|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۲۰۳۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
سايت تابناک هم جمعه، چهارم اسفند، در مطلبي از بازداشت «سه تن از فعالان حيات وحش ايران در يکي از شهرهاي استان هرمزگان» خبر داد. اين سه نفر جزء آن هفت‌نفري هستند که از ميان فعالان محيط زيست ايران هنوز در بازداشت به سر مي‌برند و هم‌زمان با کاووس سيدامامي بازداشت شده بودند.
«كانال سايبرى عماريون» مدعي شده که سقوط هواپيماي تهران-ياسوج، توطئه‌اي براي حذف «جاسوسان محيط‌زيست» بوده است. هنوز خبر شوک‌کننده سقوط هواپيماي آي‌تي‌آر ۷۲ شرکت هواپيمايي آسمان هضم نشده بود که محمدرضا تابش، رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس در اطلاعيه‌اي از حضور جمعي از فعالان محيط زيست در اين سانحه هوايي خبر داد «حادثه تأسف‌بار سقوط هواپيما در مسير ياسوج که منجر به جان‌باختن ده‌ها نفر از سرنشينان و کادر هدايت‌کننده هواپيما شد و جمعي از متخصصان متعهد و از خود گذشته محيط زيست و منابع طبيعي که در روزهاي اخير با حضور در مجلس از تلاشگران اين عرصه و فعاليت‌هاي آنها مستندا دفاع کردند را به کام مرگ کشيد، موجب تأسف و تأثر فراوان شد».

 اشاره تابش به حضور فعالان محيط زيست در مجلس به پيگيري‌هاي آنها در زمینه دستگيري همکاران خود به جرم جاسوسي مربوط بود.

۱۹ بهمن (۱۰ روز پيش از سانحه هوايي) پسر دکتر کاووس سيدامامي خبر داد که مأموران امنيتي در تماس تلفني با مادر او خبر خودکشي سيدامامي را به خانواده آنها اطلاع دادند. تا آن زمان حتي خبري از بازداشت سيدامامي و برخي از همکاران محيط‌زيستي او منتشر نشده بود. بعدتر مشخص شد که جمعي از فعالان محيط زيست در چهارم بهمن به جرم جاسوسي دستگير شده بودند.

۱۰ روز بعد و در‌حالي‌که هنوز افکار عمومي و رسانه‌ها به دنبال يافتن ابهام‌هاي خود در زمينه دستگيري فعالان محيط زيست و درگذشت دکتر سيدامامي بودند، هواپيماي شرکت آسمان سقوط کرد و تعداد ديگري از فعالان محيط زيست جان خود را از دست دادند.

سايت تابناک هم جمعه، چهارم اسفند، در مطلبي از بازداشت «سه تن از فعالان حيات وحش ايران در يکي از شهرهاي استان هرمزگان» خبر داد.  اين سه نفر جزء آن هفت‌نفري هستند که از ميان فعالان محيط زيست ايران هنوز در بازداشت به سر مي‌برند و هم‌زمان با کاووس سيدامامي بازداشت شده بودند.

در‌حالي‌که با گذشت بيش از يک هفته از اين سانحه هوايي هنوز جست‌وجوي اجساد جان‌باختگان ادامه دارد، کانال «عماريون» ادعا کرده که سقوط اين هواپيما «داراي ابهام و رازآلود است. اين کانال در نوشته‌اي با تيتر «اين پرواز عمدا انجام شد، براي حذف فيزيکي جاسوسان محيط زيست»، مدعي شده «گرچه اجازه پرواز هواپيماي تهران_ياسوج که داراي نقص فني محرز بوده بسيار داراي ابهام و رازآلود بود اما با پيگيري و بررسي سرنشين‌هاي اين پرواز به ۱۶ مسافري برمي‌خوريم که همه با سيدامامي، جاسوس پرونده‌هاي محيط زيست به‌نوعي ارتباط داشته و رد جاي پايشان در اين پرونده باقي مانده بود».

عماريون در بندي ديگر نوشته: «البته جدای از اين مطلب که چه کساني در اين موضوع و سقوط، مقصر هستند و بايد پيگيري شود، اين است که هنگامي که مهره‌اي از سلسله جاسوسان گرفتار دستگاه امنيتي کشور مي‌شود، براي جلوگيري از افشاشدن سر‌حلقه آنها غالبا پروژه حذف جاسوسان کليد مي‌خورد». عماريون در نهايت با اين مقدمه‌چيني‌ها نتيجه گرفته «سيدامامي بايد در زندان خودکشي کند يا تظاهر به خودکشي نمايد تا پيغام خود را توسط مرگش به سر‌حلقه و اربابانش بدهد. ۱۶ نفر از مراودان سيدامامي بايد سرنشين هواپيمايي شوند که نقص فني آن محرز بوده و دستور پرواز آن توسط مدير‌عامل شرکت هواپيمايي آسمان صادر شود». عماريون در انتهای اين نوشته تعريضي به مديرعامل شرکت آسمان زد. گويي که تمام نوشتار به يک عبارت تسويه‌حساب اين سايت با مديرعامل کنوني شرکت آسمان است؛ «حسين اعلايي با آغاز کار دولت حسن روحاني، در ۱۹ آذر ۱۳۹۲ با حکم ايراندخت عطاريان، مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري، مديرعامل شرکت خدمات هوايي آسمان شد.» حسين علايي، نخستين فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران پس از تشکيل آن در سال ۱۳۶۴ است.

خانواده فعالان محيط زيست بازداشت‌شده در تهران تاکنون با نمايندگان مجلس سه جلسه داشته‌اند. در اين جلسه برخي مقام‌هاي مسئول از محيط زيست نيز حاضر بوده‌اند. مجلسي‌ها قول مساعد داده‌‌اند که پيگير وضعيت بازداشتي‌هاي اخير باشند. برخي از آنها تا به حال سه بار و برخي دو بار با خانواده در تماس بود‌اند. پيش‌بيني خانواده‌ها اين است که فعالان محيط‌زيستي بازداشت‌شده کماکان در سلول انفرادي به سر مي‌برند. آنها هنوز در جريان خبر فوت کاووس سيدامامي قرار نگرفته‌اند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین