|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۰
کد خبر: ۲۰۳۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
توفیقیان همچنین به "هرمز قدیم" اشاره کرد که اکنون در داخل دریا قرار گرفته و نیازمند باستان شناسی زیر آب است و بیان کرد: "هرمز جدید" تخریب نود درصدی دارد و در زیر شهر جدید قرار گرفته، به همین دلیل آن نیز به پژوهش و حفاظت نیاز دارد و جزیره قشم نیز با تخریب نود تا صددر صدی روبروست.
رییس گروه باستان‌شناسی زیر آب پژوهشکده باستان شناسی بسیاری از تخریب‌های صورت گرفته در بنادر تاریخی و باستانی خلیج فارس را به بهانه وجود سند مالکیت اعلام کرد و گفت: برای حفظ بنادر باقی‌مانده که ۹۰ درصد آنها از بین رفته است، باید این اسناد باطل و از صدور سندهای جدید جلوگیری شود.

 حسین توفیقیان باستانشناس و رییس گروه باستان شناسی زیر آب پژوهشکده باستان‌شناسی به آسیب‌شناسی بنادر تاریخی و باستان شناسی دریایی خلیج فارس پرداخت و با اشاره به وضعیت بنادر باستانی خلیج فارس و بررسی‌های صورت گرفته در این مناطق گفت: بندر "شیف" در جزیره شیف، بندر "ریشهر"، بندر "هالی" (بساتین)، بندر "اپوستائو" و بندر "کنگ" نود درصد تخریب شده‌اند و نیازمند پژوهش و آزادسازی هستند.

توفیقیان اما به بنادر تاریخی "گناوه"، "ریگ"، گورستان "شغاب" و  بندر "گمبرون" نیز اشاره کرد که در طول سال‌های گذشته به طور کامل تخریب شده‌اند.

او با اشاره به این‌که هر چند بنادر "هوزه" (جزه )و "مهرویان" وضعیت مناسبی دارند اما نیازمند پژوهش هستند، بیان کرد: وضعیت بنادر تاریخی "هزارمردان" و "سی‌نیز" در معرض خطر است و نیازمند به آزادسازی و پژوهش دارند.

این باستان‌شناس، با بیان اینکه بنادر"نجیرم"، بندر "تیس" و بندر "سیراف" پنجاه درصد تخریب شده و نیازمند پژوهش و آزادسازی هستند، اظهار کرد: بندر "نای‌بند" هفتاد درصد تخریب شده و آن نیز باید آزاد سازی و پژوهش شود.

توفیقیان همچنین به "هرمز قدیم" اشاره کرد که اکنون در داخل دریا قرار گرفته و نیازمند باستان شناسی زیر آب است و بیان کرد: "هرمز جدید" تخریب نود درصدی دارد و  در زیر شهر جدید قرار گرفته، به همین دلیل آن نیز به پژوهش و حفاظت نیاز دارد و جزیره قشم نیز با تخریب نود تا صددر صدی روبروست.

او با تأکید بر ضرورت انجام مطالعات باستان شناسی زیر آب در سواحل این بنادر تاریخی و با اشاره به این نکته که بسیاری از تخریب‌ها به بهانه وجود سند مالکیت است، پیشنهاد بررسی جنبه حقوقی ابطال این سندها و جلوگیری از صدور سندهای جدید و جلب حمایت شرکت‌های نفتی و گازی را مطرح کرد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین