|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۲۰۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
با توجه به افزایش اعضای هیئت علمی وابسته و کاهش جمعیت دانشجویی، تصمیم گرفتیم اصلاح ساختار در اعضای هیئت علمی را در دستور کار قرار دهیم.
رئیس دانشگاه آزاد با تشریح جزئیات لغو قرارداد با برخی اساتید گفت: آنها که بدون مجوز دانشگاه مبداء در دانشگاه آزاد فعالیت می کنند، باید حقوقی که دریافت کرده اند را به خزانه دولت بازگردانند.

 فرهاد رهبر صبح امروز در حاشیه معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران در خصوص تغییر و تحولات میان اعضای هیئت علمی این دانشگاه طی روزهای اخیر گفت: دانشگاه آزاد نزدیک به ۳۰ هزار عضو هیئت علمی دارد و بسیاری از اعضای هیئت علمی با این دانشگاه همکاری می کنند.

وی افزود: تعدادی از اعضای هیئت علمی به صورت نیمه وقت و تعدادی نیز به صورت حق التدریس با این دانشگاه همکاری می کنند.

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: امروز این دانشگاه شرایط ۲۰ سال گذشته را ندارد و به دلیل اینکه اعضای هیئت علمی وابسته دارد، بنابراین کمتر لازم است که از توان اساتید دیگر دانشگاه ها استفاده کند.

رهبر خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش اعضای هیئت علمی وابسته و کاهش جمعیت دانشجویی، تصمیم گرفتیم اصلاح ساختار در اعضای هیئت علمی را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: هدف اول این است که موظفی تمامی اعضای هیئت علمی خود را کامل کنیم. این در حالی است که در بسیاری از واحدهای این دانشگاه موظفی هیئت های علمی پر نمی شود و مادامی که ما حقوق اعضای هیئت علمی می دهیم، باید تلاش کنیم تا موظفی تدریس آنها کامل شود. بنابراین دست به اصلاح ساختار زدیم.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از اعضای هیئت علمی نیمه وقت دانشگاه آزاد هستند که در همین دانشگاه در جای دیگر تمام وقت هستند. من این مفهوم را نمی فهمم و هرچه قوانین را مرور می کنم برای آن جوابی نمی یابم. چگونه می شود یک فرد به جای یک و نیم فرد کار کند.

رئیس دانشگاه آزاد اظهارداشت: تعداد قابل توجهی از اساتید داریم که در دانشگاه های دولتی به عنوان استاد تمام وقت هستند و در این دانشگاه به صورت نیمه وقت کار می کنند. همچنین برخی از این افراد هم در دانشگاه های دولتی و هم در دانشگاه آزاد استخدام می شوند و حتی در برخی واحدها نیز حق التدریس دارند.

رهبر خاطرنشان کرد: اگر یک استاد دانشگاه تهران بخواهد در دانشگاه شهید بهشتی حق التدریس داشته باشد، ابتدا دانشگاه شهید بهشتی از دانشگاه تهران سوال کند که موظفی این استاد کامل شده است یا نه و اگر موظفی آن پر نشده باشد، آن استاد می تواند حق التدریس در دانشگاه شهید بهشتی داشته باشد اما وجهی به آن پرداخت نمی شود، چرا که این تدریس به عنوان تکمیل کننده ساعت های موظفی آن به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: ما در آموزش عالی دچار یک درهم ریختگی شده ایم.

رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: ۲۰ هزار فارغ التحصیل دکترای بیکار داریم و ۴۷ هزار دانشجوی دکترا. بنابراین وقتی یک نفر در دو جا استخدام است و حق التدریس نیز انجام می دهد چطور باید انتظار داشته باشیم که فارغ التحصیلان شغل پیدا کنند.

رهبر اضافه کرد: من اعلام می کنم تمام افرادی که بدون مجوز مبداء خود در دانشگاه آزاد فعالیت می کردند باید همه حقوقی را که طی این مدت دریافت کرده اند طبق قانون به خزانه بازگردانند، چون خلاف قانون است مگر اینکه به صورت حق التدریس محاسبه شود.

رهبر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قراردادهای اساتید این دانشگاه لغو شده است، گفت: نگوئید لغو، ما اصلاح ساختار می کنیم. یک عضو هیئت علمی اگر از دانشگاه مبداء خود اجازه گرفته باشد، می تواند در دانشگاه آزاد به صورت حق التدریس فعالیت کند اما اگر اجازه ندارد، نمی تواند این کار را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین این افراد اجازه استخدام مجدد ندارند و کجای دنیا هست که یک نفر در دوجا استخدام شده باشد.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: به بسیاری از افرادی که امروز نماینده مردم هستند و وزرای سابق بودند نیز اعلام کردیم که اگر می خواهید در این دانشگاه فعالیت کنید می توانید به صورت حق التدریس و حق التحقیق فعالیت خود را ادامه دهید.

وی عنوان کرد: با هوچی گری نمی توان جلوی اجرای قانون را بگیریم و در شان یک استاد نیست که با حوچی گری قانون را زیرپا بگذارد، همه باید مطیع قانون باشیم.

رهبر اضافه کرد: ما قانون را اجرا می کنیم و در راستای نظم بخشیدن به فعالیت های آموزشی هستیم.

وی در خصوص افزایش شهریه این دانشگاه نیز گفت: طبق روال گذشته در سال آینده شهریه ثابت دانشجویانی که ورودی سالهای گذشته هستند تغییری نمی کند و شهریه متغیر آنها متناسب با نرخ تورم افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: شهریه دانشجویان ورودی جدید نیز متناسب با تورم افزایش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: بسیاری از واحدهای ما بیش از ۱۰۰ درصد شهریه ای که دریافت می کنند حقوق و دستمزد پرداخت می کنند. همچنین به طور متوسط در کل دانشگاه آزاد بیش از ۹۰ درصد شهریه، صرف حقوق و دستمزد می شود.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده دانشجو در دانشگاه آزاد به مراتب از دانشگاه های دولتی پایین تر است، گفت: متوسط شهریه دانشجویان ما در کشور ۳ تا ۴ میلیون تومان است که در مقایسه با متوسط دانشجوهای دولتی که ۱۵ میلیون تومان است بسیار کمتر است.

رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: اینکه شهریه کمتری دریافت شود، شدنی است اما به شرطی که دولت سوبسیدهایی را به ما پرداخت کند. به طور مثال سهم دانشگاه آزاد با یک و نیم میلیون دانشجو از صندوق رفاه دانشجویان بسیار کمتر از سایر دانشگاه ها است.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین