|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۲۰۴۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
گزارش هایی از غوطه شرقی می رسد که دولت تنها یک روز پس از تصویب این قطعنامه از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است. شرایط در غوطه شرقی هیچ تغییری نکرده است.
برخی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر با متهم کردن روسیه، ایران و سوریه در نادیده گرفتن قطعنامه آتش بس 30 روزه در همه مناطق سوریه، بر سیاسی کاری خود ادامه دادند.

نشست روز چهارشنبه شورای امنیت که بر اساس قطعنامه های متعدد این شورا برای ارائه گزارش 30 روزه دبیرکل سازمان ملل از وضعیت سوریه برگزار شد، فرصتی بود تا اعضای آن درباره قطعنامه 2401 درباره آتش بس موقت هم اظهار نظر کنند.

پس از ارائه گزارش مارک لوکاک معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسان دوستانه و کمک های اضطراری و همچنین جفری فلتمن معاون آنتونیو گوترش در امور سیاسی، کارل اسکاو سفیر سوئد از طرف خود و کویت اظهار کرد: بیایید در دو هفته آینده تنها و تنها روی اجرای این قطعنامه تمرکز داشته باشیم.

وی ادامه داد: تنش زدایی اولین قدم است که درخواست می کنیم خصوصا در غوطه پیگری شود.
سخنگوی نمایندگی سوئد در سازمان ملل متحد اضافه کرد: سازمان ملل آماده است که به سرعت گروه های امدادی را به مناطق مختلف بفرستد. از دولت سوریه می خواهیم در این زمینه هر چه سریعتر همکاری کند.

**فرانسه
فرانسوا دلاتره نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد هم گفت: وضعیت روی زمین وحشتناک است. فرانسه بمباران مناطق غیرنظامی در غوطه را به شدت محکوم می کند.
وی افزود: هیچ گروه امدادی از طرف سازمان ملل نتوانسته است به غوطه برسد. دولت سوریه قویا سیستم تخریبگر خود را پیش گرفته و نشانی از تغییر ندارد.
نماینده فرانسه تاکید کرد: ما نباید حتی یک دقیقه را هم از دست بدهیم.

**انگلیس

جاناتان آلن معاون نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل هم در اظهارات خود گفت: ما همه از اتش بس 30 روزه در این شورا با بلند کردن دستمان حمایت کردیم اما همچنان زنان و کودکان زیادی در غوطه کشته می شوند و حملات وحشتناکی به غوطه شرقی صورت گرفته است.

وی افزود: ما تصویب کردیم که آتش بس 30 روزه بدون هیچ تاخیری اجرا شود، بدون هیچ تاخیری یعنی همین الان و به صورت فوری.
سفیر انگلیس با بیان این که روسیه اعلام کرد ه است تنها 5 ساعت در روز می توانند کمک های انسان دوستانه ارسال شوند، ادامه داد: اگر روسیه می تواند 5 ساعت در روز کمک ارسال کند، پس می تواند 10 ساعت هم این کار را انجام دهد.

آلن اضافه کرد: لوکاک روشن کرد که سازمان ملل نمی تواند در ارسال کمک های انسان دوستانه تاخیر داشته باشد.
وی در عین حال بدون در نظر گرفتن چگونگی مبارزه با تروریسم همزمان با اجرای آتش بس، دولت سوریه را به نادیده گرفتن اجرای قطعنامه متهم کرد و مدعی شد: مبارزه با تروریسم متوقف نخواهد شد.

معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل اظهار کرد: گزارش هایی از غوطه شرقی می رسد که دولت تنها یک روز پس از تصویب این قطعنامه از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است. شرایط در غوطه شرقی هیچ تغییری نکرده است.

آلن تصریح کرد: رژیم اسد باید به کمک های انسان دوستانه سازمان ملل اجازه ورود بدهد. روسیه و ایران هم باید از نفوذشان در این باره استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید اجرای این قطعنامه را رصد کنیم و نسبت به آن پاسخگو باشیم.

**آمریکا

کلی کوری سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هم سخنان خود را با انتقاد از شورای امنیت شروع کرد و گفت: هر بار در این شورا درباره بحران انسانی در سوریه صحبت می شود اما ما در اینجا وقت خود را هدر می دهیم. آتش بس در سوریه اجرایی نشده و کمک های انسانی به مردم نرسیده است.

وی افزود: رژیم اسد و حامیان آن ها هزاران انسان را در غوطه شرقی محاصره کرده اند و به بمباران ان ها ادامه می دهند.
نماینده آمریکا که نمی توانست حتی اسامی گروه های تروریستی را به درستی تلفظ کند، اظهار امیدواری کرد که روسیه از نفوذش برای اجرای قطعنامه توسط رژیم اسد استفاده کند.
کوری ادامه داد: بعداز 24 ساعت از قطعنامه آتش بس، گزارش هایی رسیده که رژیم اسد از گاز کلر استفاده کرده است و در روز سه شنبه حملات هوایی به غوطه شرقی انجام شد.

وی اضافه کرد: رژیم اسد اجازه ورود کمک های انسان دوستانه به غوطه شرقی را نمی دهد. روسیه اعلام کرده است که روزانه 5 ساعت می توانند کمک ها را به غوطه شرقی ارسال کنند.
نماینده آمریکا با متهم کردن روسیه، ایران و دولت اسد برای بالا نگهداشتن عمدی تنش در منطقه، اظهار کرد: اسد و حامیانش به مردم حمله می کنند. ما می دانیم که آنها پیش از این هم در حلب و مناطق دیگر دقیقا همین کار را انجام دادند.

کوری با انتقاد از تداوم عملیات روسیه و ایران که البته علیه تروریست ها است، تاکید کرد: اسد باید بمباران را متوقف کند.
وی افزود: به بهانه مبارزه با تروریسم، مردم را می کشند و اسد علیه مردم خود از بمب استفاده می کند. روسیه آمریکا را متهم به منع کمک های انسانی می کند در حالی که آمریکا 7 میلیون دلار برای این منظور پرداخت کرده است.

سفیر آمریکا اظهار کرد: تنها موضوعی که شرایط را در عرصه تغییر می دهد ما هستیم فقط ما اعضای شورای امنیت هستیم. همه طرف ها باید آتش بس را اجرا کنند.

کوری ادامه داد: تنها یک طرف است که بمباران می کند و از گازهای شیمیایی استفاده می کند. سوریه که از حمایت روسیه و ایران برخورد ار است. این سه کشور ماموریت این سازمان را نادیده می گیرند.
نماینده آمریکا با این ادعا که روسیه، ایران و رژیم اسد حتی نیت این کار را هم ندارند، گفت: آنها از غیرنظامیان می خواهند که غوطه شرقی را بر اساس یک فرض دروغین ترک کنند، پس از آن می توانند به هر کسی که در این منطقه به سر می برد به هر اندازه که می خواهند، حمله کنند.

کوری افزود: اسد و متحدانش می خواهند غیرنظامیان غوطه شرقی را به آغوش رژیمی که به آنها حمله کرده و در هفت سال گذشته به آن ها گرسنگی داده است، بکشند.
وی ادامه داد: این یک ژست بشردوستانه نیست. آنها به رنج 400 هزار مردم غوطه شرقی اهمیت نمی دهند تا زمانی که بتوانند به اهداف نظامی و سیاسی خود برسند.

**لهستان
جانا ورونیکا نماینده لهستان در سازمان ملل متحد نیز در این نشست اظهار کرد: حملات در سوریه نه تنها کاهش نیافته بلکه رشد داشته است. ما از همه درخواست می کنیم که از هدف قرار دادن غیرنظامیان خوددداری کنند و اجازه دهند کمک های انسانی به مردم برسد.

وی ادامه داد: ما تاکید می کنیم که در همه مناطق سوریه آتش بس اجرایی شود. انسان هایی که در سوریه هستند نمی توانند منتظر آن باشند که چه زمانی کمک ها به آن ها می رسد.

نماینده لهستان اضافه کرد: ما از همه طرف هایی که در عرصه نفوذ دارند می خواهیم که جنگ را متوقف کنند و دسترسی به کمک های انسانی به سرعت داده شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین