آنها ايجابي است، خاطرنشان کرد: بايد توجه داشت عرف‌هايي به اسم دين در جامعه وجود دارد که نياز به تغييرات فکري در جامعه دارد و تغيير اين نگرش در فرهنگ عرفي آن جامعه، نياز به زمان زيادي دارد. سازمان تبليغات نيز در اين زمينه تلاش‌هاي بسياري از طريق توانمندي اين زنان مبلغ انجام داده است.

نيکوبرش با بيان اينکه انحراف در مبلغان سنتي نه‌تنها در زنان بلکه در مردان مبلغ نيز ديده مي‌شود، تأکيد کرد: خرافات و انحرافات در ميان مبلغان سنتي بيشتر است و متأسفانه تا زماني که اقبال فرهنگ اجتماعي به اين افراد وجود داشته باشد، اين افراد هستند و به قول معروف حتي اگر در را ببنديم از پنجره وارد مي‌شوند.

او در پاسخ به اين پرسش که چرا اقبال عمومي به اين افراد زياد است، گفت: افراد نمي‌دانند وقتي که قصد دارند مجلس ذکر مصيبت براي اهل‌بیت برگزار کنند، مي‌توانند از مبلغان سازمان تبليغات اسلامي استفاده کنند. سازمان تبليغات در هر استاني علاوه بر مرکز استان، ادارات تابعه‌ای نيز دارد و اگر مردم درخواست مبلغ کنند، سازمان نيز با توجه به سامانه سجام، مبلغاني را معرفي مي‌کند که مقبول و شناخته‌شده هستند و براي ما مسئله‌اي ندارند؛ اما مردم از افرادي استفاده مي‌کنند که در محل خودشان شناخته‌شده هستند و اين افراد چون آگاهي لازم را ندارند، خرافات خود را تبليغ مي‌کنند.

او با بيان اينکه مشکلات در اين زمينه بسيار است، گفت: يکي از اقدامات سازمان، رسيدگي به شکايت‌های مردمي در همين زمينه است و درباره شکايت‌هایی که به سازمان مي‌شود نيز رسيدگي لازم انجام مي‌شود. برخي افراد نيز متنبه مي‌شوند و در مسير قرار مي‌گيرند؛ اما برخي افراد همچنان به کار خود ادامه مي‌دهند. درحال‌حاضر نيز حدود ١٠ تا ١٥ نفر از مبلغان سنتي هستند که مشکلات زيادي با آنها داريم. اگرچه اين افراد تعداد اندکي هستند؛ اما از آنجا که هميشه کار منفي بازتاب بيشتري دارد، فعاليت اين افراد بيشتر ديده مي‌شود و انعکاس آن شديدتر خواهد بود. البته اقدامات سازمان تبليغات برای حل اين مسائل، رو به جلو است و پيشرفت خوبي داشته است.

او ادامه داد: اين افراد از طريق مراد و مريدي عمل مي‌کنند و اين فرهنگ متأسفانه به‌راحتي اصلاح نمی‌شود و نياز به همکاري همه دستگاه‌ها دارد. سازمان تبليغات نيز دراين‌باره ايجابي عمل مي‌کند و با تربيت افراد و استفاده آنها در اين مجالس، سعي دارد جلوي فعاليت اين افراد گرفته شود و سعي مي‌کنيم عادت غلط را در اين زمينه اصلاح کنيم، البته يک‌سري عرف‌هاي اجتماعي نيز خيلي اجازه کار به ما نمي‌دهد؛ اما باز هم در تلاش هستيم تا فرهنگ مردم را در مباحث ديني ارتقا دهيم.

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین