|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۱
کد خبر: ۲۰۴۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
پیش از ایازی، حجت‌الاسلام مهدی طباطبایی، استاد اخلاق، نیز گفته بود: «ما حق نداریم بر سر حجاب، زنی را در خیابان دعوا کنیم. تذکرات این نیست که بگیریم برخورد به‌ زور کنیم و بکشیم در خیابان، توجه مردم را جلب کنیم. آنها لج می‌کنند. چرا؟ تا حالا که مردم پذیرفته بودند. به‌تازگی یک لج‌ولجبازی بین برخی مردم و مجریان به وجود آمده است... وقتی در خیابان می‌دود و یکی را می‌گیرد، ماشین گشت به زور می‌برد، او هم بالا می‌رود و چارقدش را علم می‌کند. دارد لجبازی می‌کند؛ به همین دلیل که چارقد (روسری) سرش بوده و از خانه بیرون آمده است؛ اگر می‌خواست بی‌حجاب باشد، از همان خانه روسری خود را درمی‌آورد. بشر این‌قدر اسیر نیست... من در بحث این شیوه برخورد با حجاب احساس خطر می‌کنم».
صبح روز گذشته وقتی آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، از مراجع تقلید، درس خارج فقه خود را در مسجد اعظم قم به پایان رساند، تصمیم گرفت درباره برداشتن روسری از سر از سوی تعدادی از دختران در تهران نیز ابراز نظر کند.

موضوعی که پیش‌تر برخی از روحانیون با سلایق فکری گوناگون درباره آن صحبت کرده بودند؛ اما شاید برای اولین‌بار بود که آیت‌الله مکارم در سخنانش درباره حجاب، مجازکردن برخی محرمات را ابزاری برای زیرسؤال‌بردن اصل نظام توصیف کرده و خواهان برخورد با آنچه مغلطه‌کاری می‌خواند، شد.

برخی دیگر مانند حجت‌الاسلام ایازی، استاد حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام مهدی طباطبایی، از استادان اخلاق، نظر متفاوتی دراین‌باره اعلام کرده‌اند. بااین‌حال حتی آیت‌الله مکارم نیز در سخنانش تأکید کرده است باید نهی‌ازمنکر در‌این‌باره به زبان نرم و خوش و به‌دور از خشونت باشد. اشاره مکارم احتمالا باید به برخورد مأمور نیروی انتظامی با مریم شریعتمداری، دختری باشد که هفته گذشته روسری خود را بر چوب زده بود و وقتی از جعبه برق خیابان انقلاب پایین نیامد، مأمور او را هل داد که در نتیجه به پایین پرتاب و پای او مجروح شد.

مریم به همراه شاپرک، هم‌اکنون در زندان قرچک به سر می‌برد. در این میان، نرگس حسینی، دومین دختری که روسری خود را برداشته بود، پس از آزادی با قید وثیقه، در دادگاه برای پاسخ به اتهاماتش حاضر شد. نرگس از فرایند دادگاه ابراز رضایت کرده و حدس می‌زد که حکم نهایی او جزای نقدی بر اساس ماده ٦٣٨ قانون مجازات اسلامی بشاشد.

با وجود آنکه نرگس برخورد دادگاه را رضایت‌بخش دانسته بود؛ اما آیت‌الله مکارم در سخنانش توصیف دیگری از بی‌حجابی داشت. او در این سخنان گفت: ... ما اعمالی همچون شرب خمر، مواد مخدر، رشوه‌خواری، دزدی، اعمال خلاف عفت، بی‌حجابی و... در اسلام داریم که جزء گناهان بوده و ممنوع است. بی‌حجابی مانند رشوه‌خواری است که باید در مقابل آن ایستاد. البته نهی‌ازمنکر به معنای خشونت نیست؛ باید با زبان نرم و خوش به این کار پرداخت.

او گفت: عده‌ای ناآگاهانه و عده‌ای آگاهانه برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی در حال مجازکردن محرمات بوده و این نکته در تفکر آنان است که اگر بتوانیم این محرمات را بزنیم، اصل نظام را می‌توانیم زیر سؤال ببریم. باید مراقب بود و از تکرار این مغلطه‌بازی‌ها خودداری کرد.

این در حالی است که برخی دیگر از روحانیون، نظر دیگری داشته و حتی آن نظر را مستند به کلام امام خمینی کرده‌اند. حجت‌الاسلام محمدعلی ایازی، پژوهشگر و از استادان حوزه، گفته است: کلام امام درباره حجاب مربوط به ادارات بود و نه خیابان‌ها.

ایازی گفته: «ما چنین دلیلی نداریم که اگر کسی حجابش را رعایت نکرد، می‌توانیم از طریق مجازات‌کردن، او را مجبور به رعایت حجاب کنیم. ما چنین چیزی را در سیره‌ پیغمبر صلی‌الله علیه و آله و ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام نداریم».

پیش از ایازی، حجت‌الاسلام مهدی طباطبایی، استاد اخلاق، نیز گفته بود: «ما حق نداریم بر سر حجاب، زنی را در خیابان دعوا کنیم. تذکرات این نیست که بگیریم برخورد به‌ زور کنیم و بکشیم در خیابان، توجه مردم را جلب کنیم. آنها لج می‌کنند. چرا؟ تا حالا که مردم پذیرفته بودند.  به‌تازگی یک لج‌ولجبازی بین برخی مردم و مجریان به وجود آمده است... وقتی در خیابان می‌دود و یکی را می‌گیرد، ماشین گشت به زور می‌برد، او هم بالا می‌رود و چارقدش را علم می‌کند. دارد لجبازی می‌کند؛ به همین دلیل که چارقد (روسری) سرش بوده و از خانه بیرون آمده است؛ اگر می‌خواست بی‌حجاب باشد، از همان خانه روسری خود را درمی‌آورد. بشر این‌قدر اسیر نیست... من در بحث این شیوه برخورد با حجاب احساس خطر می‌کنم».
منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین