|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
کد خبر: ۲۰۳۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
نشست خبری چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و آیین رونمایی از پوستراین مسابقات پیش از ظهرامروز در سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی؛ رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان برگزار شد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: پیش‌بینی می‌شود، بیش از ۲۰۰ هزار نفر در چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ثبت‌نام و شرکت کنند.

 نشست خبری چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و آیین رونمایی از پوستراین مسابقات پیش از ظهرامروز در سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی؛ رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان برگزار شد.

وی  در این نشست با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار نفر در چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مراحل مختلف  ثبت‌نام می‌کنند، اظهار کرد: نام‌نویسی از داوطلبان شرکت در مسابقات سراسری قرآن کریم از ۲۰  بهمن‌ماه با راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام در سایت مسابقات آغاز شده است وتا ۲۰ فروردین ماه ۹۷ ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه چند سالی است که ستاد مسابقات، تقویم مسابقات در مرحله شهرستانی تا کشوری را قبل از آغاز مسابقات، اعلام می‌کند، تصریح کرد: این کار باعث می‌شود تا هم برگزارکنندگان مسابقات و هم مخاطبان و افرادی که قصد حضور در این رقابت‌ها را دارند، اطلاعات دقیقی از مسابقات داشته باشند؛ بر همین اساس امسال هم مانند دو سال قبل فرآیند ثبت‌نام از ۲۰ بهمن‌ماه آغاز شده و تا ۲۰ فروردین‌ماه ادامه  خواهد داشت .

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به اینکه مسابقات سراسری قرآن در سه بخش برگزار می‌شود، تصریح کرد: براساس پیشنهادها و دیدگاههایی که برای فرآیند برگزاری مسابقات ارائه شده است و با تکیه بر بلوغ نسبی مسابقات، امیدواریم هر کدام از این بخش‌ها به‌صورت مستقل برگزار شود و این استقلال باعث به حاشیه رفتن بخش دیگر نشود.

وی خاطرنشان کرد: چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در سه بخش حفظ و قرائت قرآن کریم، بخش معارف و بخش نغمات و آواهای دینی برگزار می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه معمولا بخش معارفی دارای بیشترین شرکت کننده نسبت به دیگر بخش‌ها هست و در بخش حفظ و قرائت نیز رشته‌های حفظ قرآن کریم مخاطب بیشتری دارند گفت:‌ غیر از بخش معارف که محدودیت سنی برای ثبت‌نام ندارد، دیگر بخش‌ها در رده سنی ۱۸ تا ۴۰ سال برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان رشته‌های ترتیل و حفظ نمی‌توانند در رشته‌های اذان و دعاخوانی شرکت کنند.

حسینی افزود: همچنین در بخش آواها و نغمات دینی نیز معمولاً رشته دعاخوانی و اذان مخاطب بیشتری از دیگر بخش‌ها دارد.

وی ادامه داد:‌شرکت‌کنندگان رشته حفظ باید در آزمون مفاهیم جزء ۲۸ شرکت کنند که امتیاز آن در مرحله استانی برای آنها لحاظ می‌شود و در رشته قرائت هم باید شرکت‌کنندگان آزمون مفاهیم نیمه‌اول جزء ۲۸ را پشت سر بگذارند.

وی با اشاره به اینکه در بخش حفظ و قرائت قرآن، شاهد برگزاری مسابقات در ۶ رشته حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل خواهیم بود، افزود: مسابقات در رشته حفظ پنج جزء قرآن کریم تنها در مرحله شهرستانی و استانی برگزار می‌شود و مرحله کشوری ندارد.

وی گفت: در بخش معارف نیز شاهد برگزاری مسابقات در رشته‌های تفسیر قرآن کریم، حفظ و معارف موضوعی قرآن و حفظ و معارف احادیث هستیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه در بخش نغمات و آواهای دینی نیز رشته‌های اذان، دعاخوانی، همسرایی و همخوانی قرآن کریم، مقطع‌خوانی گروهی، آثار دو یا چند زبانه و انشاد انفرادی در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: در مجموع چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ۱۵ رشته برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی درباره زمانبندی این دوره از مسابقات تصریح کرد:  مرحله شهرستانی مسابقات از ۲۰ فروردین تا ۲۶ اردیبهشت، مرحله استانی از یکم تیر تا ۶ مرداد و مرحله کشوری از ۱۰ تا ۲۵ مهر برگزار خواهد شد؛ همچنین مسابقه معارف در مرحله شهرستانی روز ۲۰ اردیبهشت و دوره آمادگی و ارتقاء برای راه‌یافتگان به مرحله کشوری پس از برگزاری مرحله استانی برگزار خواهد شد.

وی از استقرار یک گروه در هر استان برای ضبط آثار بخش آواها و نغمات خبر داد و گفت:‌ تا سال گذشته شرکت‌کنندگان برخی از رشته‌های آوایی و نغمات مثل تواشیح باید آثار خود را ضبط و ارسال می‌کردند و در این خصوص اعتراض‌هایی وجود داشت، اما امسال برای اینکه شائبه‌ای در نحوه ضبط آثار ارسالی وجود نداشته باشد، در هر استان گروهی مستقر و آثار شرکت‌کنندگان را ضبط و برای دبیرخانه مسابقات ارسال می‌کنند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: در فاصله برگزاری مسابقات سراسری در ارومیه تا به امروز طرح‌های مختلف و نشست‌های مختلفی با موضوع مسابقات داشته‌ایم و در نهایت به یک مدل از برگزاری مسابقات رسیده‌ایم که حاصل ۴۰ دوره مسابقات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی افزود: براساس تصمیم ستاد مسابقات قرار است مدلی که به تصویب رسیده در هفته پیش رو در قالب یک برنامه آزمایشی اجرا شود؛ به همین خاطر از نفرات برتر مسابقات قرآنی در مرحله استانی دعوت شده تا در این نوع برگزاری مسابقات که آزمایشی و بر اساس مدل جدیدی که تعریف شده است، حضور یابند.

وی تصریح کرد: بعد از برگزاری این مسابقات در قالب این مدل و به‌صورت آزمایشی، کارشناسان و صاحب نظران پیشنهادات خود را پس از بررسی‌های لازم ارائه خواهند داد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تاکید کرد: اگر این نوع برگزاری به تایید کارشناسان برسد، مسابقات چهل‌ویکم بر همین اساس برگزار خواهد شد اما اگر براساس تشخیص کارشناسان نیاز به تغییر داشته باشد، تغییرات را اعمال کرده و همان را در استان مرکزی و شهر اراک که میزبان دوره آینده است، اجرا خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی با بیان اینکه در این مدل تلاش شده تا نظرات تمامی کارشناسان مورد استفاده و پیاده‌سازی قرار گیرد، گفت: نخستین خروجی‌ها در مورد این موضوع و مدل جدید طی فروردین‌ماه سال آینده بیان خواهد شد.

وی درباره روند اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآنی یادآور شد: فراخوان این طرح اعلام شده و در فاز اول به شناسایی داوران خواهیم پرداخت که موضوع شناسایی تا ۳۰ فروردین ماه ادامه خواهد داشت و پس از پایان شناسایی مراحل ارزیابی، آموزش و ارتقاء داوران مسابقات قرآن کریم برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به برگزاری آزمون ملی  طرح حفظ  ومفاهیم خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد فرایند آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم هستیم، در این آزمون بیش از ۲۴۱ هزار نفر حضور یافته‌اند که اطلاعات ثبت نام کننده‌ها و میزان مشارکت مخاطبان به صورت روزانه و آنلاین مشخص است؛ در تلاش هستیم تا چنین سیستمی را در مسابقات سراسری قرآن کریم نیز پیاده کنیم.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین