|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۲۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
خرس های گرسنه در روزهای اخیر به بخشی از درختان باغ های میوه در شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان آسیب زدند.
شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان و در منطقه ای کوهستانی با طبیعتی بکر و زیبا قرار دارد.

کوهستانهای این منطقه که در مجاورت کهگیلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری قرار گرفته محل زندگی شمار زیادی از حیوانات وحشی است.

یکی از کشاورزان شهر «ونک » از توابع شهرستان سمیرم استان اصفهان از ورود خرس ها به باغ ها، مزارع و بروز خسارت به کشاورزان خبر داد.

داوود شیرازی از باغداران منطقه «تنگه ده شمس آباد» ونک روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: خرس ها در روزهای گذشته شاخه درختان زیادی شکسته است.

وی اضافه کرد: حضور خرس در مزرعه و باغ علاوه بر شکستن درختان موجب بروز بیماری های قارچی و خشکی و تخریب درختان می شود.

این کشاورز خاطر نشان کرد: شمار حیوانات درنده همانند خرس، گرگ و گراز در منطقه شمس آباد ونک و تنگه «گله گاو» زیاد است و گاهی با حمله به گله ها، مزارع و انسان ها موجب بروز خسارت های جانی و مالی می شوند.

در چند سال اخیر گزارش های متعدد مبنی بر حمله خرس به چوپانان، گله گوسفندان و تلف شدن تعداد زیادی دام و همچنین تخریب باغستان ها و مزارع سیب و گردوی اهالی ونک و مزارع شمس آباد سمیرم مخابره شده است.

منطقه حفاظت شده شمس آباد در 8 کیلومتری شهر ونک در محدوده طرح 103 هزار هکتاری تنوع زیستی سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی سمیرم و در مرز استان اصفهان و چهار محال و بختیاری واقع است.

این منطقه در فاصله 40 کیلومتری از مرکز سمیرم و 200 کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده و محل مناسبی برای زندگی وحوش است.

شهرستان سمیرم یکی از قطب های تولید سیب کشور است و فصل تابستان هنگام برداشت سیب گلاب در این شهرستان است که خرس ها به آن علاقه دارند.

خرس ها هنگام رسیدن میوه های درختان سیب وارد باغ ها می شوند و با شکستن یک درخت، میوه های رسیده خوب و سالم را می خورند و بقیه را رها می کنند و سراغ درخت دیگری می روند.

خرس ها علاوه بر باغها گاه به آغل و گله گوسفندان نیز حمله می کنند.

مهر ماه سال گذشته، چند بار حمله خرس های قهوه ای به آغل گوسفندان در منطقه ونک سمیرم گزارش شد که در این حملات بیش از 20 راس گوسفند توسط خرس ها تلف شدند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین