|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۲۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
همه‌چیز تقریبا آرام بود تا اینکه صدای روح‌الله حسینیان و مهدی کوچک‌زاده درآمد. فاصله‌شان تا جایی که محمدجواد ظریف پشت تریبون ایستاده، زیاد است و باید برای طرح مساله، کمی صدا را بالا‌تر ببرند، همین می‌شود که به یکباره در میانه سخنرانی وزیر امورخارجه صدای همهمه‌ای کوتاه می‌پیچد و به زودی تمام می‌شود. «محمد جواد ظریف» خسته از سفری طولانی حالا از «وین» به تهران رسیده و به «بهارستان» آمده تا از مسایلی بگوید که در این چند روزه بر تیم مذاکره‌کننده و پرونده هسته‌ای گذشته است. با چهره مصمم همیشگی پشت تریبون می‌رود و کماکان پیراهن سپیدی با یقه دیپلماتیک بر تن دارد و کت و شلواری به رنگ تیره. «علی لاریجانی»، جلسه را غیرعلنی اعلام کرده و خبرنگاران رفته‌رفته از جایگاه خارج می‌شوند. «عبدالوحید فیاضی» از نمایندگان عضو فراکسیون «رهروان ولایت» به «شرق» می‏‌گوید: «جلسه با آرامش برگزار شد و تنها یکی دو اعتراض کوتاه از سوی آقای روح‌الله حسینیان و کوچک‌زاده مطرح شد که نکته خاصی نبود و بیشتر زمان جلسه غیرعلنی هم به گزارش آقای ظریف معطوف شده بود.»
اعتراض کوتاه حسینیان و کوچک‌زاده به ظریف
نماینده دیگری که نمی‌خواهد نامی از او به میان بیاید هم درباره ناگفته‌های نشست علنی دیروز مجلس و وزیر امور خارجه می‌گوید: «موضوع تامین اورانیوم مورد نیاز مرکز اتمی بوشهر یکی از نکات محل مناقشه بوده و گویا طرف غربی خواسته اورانیوم مورد نیاز را تامین کند اما تیم مذاکره‌کننده نپذیرفته و تاکید داشته که ایران از این امکان بهره‌مند است و به تنهایی این کار را انجام خواهد داد.»نکته دیگری که محمدجواد ظریف در دیدار با نمایندگان روی آن تاکید داشته، توجه و حساسیت طرف غربی بر «تعداد سانتریفیوژها» بوده و درخواست کاهش تعداد سانتریفیوژها. اما تیم مذاکره‌کننده هم اصرار داشته که سانتریفیوژهای ایران باید به گونه‌ای باشد که سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر از آن تامین شود. نکته دیگری که یکی از نمایندگان بدون ذکر نام به «مهر» خبر داده این بود که «ظریف گفته که طرف غربی علاقه‌مند بود توافقنامه «ژنو» چندین سال تمدید شود اما تیم مذاکره‌کننده مدیریت زمان را از آنها گرفت و تنها اجازه داد که توافقنامه «ژنو» تا آذرماه تمدید شود.»
اعضای «1+5» می‌خواستند مذاکرات همین شش ماهه به سرانجام برسد
بهروز نعمتی، عضو هیات‌رییسه هم به میان خبرنگاران می‌آید و بر تصویب پروتکل الحاقی و مواد غنی‌سازی در مجلس تاکید دارد: «بحث‌های ظریف درباره غنی‌سازی، موارد اختلافی و زمان مذاکرات بود و آقای ظریف در این جلسه اعلام کرد اعضای گروه 1+5 بر این اعتقاد بودند که مذاکرات را در همین شش ماهه به سرانجام برسانند و هفته آخر نیز فشارهای زیادی آوردند تا مذاکرات به اتمام برسد، اما با توجه به موارد اختلافی که مقام‌معظم‌رهبری نیز یکی از آن موارد را مبنی بر غنی‌سازی 190هزار سویی ایران اعلام کردند، بحث غنی‌سازی را تحت‌الشعاع خود قرار داد.»
منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین