|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۲۰۳۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
مردم نواحی مرزی ایران که نزدیک به مناطق تجارت آزاد زندگی می‌کنند، با محدودیت‌های جدیدی در زمینه‌ی واردات خودروهای خارجی مواجه خواهند شد. هزینه‌ی گمرک و ثبت پلاک نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.
 مردم نواحی مرزی ایران که نزدیک به مناطق تجارت آزاد زندگی می‌کنند، با محدودیت‌های جدیدی در زمینه‌ی واردات خودروهای خارجی مواجه خواهند شد. هزینه‌ی گمرک و ثبت پلاک نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

از چند ماه قبل، واردات خودروهایی که برند آمریکایی دارند یا وابسته به ایالات متحده هستند، به مناطق آزاد ایران ممنوع شد. این شرایط، واردات مدل‌های ساخت فورد، شورولت و کرایسلر که با شمارگان نسبتا بالایی در نواحی مرزی خریداری می‌شدند، متوقف کرد. از سویی دیگر، واردات خودروهایی که پیشرانه‌ی آن‌ها، ۸ سیلندر یا بیشتر داشته باشد هم به‌تازگی ممنوع شده است.

تا همین چند ماه پیش، صرفا نرخ ارزش دلار در برابر پول ملی ایران، بر قیمت خودروهای حاضر در مناطق آزاد، تأثیرگذار بود؛ اما بر اساس بخشنامه‌ی جدید گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات خودرو به مناطق آزاد کشور با هزینه‌ی بیشتری انجام خواهد شد. با این حساب واردات هر خودرو به مناطق آزاد منوط به پرداخت هزینه اسقاط نصف تا ۸ خودروی فرسوده خواهد بود که حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان به قیمت مدل‌های وارداتی اضافه خواهد کرد.

مردم مناطق آزاد، خصوصا ناحیه‌ی اروند استان خوزستان که با پدیده‌ی ریزگردها دست به گریبان هستند؛ امیدوارند شرایط خرید خودروهای خارجی برای آن‌ها تسهیل شود. بر اساس شنیده‌های غیر رسمی، احتمالا برای واردات خودروهای هیبرید، پلاگین هیبرید و تمام برقی به مناطق آزاد، شرایطی متفاوت با مدل‌های تمام بنزینی اجرا خواهد شد. مدیر گمرک منطقه‌ی آزاد اروند در مصاحبه‌ی تلوزیونی گفت:

طبق مصوبه اخیر هیئت دولت، خودروهایی که در هر صد کیلومتر ۵ الی ۶ لیتر بنزین مصرف می کنند به ازای واردات هر دو عدد خودرو ، یک خودروی فرسوده اسقاط می‌شود. به ازای خودروهایی که در هر صد کیلومتر ۶ تا ۷ لیتر بنزین مصرف کنند ۴ دستگاه ، ۷ تا ۸ لیتر بنزین ۶ دستگاه و ۸ لیتر به بالا ۱۰ دستگاه خودروی فرسوده اسقاط خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین