|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۲۰۳۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که نادیده‌گرفتن زنان در اقتصاد به این معناست که ظرفیت ۵۰ درصد از توسعه اقتصادی کشور را غیرفعال می کنیم، بنابراین حضور زنان یک الزام است که باید آن را به کار ببندیم.
مشاور امور زنان و خانواده وزیر ارتباطات از افزایش انتصاب زنان در سطح مدیران میانی به بالا در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.

 همایش نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان‌افزایی زنان امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، سودابه رادفر در این همایش با بیان اینکه این وزارت‌خانه با همکاری ادارات کل خود طرح ملی کارآفرینی در بستر ICT را در ۵٠ نقطه از کشور در سال ٩۶ اجرایی کرده است، گفت: این طرح در سال ٩٧ نیز در ٢٧٠ نقطه از مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها اجرا خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای این طرح به شکل پایلوت در روستای ابرکوه، اظهار کرد:  بعد از اینکه سند راهبردی امور زنان و خانواده زنان وزارت ارتباطات در بیش از ١۵ جلسه تدوین شد، یکی از بندهای آن به توان افزایی تعلق گرفت.

مشاور امور زنان و خانواده وزیر ارتباطات در ادامه تصریح کرد: این برنامه‌ها در برنامه ششم توسعه نیز لحاظ شده و به دنبال توسعه متوازن و پایدار هستند. توجه به اصل توازن باعث شده است تا نقاط شهری و روستایی به یک اندازه مورد توجه باشند.

رادفر با تاکید بر توانمندی زنان ادامه داد: زنان کشور به دنبال گدایی جایگاه شایسته خود نیستند بلکه برای اثبات توانمندی‌هایشان زحمت کشیده اند.

او افزود: در جریان انتصابات وزارت فاوا در دولت دوازدهم، زنان در یک هفته سه پست مهم گرفتند. زمانی که قرار بود نفر دیگری پست بگیرد، به آقای جهرمی گفتم این یکی را بگذاریم هفته دیگر تا مبادا مقاومت و ناراحتی از سوی رقبای مرد شکل بگیرد. ایشان گفت با اقتدار همین امروز این کار را انجام دهید و من و تمام  آقایان مجموعه در کنار شما هستیم.

وی در ادامه از افزایش  انتصابات مدیران میانی به بالا در وزارت ارتباطات خبر داد و آن را  رشد سه برابری نسبت به رشد کل دولت دانست و افزود: وزیر ارتباطات مجدانه به حقوق زنان معتقد است. به همین دلیل اولین انتصای بار سه مدیر ارشد زن در این وزارتخانه انجام شده و مدیران کل نیز از یک نفر به سه نفر افزایش یافته اند.

ایده‌های اقتصادی زنان توسط سرمایه‌گذاران دیده نمی‌شود

معاون علمی‌ و فناوری رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه مدیرعامل ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان از بین زنان هستند، گفت: این آمار به این معناست که ۱۲ درصد از مدیران شرکت‌ها خانم هستند و ۲۵ درصد از شرکت‌ها مدیران و یا عضو هیات مدیره خانم دارند.

سورنا ستاری با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو وجود داشت، اظهار کرد:‌ ۱۰۰ هزار نفر از این تعداد در خارج از کشور تحصیل می‌کردند و زنان ۲۳ درصد از دانشجویان را تشکیل می‌دادند.

وی در ادامه با اشاره به تعداد بالای دانشجویان ایرانی در کشور آمریکا که در ابتدای انقلاب باعث شده بود ایران رتبه اول در تعداد دانشجویی در آمریکا را داشته باشد، افزود: این در حالی است که امروزه ۴.۷ میلیون نفر دانشجو در کشور وجود دارد که ۴۷ هزار نفر آنها در خارج از کشور تحصیل می‌کنند که تنها ۱۰ هزار نفر از آْنها در آمریکا هستند.

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور با اشاره به این‌که ۵۶ درصد از دانشجویان کشور را زنان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: آمریکا، کانادا و استرالیا مقصد اصلی نخبگان ایرانی هستند و همچنین ورودی خانم‌ها به دانشگاه‌ها نزدیک به ۵۶ درصد است؛ اما آمار مربوط به خروج آنها به ۴۰ درصد می‌رسد که این مسئله نشان‌دهنده ضعف در سیستم آموزشی کشور است.

ستاری با تاکید بر اینکه زیست‌بوم کارآفرینی در کشور وجود ندارد، گفت:‌ زیست‌بوم کارآفرینی نیاز به پول دارد،  اما نباید هر پولی مانند پول نفت که رانت محسوب می‌شود، وارد این زیست‌بوم شود. حضور بخش خصوصی در بازار استارتاپ‌ها به جای سرمایه‌گذاری در حوزه سکه و دلار باید تقویت شود.

وی با تاکید بر ایجاد اکوسیستم کارآفرینی افزود:‌ باید اکوسیستم کارآفرینی در کشور ایجاد شود تا کسب‌وکارهای واقعی در کشور ایجاد شود.

وی در ادامه اظهار کرد:‌ در کار استارتاپ‌ها روزمرگی وجود ندارد و دوران استخدام‌های دولتی به پایان رسیده است و باید به دنبال کارآفرینی در کشور بود.

 ستاری با انتقاد از اینکه ایده‌های اقتصادی زنان توسط سرمایه‌گذاران دیده نمی‌َشود، ادامه داد:‌ این در حالی است که حضور مردان در اقتصاد از پیش اثبات شده است، تنها ۲ درصد از مالکیت جهانی در دست زنان قرار دارد، همچنین ۵۵ درصد فارغ‌التحصیلان علوم رایانه‌ای خانم‌ها هستند، در حالی که حضور آنها در فضای کسب و کار محدود شده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در پایان تاکید کرد:‌ باید تعداد سرمایه‌گذاران حامی زنان در جامعه افزایش یابد و جوانان بدانند هر تغییری نیاز به هزینه‌ای دارد، دولت از حوزه کسب و کار حمایت می‌کند و این اراده افراد است که باعث کارآفرینی می‌شود.

تاکنون پرونده اختلاسی از زنان ندیده‌ام

سپس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروز تلاش‌های زیادی وجود دارد تا زنان را در مقابل جمهوری اسلامی قرار دهند، بر استفاده از ظرفیت زنان در عرصه‌های مختلف  تاکید کرد.

محمد جواد آذری جهرمی، با تاکید بر اینکه نقش زنان در عرصه‌های اقتصادی باید واقعی و اثرگذار باشد گفت: در طول مدت فعالیتم تاکنون پرونده‌ای از زنانی که اختلاس کرده و درگیر فساد و تبانی شده باشند، مشاهده نکرده‌ام بنابراین باید به ویژه در حوزه‌های اداری و مالی از ظرفیت زنان استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به نزدیکی به ایام ولادت حضرت زهرا(س) اشاره کرد: درحال حاضر در عصر انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم که ثمره آن اقتصاد دیجیتال است. مهمترین اصل در حوزه اقتصاد دیجیتال به نوآوری و خلاقیت برمیگردد.

آذری جهرمی بابیان اینکه اکوسیستم فعالیت کسب و کار نوپا بر این اساس هست که اولین گام باید بهتر کردن یک محصول باشد تصریح کرد: در عرصه خلاقیت و نوآوری با پدیده جنسیت مواجه نیستیم و تفاوتی بین زنان و مردان در این حوزه وجود ندارد، اگر به اقتضات توسعه دنیا نگاه کنیم، موضوع جنسیت در آنجا مطرح نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که نادیده‌گرفتن زنان در اقتصاد به این معناست که ظرفیت ۵۰ درصد از توسعه اقتصادی کشور را غیرفعال می کنیم، بنابراین حضور زنان یک الزام است که باید آن را به کار ببندیم.

وی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی و با نگاه امروزی  زنان در موقعیتی قرار دارند که در گذشته وجود نداشت ادامه داد: در حوزه آی تی سی زنان بسیاری مدیران عامل شرکت‌های موفق هستند. این حضور در اثر زمینه‌سازی دولت و سیر حرکت جهانی ایجاد شده است.

آذری جهرمی باتاکید بر اینکه موقعیت زنان فعالیت‌های اقتصادی اغلب در تضاد با نقش آنان در خانواده قرار می‌گیرد افزود:‌ این در حالی است که فناوری اطلاعات می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا زنان به توسعه اقتصادی بپردازند و در کنار آن وظایف مادرانه خود را نیز انجام دهند.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش اعتماد به نفس بانوان کشور گفت:  تلاش می‌کنیم تا نگاه دین، مکتب و مذهبمان را وارد عرصه‌های اقتصادی کنیم و از ظرفیت زنان در این حوزه بهره بگیریم.

«ارمغان ۲»؛ پویشی برای آزادسازی زنان زندانی تا عید نوروز

 به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار هم با بیان اینکه جریان سازی اجتماعی با استفاده از ظرفیت فناوری ارتباطات در جامعه امکان پذیر است به ایجاد پویش «ارمغان ۲» برای دومین سال متوالی در کشور اشاره کرد و گفت:‌ در این پویش اجتماعی که با استفاده از ظرفیت فضای مجازی ایجاد شده است تلاش می کنیم تا با همیاری خیران و همه احاد جامعه و با همکاری سازمان زندان‌ها زمینه‌ آزادی ۲۵۰ زن زندانی جرایم غیر عمد را تا شب عید فراهم کنیم چرا که زندان جای مادران نیست.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت دیجیتال جنسیت نمی شناسد اظهار کرد:‌ دراین فضا تبعیضی وجود ندارد و با توجه به اینکه در کشور ما دسترسی به فناوری اطلاعات در شهرها و روستا وجود دارد  می توان از این بستر برای حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی استفاده کرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در قانون اساسی، ‌ برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی رییس جمهور بر اصل عدالت تاکید فراوان شده است اظهار کرد: یکی از مصادیق ایجاد عدالت مربوط به برابری‌های جنسیتی است و این به آن معنا است که باید فرصت‌های برابری در اختیار زنان و مردان قرار گیرد. باتوجه به نقش بی‌بدیل زنان در خانواده بایدتلاش کنیم تا  شرایط برای حضور آنها فراهم شود.

ابتکار با بیان اینکه نقش زنان در حوزه سیاست و فرهنگی غیر قابل اغماض است ادامه داد:‌ در دولت یازدهم و دوازدهم توجه  جدی به زنان شده است و همچنین ماده ۱۰۱ تمام دستگاه‌های دولتی را مکلف کرده است تا در نگاهشان به فرصت‌ها، تعادل جنسیتی را در نظر بگیرند. در حال حاضر نیز این نگاه در دستگاه‌های دولتی وجود دارد.

 معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه مسولیت توجه به زنان تنها به یک دستگاه مربوط نیست توضیح داد:  به دنبال تدوین شاخص‌هایی نظیر دسترسی به فناوری اطلاعات و استفاده از آن در مهارت‌های زندگی هستیم.

وی در ادامه بر ایجاد نقشه راه مشترک و مشخص بین همه دستگاه‌ها  برای ایجاد هم افزایی در حوزه زنان تاکید کرد و گفت:  بعد از این مسئله باید تلاش کنیم تا وارد همکاری‌های بین المللی در این حوزه شویم چرا که  با توجه به کار زنان روستایی و تولید زنان شهری یکی از چالش‌های آنها بازاریابی برای محصولاتشان است. این نقشه راه تنها به بخش دولتی مربوط نیست بلکه باید مراکز خصوصی و دستگاه‌های علمی و دانشگاهی را مورد توجه قرار دهند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین